אתר מקומי בשפה הערבית ועורכו הראשי יפצו את ח"כ אחמד טיבי בעשרות אלפי שקלים בגין הוצאת דיבה, כך פסק בית-המשפט.

במרץ 2019, לקראת הבחירות לכנסת, פורסם בעמוד הפייסבוק של אתר "גאנוב", המסקר את אזור הנגב, סרטון באורך כשש דקות ולפיו ח"כ טיבי קיבל כספים באופן בלתי חוקי מממשלת אבו-דאבי והסתירם בחו"ל או שהשקיע אותם בנדל"ן בשטחי הרשות הפלסטינית.

בעקבות הפרסום דרש ח"כ טיבי, באמצעות עו"ד חאתם אבו אחמד, פיצוי בסך 100 אלף שקלים מהאתר ומעורכו עבד אלמטלב אל-עסם. עוד דרש צו המורה לאתר להתנצל בפניו או לפרסם תיקון. לתביעה הצטרפה עמותת אל-נור, שהוזכרה אף היא בסרטון.

הנתבעים טענו להגנתם בין היתר, באמצעות עו"ד טלאל אלעוברה, כי הסרטון הופץ עוד קודם לכן בקבוצות ווטסאפ וכי הפרסום נעשה בתום לב מתוקף זכות חופש העיתונות.

השופטת דורית פיינשטיין מבית-משפט השלום בירושלים קיבלה את התביעה. השופטת קבעה כי אכן מדובר בלשון הרע, אף שמדובר בפרסום על איש ציבור. את טענת תום הלב של הנתבעים דחתה השופטת בין היתר משום שסירבו להסיר את הפרסום עד שנאלצו לעשות זאת בהוראת בית-המשפט.

עוד נקבע כי אתר עיתונאי לא יכול לתרץ פרסום שגוי בכך שלא יצר את הסרטון אלא רק הפיץ דבר מה שפורסם קודם לכן בבמות אחרות. "הנתבעים כן היו אמורים לבדוק את הפרסום ולא עשו כן", פסקה "[...] הנתבעים הסתפקו בפרסום כתבה ששואלת שאלות חלקיות על בסיס פרסומים קודמים ומטיחה האשמות מבלי לבדוק אותן, וכאמור גם מבלי להעביר לתגובת מי שעשוי להינזק מהן".

האתר ועורכו חויבו לפצות את ח"כ טיבי ב-25 אלף שקלים, ועוד 7,000 שקלים בגין שכר טרחת עורך-דין. עם זאת, השופטת החליטה לא לחייב את האתר ועורכו להתנצל על הפרסום שכן להערכתה זו לא תהיה התנצלות כנה. תחת זאת חייבה את האתר לפרסם כי חויבו לפצות את ח"כ טיבי בגין פרסום לשון הרע כלפיו.

31237-12-19

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 351KB)