הוצאת ספרים המקדמת סדר יום ימני קיצוני מיובא מארה"ב ומתקפה על ערכים ליברליים, טוענת כי היא סובלת מ"אפליה" וכי הקביעה שהיא "נגד להטב"ק" הינה לשון הרע. ההוצאה, סלע-מאיר, תובעת 309,032 שקל ממלון קרלטון בתל-אביב בשל ביטול אירוע השקת הספר "נזק בלתי הפיך - כיצד אופנת הטרנסג'נדרים פוגעת בנערות?" מאת העיתונאית אביגיל שרייר.

הספר ראה אור באנגלית בשנת 2020 ומיד ספג ביקורת בגין התזה המרכזית שהוא מקדם, לפיה אנו חיים בעידן בו מתרחשת התפרצות מהירה של דיספוריה מגדרית, וכי העלייה במספר הטרנסג'נדרים היא "מגפה חברתית" כמו הפרעות אכילה או פגיעה עצמית.

לאחר שיצא לאור בעברית נכתב עליו ב"הארץ" "זהו טקסט טרנספובי במסווה של מדריך להורים, גזלייטינג טהור, משולל ראיות, שאין דבר בינו לבין דאגה לרווחת ילדים והורים". ב"mako" הוא תואר כ"מדרון חלקלק שתחילתו בשמרנות וסופו בקונספירציות".

רותם סלע (אין קשר למנחה ולדוגמנית בשם זה), מו"ל ההוצאה התובעת את מי שהאשים אותה כי היא "נגד טרנסג'נדרים", קידם את הספר בציוץ על "טירוף הטראנסג'נדרים", "שבי השיגעון הטראנסי" ו"כיצד שגעון הטרנאסג'נדרים הורס לנערות את החיים?".

הפליה אסורה

כשהספר תורגם לעברית בידי הוצאת סלע-מאיר אמורה היתה המחברת להשתתף באירוע ב"מרכז החברתי" שבכיכר אתרים בת"א, אולם בעקבות מסע שכנועים של חברי הקהילה הלהטב"קית בישראל הועבר הכנס למלון קרלטון. גם המלון ספג ביקורת בשל הנכונות לארח את הסופרת וביטל את האירוע. בסופו של דבר התקיים האירוע באולם במתחם הבורסה ברמת-גן, מול הפגנה של תומכי הקהילה.

ההוצאה טוענת כי המלון הפר את חוק איסור ההפליה, כשהחליט לסרב להעניק את שירותיו בשל השקפת עולמה של ההוצאה לאור, וכן פרסם על ההוצאה לשון הרע.

בהוצאה מפנים לציוץ של "הארץ" שציטט את דובר מלון קרלטון ובו מוסבר הביטול בכך ששרייר מקדמת סדר יום נגד להטב"קים. עוד מפנה ההוצאה לציוץ שפורסם בחשבון טוויטר הנושא את השם "החשבון הרשמי של הטרור הלהטבקי" ובו הודעה שהתקבלה על ביטול האירוע בעקבות פניות חברי הקהילה.

בנוסף צירפה ההוצאה התכתבות בין המו"ל רותם סלע לבין נציג מלון קרלטון ולפיה ב-23.5.23 סוכם על קיום האירוע, אולם כבר למחרת קיבל סלע הודעה לפיה "עלינו לבטל את האירוע ביום ראשון", שכן "המלון מופצץ בהודעות שאנשים יביישו אותו. לא ידעתי שהדיון הוא נגד טרנסג'נדרים". סלע השיב כי "הדיון אינו נגד טרנסג'נדרים" אך נציג המלון אמר "לצערי הנושא מעורר מחלוקת מדי עבורנו" (כל הציטוטים מתורגמים מאנגלית).

ההוצאה, המתלוננת כעת על הפליה, אסרה מלחמה על ערכים ליברליים. היא מתנגדת לחינוך ורפואה ציבוריים, למשל, ומאלילה את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שחתם על ההסכם הקואליציוני עם מפלגת הציונות הדתית לפיו יבוטל איסור ההפליה. בהוצאה יצא הספר "כיצד הפך נתניהו את ישראל לאימפריה" כמו גם הגרסה העברית של האוטוביוגרפיה של נתניהו (הנמכרת בין היתר ב"מארז המנהיגים הגדולים + ביבי").

מטרה לשנאה ולבוז

מעבר לאפליה, בהוצאה טוענים כאמור גם ללשון הרע משום שבתגובה שמסרה קרלטון ל"הארץ" נטען כי הכנס הוא בעל "סדר יום נגד קהילת הלהטב"ק". "יש באמירה זו כדי להשפיל את התובעת ולעשותה מטרה לשנאה ולבוז", נטען בכתב התביעה. כאמור לעיל, בתגובה של המלון נכתב כי הסופרת שרייר מקדמת סדר יום נגד להטב"קים.

עוד נטען בתביעה כי בהודעה שפורסמה בציוץ של "החשבון הרשמי של הטרור הלהטבקי" נכתב, ככל הנראה מטעם המלון, כך: "לא ידענו מה תוכן האירוע ומי עומד מאחורי זה" וכי יש בכך "לכל הפחות לשון הרע משתמעת" נגד ההוצאה לאור.

בסלע-מאיר מסתייגים מהטענה כי הם "נגד להטב"ק", אך "נזק בלתי הפיך" אינו הספר הראשון שראה אור בהוצאה והתייחס בשלילה ללהטב"ק. כשנה קודם לכן יצא לאור תרגום ספרו של סקוט ינור "להציל את המשפחה".

בראיון שערך אריאל שנבל עם ינור עבור "מקור ראשון" תיאר המראיין את חוסר הנוחות שחש כשקרא את הספר, שלדבריו "מציג משנה שמרנית קיצונית שלעיתים נדמה שהגיחה היישר מימי הביניים, או לפחות מהמאה ה־19: יציאת נשים לעבודה עלולה להזיק להן ולסביבתן, זוג שמתגרש צריך להתבייש, והכאת ילדים לצורכי חינוך היא דבר חיובי בסך הכול".

בביקורת על הספר ב"הארץ" תיאר חיים לוינסון את "להציל את המשפחה" כ"לקט תעמולתי נגד הומואים, נשים ופמיניסטיות הכתוב בשפה יפה, לא דתית, עם גיבוי מחקרי לכאורה". לוינסון ציטט מהספר פיסקה שבה מבכה ינור בין השאר את העובדה כי "סגנונות חיים חלופיים כמו הומוסקסואליות הפכו מדבר שאסור בחוק למשהו חוקי, נורמלי ואולי אף תופעה שמועלת על נס".

את סלע-מאיר מייצג עו"ד זיו מאור.

טרם הוגש כתב הגנה.

11056-08-23