אייטם יוצא דופן התפרסם שלשום (27.3) באתר ערוץ 14, ערוץ התעמולה של יו"ר הליכוד וראש הממשלה בנימין נתניהו. ידיעה לא חתומה לעגה לשר התקשורת מהליכוד, שלמה קרעי, מנאמניה הבולטים של משפחת נתניהו בממשלה הנוכחית, והציגה אותו כזגזגן לא אמין.

הכתב הבלתי מזוהה של ערוץ 14 הצביע על כך שקרעי, מהדוברים היותר בוטים בעד החקיקה לסירוס מערכת המשפט, הפך את עורו ועומד כעת מאחורי החלטת ראש הממשלה נתניהו להשהות אותה. "רק במוצאי השבת האחרונה", כתבו בכותרת הדיווח, פירסם קרעי הצהרה תקיפה אופיינית נגד שר הביטחון גלנט וקריאתו לעצור את החקיקה: "לא מבטלים את הכרעת העם בשביל ליטוף מהתקשורת והאליטה", כתב אז קרעי. יומיים אחר-כך, המשיך הדיווח, הפך קרעי את עמדתו.

כרגיל בערוץ 14, הכותרות עילגות והדיווח לקוני, אולם המסר היה ברור: קרעי התקפל. אייטם שגרתי בכל כלי תקשורת אחר, אייטם מהדהד כשמדובר בערוץ 14, עת הן הערוץ והן השר הם קמפיינרים במשרה מלאה של משפחת נתניהו.

ערוץ 14 (לשעבר ערוץ 20) משמש כזרוע התעמולה הטלוויזיונית של המשפחה וזכה להטבות של עשרות מיליוני שקלים מממשלות נתניהו השונות, כולל באדיבות השר קרעי בממשלה הנוכחית. קרעי הוא חבר בולט בזרוע התעמולה הפוליטית של המשפחה, הכוללת מספר (הולך וגדל) של חברי כנסת מהליכוד הנמדדים ומקודמים לפי מידת הנאמנות שלהם לנתניהו, רעייתו או בנו, ונכונותם להפיץ את מסריה באופן היותר בוטה ואגרסיבי. קרעי נחשב למקורבו של יאיר נתניהו, וכבר הפך לבדיחה בשל השיח הרעיל שהוא נוהג להפיץ ברשתות החברתיות.

ערוץ 14 נגד שר התקשורת שלמה קרעי

ערוץ 14 נגד שר התקשורת שלמה קרעי

האייטם על קרעי בערוץ 14 נראה כנקמה נטו, גם משום שהוא חסר היגיון פנימי. את אותה ביקורת על זגזוג אפשר היה להפנות גם לחברי קואליציה אחרים, שהתבטאו בגנות עצירת החקיקה ויישרו קו ברגע שנתניהו החליט אחרת. למעשה, את אותה הביקורת ניתן היה למתוח גם על נתניהו עצמו, כפי שאכן נמתחה בפרסומים של הימין שאינם מגוייסים למשפחת נתניהו.

ערוץ 14 מעולם לא ניסה לעמוד בכללים עיתונאיים או סתם הגיוניים, אולם מדוע החליט לחרוג גם מכללי התעמולה המכתיבים את התנהלותו ברגיל? נראה כי התשובה נעוצה בכיס. כחלק מתוכנית ההכנעה שלו את התקשורת, קרעי מתכוון להכניס לשוק הטלוויזיה ערוץ חדשות נוסף, במטרה לרסק את ערוץ 12, שהוא כעת מונופול דה-פקטו בשוק השידורים ואינו מקבל תכתיבים מלשכת ראש הממשלה.

קרעי מתכוון להשתמש ברגולציה בררנית: להוריד את ההגבלות הרגולטריות מעל פטריק דרהי, בעל השליטה בחברת הכבלים, ולאפשר לערוץ החדשות שלו, i24news לשדר חדשות מסביב לשעון גם בעברית; ומנגד להחמיר את ההגבלות הרגולטוריות על קשת, המפעילה את ערוץ 12. בעוד ערוץ 12 מסרב להתמסר באופן מלא לנתניהו, הערוץ של דרהי יוכל לשמש כערוץ תעמולה נוסף, לצידו של ערוץ 14, שאינו משדר במהלך השבת.

רה"מ נתניהו מקדם בחשבון הטוויטר שלו את ערוץ 14 (צילום מסך)

רה"מ נתניהו מקדם בחשבון הטוויטר שלו את ערוץ 14 (צילום מסך)

מי שלא מרוצים מהסידור הזה, מלבד קשת 12 כמובן, הם אנשי ערוץ 14. לפני שלושה שבועות צצה לראשונה המתיחות בסדרת ציוצים תוקפניים בין השר קרעי לבין כמה מכוכבי ערוץ התעמולה, במהלכה טען קרעי כי נציג הבעלים של ערוץ 14, יצחק מירילשווילי, סירב להיפגש איתו.

הראשון לפתוח באש היה בועז גולן, מגיש בערוץ 14 ומייסד אתר 0404, שנתניהו אמר בעבר לצוות הקמפיין שלו כי הוא "מאוד מאוד חשוב לנו". "מכל הדיבורים של השר קרעי על רפורמות, לא נשאר כלום. מה כן? הוא שוקד בימים אלה על הקמת ערוץ חדשות ימני שיתחרה בערוץ 14. פשוט מביך", צייץ גולן ציוץ שפתח קרב ציוצים בינו ובין קרעי. אחר-כך התגלע ויכוח פומבי בטוויטר גם בין קרעי לינון מגל, מגיש "הפטריוטים" בערוץ 14, אותו כינה קרעי "מר פייק".

קרעי היה מקורב לגולן, שהירבה לארח אותו בתוכניתו, ואף עזר לקדם את הרשת החברתית שגולן ניסה להקים. ניתן היה לחשוב שבבסיס הקרבה בין השניים עומד אינטרס משותף בדמות תמיכה בנתניהו, אולם כעת נראה כי האינטרס המשותף הוא אחר: קידום עצמי. ברגע שהשירות שנותן קרעי לנתניהו התנגש באינטרסים של אנשי ערוץ 14, השותפות הסתיימה.

שלמה קרעי, לפני שהתמנה לשר, עם בועז גולן (צילום מסך)

שלמה קרעי, לפני שהתמנה לשר, עם בועז גולן (צילום מסך)

הירי בנגמ"ש התעמולה של משפחת נתניהו מזכיר אירוע קודם, מהזמנים בהם "ישראל היום" היה כלי התקשורת המרכזי ששירת את משפחת נתניהו. חשיפת פרשת "תיק 2000", בה רקם נתניהו עסקה מושחתת עם מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, על גבו של "ישראל היום", הכעיסה את הבעלים של החינמון, שלדון ומרים אדלסון, והביאה לקרע בין ראש הממשלה לבין זוג המיליארדרים האמריקאי.

ב"תיק 2000" נחשף כי נתניהו ומוזס רקמו קנוניה לפיה נתניהו יקדם את "חוק ישראל היום", שיאלץ את החינמון לגבות כסף עבור גליונותיו, ובתמורה ירתום מוזס את קבוצת "ידיעות אחרונות" לטובת נתניהו. "ישראל היום" נוסד ב-2007 לבקשת נתניהו ע"י איל הקזינו והמלונאות אדלסון, שהיה מהאנשים העשירים בעולם, ופעל מאז לקידום הקריירה הפוליטית שלו. כיסיו העמוקים של אדלסון איפשרו לו לשאת בהפסדי עתק, שעלו על מיליארד שקל לפי פרסומים, להציף את השוק במאות אלפי גליונות חינם כל יום ולשבור את שוק המודעות בעיתונות המודפסת.

אדלסון: "לא אפגש יותר עם נתניהו לעולם", רשת 13 (צילום מסך)

אדלסון: "לא אפגש יותר עם נתניהו לעולם", רשת 13 (צילום מסך)

בעדותו במשטרה לאחר שחקירת "תיק 2000" הפכה גלויה, אמר אדלסון לחוקרים "אני לא אלך לפגוש יותר את ביבי לעולם". הקרע בין הזוג נתניהו והזוג אדלסון לא הוביל לשינוי מיידי בקו של העיתון, אולם הוא הפך מסור פחות למשפחת נתניהו, וכשנה לאחר פטירתו של אדלסון והעברת המושכות לאלמנתו, זנח באופן מובהק את תפקידו במכונת התעמולה של משפחת נתניהו, גם אם נותרו בו כותבים שעדיין נוטלים בה תפקיד.

כעת נותר לראות אם קרעי, שעד כה כשל בכל יוזמה שניסה לקדם, יצליח לשנות את הרגולציה כך שיקום בישראל ערוץ חדשות נוסף שיהיה מסור לנתניהו - ומה תהיה תגובתו של הערוץ הנוכחי.