עיתונאים ממשיכים לספוג אלימות, גם מצד שוטרים וגם מצד מפגינים בזמן סיקור המחאות הסוערות בימים האחרונים. כתב כאן 11 איציק זוארץ ספג פגיעה של בקבוק בעינו במהלך הפגנת תומכי ההפיכה המשטרית אתמול (23.7) בתל אביב, ועיתונאי חדשות 12 גלעד שלמור ואורי איזק פונו יחד עם צוותיהם על ידי שוטרים לאחר שספגו קללות ואיומים באותה הפגנה, וכתבת חדשות 13 נגה ניר נאמן ספגה קללות ממפגינים בעת ששהתה ברכבה.

היום (24.7), בהפגנה שהתקיימה בירושלים נגד חוקי ההפיכה, נפגע צלם חדשות 12 תומר אילן מדחיפות שוטרים במקום. מפגין קילל והתקרב באיום לכתב עכשיו 14 עתי שלו.

בארגון העיתונאים והעיתונאיות גינו את התקריות ואמרו כי "אין מקום לגילויי אלימות כלפי עיתונאים וצוותי תקשורת". בארגון הודו לצוותי המשטרה "על ההתערבות ופעולת החציצה המהירה" באירועים.

מנהלת תחום חופש העיתונות בארגון ענת סרגוסטי ייחסה חלק מהתקריות הללו ל"הסתה מצד פוליטיקאים שמתורגמת להתקפות פיזיות ברחוב. אנחנו דורשים כבר חודשים מפוליטיקאים להפסיק להסית". בשיחה עם "העין השביעית" טענה סרגוסטי כי המשטרה לא תמיד מייחסת חשיבות מספקת להסתה נגד עיתונאים ברשתות, אך הוסיפה כי "למרבה ההקלה יש יותר הבנה של שוטרים בשטח לחשיבות עבודתם של עיתונאים".

עם זאת, אומרת סרגוסטי, "אסור לשכוח גם אלימות של שוטרים נגד עיתונאים שברוב המכריע של המקרים לא מקבלת מענה בתוך המשטרה עצמה או באמצעות מח"ש". בארגון מתעדים מאז תחילת 2020 תקריות של אלימות כלפי עיתונאים.

בחדשות 12 מסרו כי "בשתי היממות האחרונות חווים צוותי חדשות 12 במגוון מוקדים בשטח אלימות חסרת תקדים מצד מפגינים ומצד שוטרים. האלימות מסכנת ופוגעת בעבודת הסיקור העיתונאי שהיא שליחות חשובה בשגרה, ודאי בימים דרמטיים ומכריעים שכאלה".

"נוכח הנורה האדומה הנדלקת שוב ושוב אין ספק כי יש לוודא הגברת מאמץ כדי להבטיח פעולה מהירה למניעת כל איום על אלה העושים את שליחותם העיתונאית", אמרו במועצת העיתונות בהודעה על כינוס "דיון חירום" בשל "שרשרת התקיפות הנמשכת של עיתונאיות ועיתונאים במהלך סיקור הפגנות נגד ובעד הרפורמה המשפטית".

על רקע מספר מקרים בתקופה האחרונה שבהם עיתונאים סבלו מאלימות ומעצרים אגרסיביים במחאות נגד ההפיכה המשטרית, ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה בשבוע שעבר דיון בנושא "תופעת האלימות הגוברת נגד עיתונאים וגופי תקשורת". היו"ר ביטן דרש בסיום הדיון מהמשטרה לגבש נוהל הנוגע ליחס לעיתונאים ביחד עם מועצת העיתונות.