נטלי דדון, דוגמנית ופליטת ריאליטי, נמצאת בעיצומו של קמפיין. הוא התחיל בכך שיצאה מארון הנייטרליות הסלבריטאית כדי להביע תמיכה בנתניהו ובמדיניות הממשלה, והגיע לשיא עם "תקרית בית הקפה בת"א", שכביכול נמנעה ממנה הכניסה אליו בשל עמדותיה הפוליטיות. דדון קידמה את הסיפור באמצעות מערך יח"צ משומן, כשלחגיגה מצטרפים פוליטיקאים ואנשי תקשורת.

כפי שנדגים כאן, החלק הזה של הקמפיין מבוסס על מניפולציה, שלא לומר - סילוף בוטה. הוא משמש עדות לנכלוליות של קמפיינים פרסומיים, אבל גם ובעיקר לחולשתה וחוסר מקצועיותה המשווע של התקשורת הישראלית. השדרנים-בדרנים שלנו מיהרו להכניס את דדון לבית הקפה שלהם, בלי שיבדקו, או שיהיה להם אכפת בכלל, שהיא חמושה בפצצת שקר מתקתקת.

הסיפור התקשורתי החל כאשר נטלי דדון, שמתפרנסת מפעילות האינסטגרם שלה, העלתה אליו סרטון שבו היא נראית מתווכחת עם בעל בית קפה, שכביכול מנע ממנה שירות. "כזאת השפלה לא חשבתי שאחווה בחיים שלי", כתבה דדון בצמוד לסרטון, ואז הוסיפה מה שהפך את הסיפור מקוריוז לפצצה תקשורתית: "בטח שלא בשל דעותיי".

ויכוח בין לקוחה לנותן שירות הוצג כאפליה אסורה על רקע עמדה פוליטית. אלא שבסרטון אותו הציגה דדון, אין כל עדות לכך. העובדה שהתיעוד שדדון עצמה נסמכה עליו כלל לא הראה את מה שטענה, לא הפריע לו להתפוצץ, קודם כל בבועה הביביסטית, ומשם לתקשורת המיינסטרים.

"אין כניסה לימנים", ינון מגל על "תקרית בית הקפה" של נטלי דדון בתוכנית "הפטריוטים" בערוץ 14 (צילום מסך)

"אין כניסה לימנים", ינון מגל על "תקרית בית הקפה" של נטלי דדון בתוכנית "הפטריוטים" בערוץ 14 (צילום מסך)

עוד באותו ערב, בסבר פנים חמורות, העלה ינון מגל את דדון לשידור בתוכנית "הפטריוטים" בערוץ 14, בסגנון השמור ל"חדשות מתפרצות". "ימי הסזון כאן", הצהיר מגל, "לא שמסגירים אותנו לבריטים, אבל לא נותנים לנו להיכנס לבתי קפה בתל אביב. זה מה שקרה לנטלי דדון הערב באחד מבתי הקפה בעיר". תגית האייטם הציגה את הסיפור כ"סתימת פיות" והסטריפ שעל המסך טען: "אין כניסה לימנים".

בשיחת הטלפון הדחופה, אמרה דדון למגל, על רקע הסרטון אותו העלתה לאינסטגרם: "אני יודעת מה התגובות לחוק האפליה ומה קורה כשחס וחלילה לא מוכנים לארח זוגות חד מיניים, ופתאום אני חווה את זה בתוך ת"א, איפה שצועקים יום ולילה 'דמוקרטיה'".

שרי הליכוד הזדרזו להצטרף לחגיגה עוד באותו הערב. שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן הסבירה בטוויטר ש"נטלי דדון היא בת של מלך". שר האנרגיה ישראל כ"ץ, שממעט להתבטא לאחרונה, צייץ סימולטנית: "בושה וחרפה להחרים אותה רק כי היא תומכת בימין", ובחר להזכיר את הסיוע הממשלתי שסיפק כשר האוצר לבתי הקפה בימי הקורונה.

לעגלה קפצו גם מובילי דעה בימין, שטענו במפורש וברמיזה לאפלייה של דדון על רקע עמדותיה. "הצל", יואב אליאסי, כתב על בעל בית הקפה ה"0מאלני" באינסטגרם. מני אסייג הזכיר גם הוא שדדון היא "בת של מלך" ושבעל בית הקפה "השפיל את כולנו".

והרי החדשות: זעזוע במקום בדיקת עובדות

דדון ליבתה את האש התקשורתית כששיתפה ברשתות החברתיות דברי גיבוי שקיבלה מידוענים, כמו ה"סטורי" של ניקול ראידמן שכתבה מדם ליבה על "תקרית בית הקפה בתל אביב": "בקרוב נתחיל להסתובב עם טלאי על הגוף. מי שימני הוא סוג ז'? לאן הגענו?". ראידמן הרחיקה עד לזכרון השואה וסיימה ב"עם ישראל חי" בתוספת אימוג'י של דגל ישראל. דדון שיתפה גם פוסט של מארגן הפגנות התמיכה במהפכה המשפטית, ברל'ה קרומבי, שניצל את ההזדמנות להשתלח ב"פמיניסטיות השותקות".

גם אנשי תקשורת, מפורסמים יותר ופחות, שאינם מזוהים דווקא עם הימין, מיהרו לגנות את האפליה הפסולה שספגה דדון על רקע דעותיה הפוליטיות. למחרת, ב"ישראל היום", כתבו על "הדוגמנית ואושיית הרשת שהופלתה והושפלה על רקע דעותיה הימניות".

"בגלל עמדותיה הימניות", חנוך דאום על "תקרית בית הקפה" של נטלי דדון (צילום מסך)

"בגלל עמדותיה הימניות", חנוך דאום על "תקרית בית הקפה" של נטלי דדון (צילום מסך)

דדון עצמה החלה למחרת היום במסע הסברה בערוצי החדשות. את הבוקר פתחה ב"חדשות הבוקר עם ניב רסקין" בערוץ 12. רסקין, שנשמע ונראה מזועזע מהמקרה, ניסה להבין בשיחה עם דדון מדוע בעל בית הקפה התנהג כך למי שרק ביקשה לקנות כוס קפה. את השיחה ליווה על המסך הכיתוב "נטלי דדון שתומכת במהפכה המשפטית לא הוכנסה לבית קפה", ובסיום הריאיון הוסיפה דדון מסר אישי חשוב:
"להפסיק עם המחנאות. פשוט לקבל דעות אחרות".

אבל צופים שהקשיבו לראיון עצמו שמעו גם דבר מה אחר. כשנשאלה דדון על ידי רסקין במפורש אם נאמר לה שהיא לא רצויה בגלל דעותיה, ענתה: "לא. אני נוטה לחשוב – שוב זו אולי פרשנות שלנו – שהוא מכיר ויודע במה אני מתעסקת". רגע, מה?

אבל למי יש זמן להתעכב על הפרטים. דדון עברה משם לריאיון צהריים אצל אלמוג בוקר בערוץ 13, שמיסגר את הסיפור כך: "כל זה בגלל העובדה שאת 'יצאת מהארון' בהיבט הפוליטי, והפכת להיות מאוד ימנית ופוליטית וזה מפריע לאנשים". ומה דדון השיבה: "הוא לא אמר את זה. אבל כמו שאתם שומעים בסרטון הוא אומר 'אנשים כמוך', אז אני משערת ש'אנשים כמוני' זו ההגדרה מבחינתו". שנייה, אז אמר או לא אמר?

נטלי דדון "שתומכת במהפכה המשפטית" מספרת על "תקרית בית הקפה" ב"חדשות הבוקר עם ניב רסקין" בערוץ 12 (צילום מסך)

נטלי דדון "שתומכת במהפכה המשפטית" מספרת על "תקרית בית הקפה" ב"חדשות הבוקר עם ניב רסקין" בערוץ 12 (צילום מסך)

עזבו אתכם, סבב הראיונות בחדשות 13 עדיין נמשך. מ"חדשות היום" דילגה דדון ל"שש" של אמנון לוי, שגם הוא מיסגר את האייטם ככזה המציג אפלייה על רקע פוליטי. אבל שוב, כששאל על כך ישירות את דדון - "החשד הוא, שהוא עשה את זה על רקע דעותייך. הוא אמר משהו כזה על הדעות הפוליטיות שלך?" - דדון ענתה: "אני לא יודעת מה זה 'אנשים כמוני'. אני יכולה לשער. אבל הוא לא אמר משהו ספציפי".

אז בעצם, אם מסכמים את מה שאמרה דדון עצמה כבר בשלושה ראיונות שונים, אין לה בעצם מושג למה התייחס אליה בעל בית הקפה כפי שהתייחס. הטענה שהופלתה בשל דעותיה הפוליטיות היא למעשה השערה פרטית שלה, שנסמכת על תרגיל מחשבתי מפוקפק למדי: אין מי שלא מכיר את נטלי דדון, אין מי שלא יודע שהיא נמצאת בעיצומו של קמפיין בו היא נחשפת כתומכת נתניהו והחקיקה המכונה "הרפורמה המשפטית", וממילא כל התבטאות או פעולה כלפיה קשורות לכך.

זה לא הפריע לעיתונאי הערוצים 12 ו-13 להציג את הסיפור ככזה של אפלייה פוליטית. ובטח שלא לאיילה חסון בערוץ 11, התחנה הבאה של דדון

זה לא הפריע לעיתונאי הערוצים 12 ו-13 להציג את הסיפור ככזה של אפלייה פוליטית. ובטח שלא לאיילה חסון בערוץ 11, התחנה הבאה של דדון. אחרי עוד אייטם על "המעון של בנט" הגיע תור הריאיון עם דדון, על רקע הצגת הסרטון שהעלתה באינסטגרם. באותו זמן כבר היתה זמינה גם גרסתו של בעל הקפה עצמו, שטען שכלל לא זיהה את דדון. לשאלתה של חסון האם בעל בית הקפה זיהה אותה, השיבה הדוגמנית: "סביר להניח שהוא כן זיהה. הוא חי בישראל".

כמובן שבאולפן התפתח דיון על אפלייה אסורה בשל דעותיה הפוליטיות של דדון, כשהפאנליסט אלדד יניב סיפק חוות דעת משפטית על חוק הסלקציה בעוד שאר חברי ה"פאנל" מתחרים זה בזה בביקורת כלפי האפליה האסורה. הפאנליסטית אפרת שהם-הילדסהיימר אמרה שהדבר המטריד ביותר הוא המוסר הכפול של אותם "שוחרי דמוקרטיה" שביקרו את חוק האפליה. "איפה הם עכשיו?", שאלה.

בינתיים, בתוכנית של רביב דרוקר ששודרה במקביל בחדשות 13, הוצג הצד של בעל בית הקפה ברשומון. דדון נראית בסרטון האבטחה מבית הקפה כשהיא צועקת עליו. לטענתו, הוא קרא לה בכינוי המגעיל "פרחה" לאחר שקיללה אותו בעצמה, וביקש שתעזוב את המקום משום שצילומי הדוגמנות שערכה באזור בית הקפה הפריעו ללקוחותיו.

היחצנית של נטלי דדון מקדמת את הופעותיה בתקשורת בנוגע ל"תקרית בית הקפה" (צילום מסך)

היחצנית של נטלי דדון מקדמת את הופעותיה בתקשורת בנוגע ל"תקרית בית הקפה" (צילום מסך)

בכל אותו הזמן המשיכה דדון לקדם את הסיפור שלה באמצעות משרד יחסי הציבור שירן פרץ, שבמקביל להופעותיה של דדון בערוצי הטלוויזיה השונים, הוציאה הודעות מטעמה ופירסמה סרטונים במדיה החברתית. האינסטגרם של נטלי דדון לא הפסיק מלייצר במהלך השבוע אייטמים סביב "תקרית בית הקפה בת"א" ולצבור עוקבים.
את דרוקר, שלא הסתפק בראיון עם דדון וחיפש עובדות נוספות על התקרית, היא הציגה כשמאלני מוטה. דדון העלתה באינסטגרם "סטורי" ובו טור ביקורת תקשורת על כך שדרוקר משקר לציבור ו"מהנדס תודעה" באופן "לא מגניב" נגד הימין בכלל ונגדה כמייצגת הימין בפרט.

דדון המשיכה למנף את הסיפור, להעלות פוסטים, ציוצים וסרטוני תמיכה מהרשתות החברתיות ואף פתחה ב"קמפיין הפרחה" באינסטגרם, במסגרתו היא קוראת לעוקבות לשלוח תמונות בליווי כוס קפה ולתייג אותה. לקראת סוף השבוע, האינסטגרם של דדון התמקד בתלונה שהגישה במשטרה נגד בעל בית הקפה. אבל בתלונה אי אפשר למצוא את הטענה כאילו סולקה בשל דעותיה הפוליטיות. אחרי הכל, משטרה זה לא אולפן חדשות. הם, אולי, גם יבדקו מה באמת קרה.

התקשורת מתמסרת, העוקבים זורמים

אז מה היה לנו ב"תקרית בית הקפה בתל אביב" של נטלי דדון? דדון ערכה צילומי אופנה באזור בית הקפה והתבקשה לעזוב את המקום. בינה לבין בעל בית הקפה התפתחה מריבה. הוא קרא לה "פרחה", לדבריו - לאחר שקיללה אותו. בעל בית הקפה מכחיש כי יש לכך קשר כלשהו לדעותיה הפוליטיות של דדון, אותה לדבריו כלל לא זיהה, ואילו דדון מצידה, כשנשאלה על כך באופן ישיר, הודתה שאין לה שום עדות לכך. ובקיצור: אין סיפור.

כל זה לא הפריע לתקשורת הימין ולשרים בממשלה לחגוג על צביעות השמאל התל-אביבי, או לתקשורת המיינסטרים להפוך לשפוטה למסגור של דדון. בערוצי החדשות לא טרחו בכלל לבדוק מה באמת קרה והסתפקו בראיון עם הידוענית הימנית. גם כשהיא עצמה הודתה שאין לה שום תימוכין לכך שמדובר באפליה על רקע דעותיה וכי זו פרשנות שלה בלבד, הם המשיכו להציג כך את הסיפור.

הרי אם היה מדובר רק בחילופי גידופים בין בעל בית קפה ללקוחה מפורסמת, הסיפור לא היה הופך לסערה תקשורתית חובקת ערוצים

כך קורה שלאינסטגרם של דדון יש כבר מעל 815 אלף עוקבים, המילים "נטלי דדון" כיכבו ברשימת החיפושים ברשת ונפח השיח התקשורתי על אודותיה שבר שיאים. עבור מי שמתפרנסת מכמות העוקבים שהיא מוכרת ללקוחותיה, זו היתה כוס-הקפה-שלא-שתתה הרווחית בחייה.

זה סיפור מכוער, אבל לא בגלל האפלייה הפוליטית שאיש עוד לא הוכיח שהיתה בו, אלא בגלל הניצול של הקיטוב הממאיר בחברה הישראלית. הרי אם היה מדובר רק בחילופי גידופים בין בעל בית קפה ללקוחה מפורסמת, הסיפור לא היה הופך לסערה תקשורתית חובקת ערוצים. דדון מצאה את הזוויות הכי נוחות לקידומה האישי בימים אלה: השסע בין ימין לשמאל, השסע העדתי, השסע בין המרכז לפריפריה והשסע בין תומכי "הרפורמה" למתנגדי ההפיכה המשטרית.

הדמות נטלי דדון שמתפרנסת מכך שהשם נטלי דדון נאמר ונכתב שוב ושוב, ניצחה. עם ישראל הפסיד.

סיטואציה מביכה

דדון מסרה את תגובתה לדברים באמצעות היחצנית שירן פרץ. בתגובה ששלחה לא מוזכרת הטענה כי הופלתה על רקע פוליטי. "נטלי לא אמרה שזה נאמר לה בעקבות דעותיה, וכרגע זה נמצא תחת עורך דין ואני בטוחה שהאמת תצא לאור", מסרה פרץ.

לדבריה, דדון "לא הפריעה לאף אחד" ולא קיללה את בעל בית הקפה. "את המאבק הזה היא לא עושה עבורה היא נלחמת עבור כל אחד ואחת שיכלו להיקלע לסיטואציה כזו מביכה ולא נעימה", מוסיפה דדון. כאמור, לכל אורך התגובה ששלחה לא מוזכרת במילה וחצי מילה הטענה כי הופלתה על רקע פוליטי.

דדון מסרה תגובה גם מעורכי דינה, לפיה לבעל בית הקפה נשלח "מכתב התראה טרם נקיטת הליכים משפטיים בדרישה לפרסום התנצלות בפומבי ותשלום פיצוי כספי". גם בתגובה זו אין אזכור כלשהו לטענה כי הופלתה על רקע פוליטי.