כנרת בראשי, מגישת "האולפן הפתוח", תשלם עשרות אלפי שקלים לנדב גלאון, בנה של חברת-הכנסת לשעבר זהבה גלאון, זאת בעקבות תגרת טוויטר שכללה ציוצים דיבתיים, כך פסק בית-המשפט. על פסק-הדין דיווח לראשונה אברהם בלוך ב"מעריב".

לפי כתבי התביעה וההגנה, בנובמבר 2020 צייצה בראשי בחשבון הטוויטר שלה את המשפט הבא: "כולכם ידעתם שהבן של זהבה גלאון הוא דובר קריים מינסטר ושתקתם? או שגיליתי לכם את זה עכשיו". גלאון צייץ מחדש את הציוץ של בראשי תוך שהוא מוסיף: "אוי כנרת שלי... שוב יצאת פיתה. שוב 'סקופ'. כמו עם התואר השני שאין לך, כמו בהתקפלות המפוארת מול גונן בן יצחק. גילוי נאות ניתן מזמן כנרת. את בדיליי. מה יהיה כנרת? מה יהיה?".

אחד המגיבים לציוץ של בראשי, עומרי לביא, כתב לה: "שנייה הוא גר בבית של אמא שלו על חשבון המדינה, מפיץ שנאה ותיאוריות קונספירציה דביליות באינטרנט ושולח מפגינים לבזות משפחות שכולות? או שאולי אני מתבלבל עם מישהו אחר". על כך השיבה בראשי: " אז כך: שנים הוא נהנה ממשכורות על חשבון משלם המיסים דרך אמא שלו. כן הוא שולח אנשים לבוז למשפחה שכולה, משפחת נתניהו. שמחתי". צייצן אחר המזדהה בשם DoroniP תהה "די נו, נהנה ממשכורות עח משלם המיסים באמצות אמא שלו? ברצינות?" [כך במקור]. על כך השיבה בראשי "כן כשהיא לוקחת אותו לנהל את הקמפיין של מרצ. משלם המיסים משלם את זה".

"שעתיים מעכשיו להתנצל על השקר הזה לפני שאגיש תביעה. הפעלתי סטופר", כתב לה גלאון בעקבות הציוץ האחרון. "שעתיים עד שאתה מתנצל על איומי סרק", השיבה לו בראשי ובציוץ נפרד שאלה "אתה צריך כתובת למשלוח דואר?". "השם יתברך עשה בבקשה שכינרת לא תתנצל, מגיע לנדב להרוויח כמה עשרות אלפי שקלים", צייץ העיתונאי ישראל פריי. "השם יתברך ענה לתפילתך", השיבה לו בראשי.

היום, למעלה משנתיים אחרי חילופי הציוצים הללו, תפילתו של פריי אכן נענתה.

בעקבות הציוצים של בראשי הגיש גלאון תביעה בסך 144 אלף שקלים נגד בראשי. גלאון טען, באמצעות עו"ד גונן בן-יצחק, כי מעולם לא קיבל כסף מהקופה הציבורית, גם כשהיה מעורב בקמפיינים של אמו. עוד יצא נגד הטענה כי שלח אנשים לבוז למשפחת נתניהו השכולה.

בראשי טענה בתגובה, כי מדובר ב"תביעת אינסטנט" שהוגשה בגין "זוטי דברים" בניסיון לפגוע בחופש הביטוי הפוליטי שלה. עוד טענה כי גלאון הוא שהשמיץ אותה ראשית לכל וזאת כדי להשתיקה. אשר לתוכן הציוצים שלה על גלאון, בראשי טענה כי אמו של גלאון היתה חברת כנסת שקיבלה משכורות ממשלם המסים ועל כן בנה שגדל בביתה "נהנה ממשכורת על חשבון משלם המסים".

בנוסף טענה בראשי כי גלאון עצמו סיפר שלקח חלק בייעוץ אסטרטגי בבחירות של מפלגת מרצ. לדבריה היא "לא העלתה על דעתה כי התובע יטען שעשה זאת בהתנדבות, באופן שהופך זאת לתרומה לא חוקית למפלגה בעת מערכת בחירות". אשר לשליחת אנשים למשפחה שכולה, בראשי טענה כי היות שגלאון הוא דובר "קריים מיניסטר" הרי שגם טענה זו היא אמת. אנשי התנועה, גרסה, איימו על בנו של בנימין נתניהו, בזו לו וקיללו אותו (על כתב ההגנה חתמה בראשי בעצמה, בהמשך ייצג אותה עו"ד מיכאל דבורין).

השופטת הבכירה דורית קוברסקי מבית-משפט השלום בת"א-יפו דחתה את טענות ההגנה של בראשי וקיבלה את התביעה.

"בכל הנוגע לציוצה של בראשי שגלאון שולח מפגינים לבזות משפחה שכולה, מדובר בפרשנות אישית שלה להתנהלות גלאון ואין בדברים משום לשון הרע כהגדרתו בסע' 1 לחוק", קבעה השופטת והוסיפה כי גם לו היתה מכריעה שמדובר בלשון הרע, הרי שהיתה עומדת לבראשי הגנת הבעת הדעה.

"פני הדברים שונים ביחס לפרסום השני לפיו גלאון נהנה ממשכורת על חשבון משלם המיסים דרך אמא שלו. במקרה זה מיוחס לגלאון גניבה ודברים אלה מכפישים אותו", כתבה השופטת בפסק-דינה.

השופטת קוברסקי דחתה את טענת בראשי להגנת "אמת דיברתי". בראשי, ציינה השופטת, הסתמכה על כתבה שבה נכתב כי "ניהל את הקמפיין של אמו לראשות מר"צ ולאחר מכן את הקמפיין של המפלגה כולה, שהכפילה את כוחה" ומכאן הסיקה שקיבל שכר על חשבון משלם המיסים.

"למותר לציין שגלאון איננו אחראי למה שנכתב ובכל מקרה מדובר במסקנה 'רחוקה'", כתבה השופטת. "אין בכתבה רמז לכך שמרץ נושאת בשכרו. גלאון נחקר ארוכות בעניין זה וחזר על גרסתו ש'כבן של אמא שלו' פעל בהתנדבות ובמקביל עבד במקום אחר. אימו זהבה גלאון תמכה בגרסתו ואף היא העידה שמאז היותו קטן ייעץ לה בהתנדבות".

בהמשך הוסיפה השופטת כי "מנגד, בראשי לא צירפה ולו בדל של ראייה ממנה ניתן להסיק ששכרו של גלאון שולם על חשבון משלם המיסים ועל כן אני דוחה את הגנתה".

את היקף הפיצויים קבעה השופטת מצד אחד לאור הפרסום המכפיש, שקיבל הד רב ולאור " העובדה שבראשי סירבה להתנצל, ולו היתה עושה זאת יתכן והיתה נחסכת התביעה". מאידך, ציינה, "יש לקחת בחשבון את העובדה שהפרסום נעשה בתגובה ובסמוך לאחר שגלאון התגרה בבראשי, והמעיט בערכה. גם פרסום זה זכה למספר לא מבוטל של לייקים ושיתופים".

לפיכך קבעה כי בראשי תפצה את גלאון ב-30 אלף שקלים. אחרי שדחתה גם את הטענה שמדובר ב"זוטי דברים" הוסיפה כי על בראשי לשלם לגלאון גם 7,000 שקלים עבור הוצאות ושכר-טרחת עו"ד.

בראשי כבר צייצה כי "מוגש ערעור" על פסק-הדין כמו גם "תלונה על השופטת".

21468-12-20