המחאה הרחבה וחסרת התקדים נגד מדיניות ממשלת נתניהו מתרחשת גם מחוץ לישראל, מפגינים קידמו את פניו של ראש הממשלה בנימין נתניהו גם בברלין, שם מתקיימות הפגנות שוטפות נגד המהפכה המשטרית. שי גולדן, מגיש תוכנית הבוקר של ערוץ 14, התייחס לכך השבוע במונולוג רצוף שנאה ובורות. הוא קבע שהמפגינים הם "זן אחר של יהודים", שהם "גלותיים ומזיקים", שמטרתם היא לסייע לאויביה ושלמי שחי בחו"ל בכלל אסור להפגין נגד הממשלה בישראל.

אז בוקר טוב שי גולדן. אני אחת הישראליות שהפגינו בברלין. במונולוג העצוב שלך שאלת למה אנחנו לא מפגינים בתל אביב או ברמת גן. התשובה בגוף השאלה, שי, אנחנו ברגע זה לא בארץ. אם היינו כרגע בירושלים היינו מפגינים בירושלים. בדיוק כמו שמי שגר בבאר שבע מפגין בבאר שבע ולא בהכרח נוסע עד תל אביב.

להפגנה הגעתי מצפון המדינה עם שתי חברות נוספות, גם הן מדעניות השוהות כעת בגרמניה. נסיעה של ארבע שעות הלוך וארבע שעות חזור ברכבת, באותו יום. נסענו להפגין כדי לחזק את מדינת ישראל ולהגן על הדמוקרטיה הליברלית שעוד קיימת בה. נסעתי כי אעשה ככל שביכולתי להגן על המדינה שלי מפני אלו שמנסים להחליש את הדמוקרטיה בה.

רמזת שאנחנו גרים בגרמניה כי הנקניקיות שם טובות יותר. אבל אני בכלל טבעונית; או שזה בגלל שהקפה בסטארבאקס טעים יותר. אלא שכף רגלי לא דורכת שם בגלל כמויות הפלסטיק הבלתי נתפסות שהם מייצרים. לעגת לנו שאנחנו לא גולים או פליטים שברחו מארצם בלית ברירה. נכון. אנחנו, הישראלים שגרים בחו"ל, הגענו לפה מסיבות שונות. חלקנו למטרות לימודים על מנת לקבל הכשרה מקצועית, חלקנו למטרות עבודה. בכל מקרה, ישראלי שבחר לגור בחו"ל לתקופה כזו או אחרת לא מפסיק להיות אזרח של המדינה. הוא גם לא מפסיק להיות שגריר שלה.

הפגנה נגד מדיניות ממשלת נתניהו, ברלין, 14.3.23 (צילום: נועה שטיינר)

הפגנה נגד מדיניות ממשלת נתניהו, ברלין, 14.3.23 (צילום: נועה שטיינר)

אני רוצה להמשיך להיות שגרירה של מדינת ישראל וערכיה. בדיוק בגלל שישראל כפסע מלשנות את פניה והממשלה עומדת לקחת לעצמה כוח בלתי מוגבל, כוח שיפתח צוהר לפגיעה אנושה בסביבה, בזכויות נשים, מיעוטים ומה לא - אני לא יכולה לשבת בצד ולשתוק. אני וחברותיי יצאנו להפגין כי אנחנו קשורות בנימי נפשנו למדינת ישראל, בעבותות של שפה, תרבות, עבודה ומדע. במהלך הנסיעה הארוכה דיברנו בינינו עד כמה חשוב לנו לעשות ככל שביכולתנו להביע סולידריות עם המשפחה, החברים והקולגות שהשארנו בארץ, במאבק נגד שינוי המשטר בישראל.

אתה כנראה לא מבין, שי, את החשיבות העצומה שיש לקשרים בינלאומיים, ואת הסכנה הגדולה של בידוד בינלאומי ששינוי שיטת המשטר עלול להביא עלינו. רבים מחבריי האקדמאיים בחו"ל מנהלים פרוייקטים משותפים עם קולגות בישראל, לחלקם יש סטודנטים משותפים עם מוסדות מובילים בחו"ל עם מכשור וציוד שבישראל יכולים רק לחלום עליו, שמונגש לסטודנטים ולפוסט-דוקים הישראליים. חוקרים ישראליים יוצאים לשבתונים של שיתופי פעולה ולא פעם משיגים למדינה תקציבי מחקר. 

מעל 500 חוקרים, רופאים ואקדמאים ישראלים השוהים בחו"ל חתמו על גילוי דעת אודות הנזק האדיר שהחקיקה הנוכחית הבלתי אחראית תעולל למדע בישראל. כדאי לך לקרוא, שי. הסיסמה "בלי דמוקרטיה אין אקדמיה" אינה רק סיסמה. עצומת המדענים בחו"ל מדגישה כי פגיעה בחופש המחקרי תוביל, בסבירות גבוהה, לחרם בינלאומי על המדע בישראל, לשלילה של תקציבי מחקר בינלאומיים ותגרום לנזק חמור לשיתופי פעולה ולתשתיות מדעיות.

ההשלכות של תהליכים כאלה הרסניות למדע, לחיי הרוח ולהתקדמות הטכנולוגית בישראל. התבלבלת שי גולדן. מי שמחליש את ישראל אינם המפגינים נגד מדיניות הממשלה אלא מדיניות הממשלה. כנגד זה, חובתנו כישראלים הגרים מחוץ לארץ להפגין, בכל מקום שרק אפשר.

הפגנה נגד מדיניות ממשלת נתניהו, ברלין, 14.3.23 (צילום: נועה שטיינר)

הפגנה נגד מדיניות ממשלת נתניהו, ברלין, 14.3.23 (צילום: נועה שטיינר)

שי, בדברים שאמרת המשכת והפגנת בורות כשקבעת שלאף אחד מחוץ לישראל לא אכפת מאיתנו, ש"אין עניין לאיש בהפגנות של הישראלים בחו"ל" ושהמקומיים שואלים את עצמם "מה אלו רוצים ומייד אחרי ששואלים את השאלה מאבדים עניין בתשובה". ובכן, אולי שמעת על רויטרס? הם דיווחו על ההפגנה שלנו בכתבה שלהם על ביקור נתניהו בברלין את ההפגנה. כך גם ב-Berliner Zeitung, ב-rnd, ב-stern, ב-rbb24, ב-TAZ ובעוד כלי תקשורת מקומיים, מעט יותר מרכזיים מערוץ 14. כולם סיקרו את ההפגנה שעיתונאי פרובינציאלי אחד באולפן במודיעין קבע שהיא לא מעניינת אף אחד.

אגב, כלי התקשורת הגרמנים והבינלאומיים גם לא קיבלו את המיסגור נוטף הרעל שלך. להיפך, הם דיווח על מפגינים שמפגינים בצורה שקטה בעד שמירת הדמוקרטיה בישראל ונגד הרפורמה המשפטית של ממשלת נתניהו. גם בעיתונות היהודית-גרמנית סיקרו את ההפגנה כפרו-ישראלית, כאשר הכותרת הייתה "אין לי ארץ אחרת" והדגישו שההפגנה שיקפה את אהבת ארץ ישראל והדמוקרטיה הישראלית.

בוא ואספר לך שי מה עוד היה בהפגנה. נאמרו שם עוד הרבה דברים טובים ומרגשים על מדינת ישראל, והישראלים שעלו לבמה דיברו מדם ליבם על אהבתם לארץ ועל תרומתם למדינה כיזמים, כחוקרים וכשגרירים בלתי רשמיים. אחד הנואמים בהפגנה ציטט את בן גוריון מהכרזת מגילת העצמאות אבל לא הסתפק בכך אלא גם השמיע את נאום בן גוריון, בקולו, מכריז על מדינת ישראל ומקריא חלקים ממגילת העצמאות.

לשמוע את בן גוריון עצמו מדבר על על יסודות החרות הצדק והשלום, על שוויון זכויות חברתי ומדיני, על חופש דת ומצפון, העלה לי דמעות בעיניים והזכיר לי למה הגעתי להפגנה ועל מה אנחנו מנסים לשמור.

הפגנה נגד מדיניות ממשלת נתניהו, ברלין, 14.3.23 (צילום: נועה שטיינר)

הפגנה נגד מדיניות ממשלת נתניהו, ברלין, 14.3.23 (צילום: נועה שטיינר)

אבל לך ולחבריך בערוץ 14 העובדות והאמת לא חשובות. אתה וחבריך לא טרחתם לברר על מה בדיוק הפגנו. ברקע המונולוג שלך באתר ערוץ 14 לא הייתה אפילו תמונה אחת מאחת ההפגנות שערכו ישראלים בברלין נגד מדיניות הממשלה הנוכחית. במקום זה שתלו שם תמונות של הפגנות BDS, כדי לייצר מצג שווא שקרי.

סיימת את דברייך בקביעה כי "יש ישראלים שאתם לא יכולים להוציא מהם את הגלותיות, וכן אתם יהודים גלותיים. ולמקרה שאתם לא סגורים על זה - לא מדובר בזן של יהודים שההיסטוריה של עמנו מתגאה בו במיוחד".

אני לא יודעת לאיזו היסטוריה של עמנו התכוונת שי, אבל תן לי לספר לך משהו עלי. אני דור שלישי לניצולי שואה, סבתא חנה שלי ז"ל שרדה את מחנה אושוויץ ובאושוויץ לא עשו אבחנה בין זנים של יהודים, כולם היו שווים בתאי הגזים. סבתא חנה שרדה את אושוויץ בהרבה מזל, ואני אישית מאוד גאה בה ואשמח לספר לך את סיפורה על כוס קפה, בגרמניה או כשאגיע לביקור בישראל.

סבא יעקב שלי ז"ל עשה מסע חתחתים ממחנות העבודה בבולגריה דרך סוריה על מנת להגיע לארץ. שניהם בטח מתהפכים בקברם למשמע דברייך.

עבורי הגלות היא חלק מההיסטוריה וכן, כרגע גם ההווה. עבורך היא עוד ספין שנועד ליצור קרע במארג העדין של ישראלים המתגוררים בישראל, אלו החיים בחו"ל ושל יהדות התפוצות. הקשרים בינינו מחזקים את מדינת ישראל. הקשרים שאתה מנסה להחליש. אני מזכירה לך שי, שהממשלה שעליה אתה מגן משלמת לשר במדינת ישראל, קוראים לו עמיחי שיקלי, שיעבוד במשרה מלאה כדי לחזק את הקשרים הללו.

בשביל המונולוג שלך לא עמלת על איסוף עובדות, לא עשית עבודה עיתונאית או ליטשת טיעונים. אבל האמת היא שי, שמי שמחליש את מדינת ישראל האהובה שלנו הוא לא המפגינים נגד מדיניות הממשלה, אלא מי שמנסה לפלג ולזרוע שנאה.