ראש עיריית טבריה לשעבר רון קובי ישלם לבעל מקומון כמעט חצי מיליון שקלים בגין הוצאת לשון הרע, כך פסקה לאחרונה השופטת ברכה לכמן מבית-משפט השלום בעיר.

לפני כחמש שנים הגיש חיים חליוה, הבעלים והעורך בפועל של המקומון "כוכב הצפון", תביעת דיבה נגד קובי, אז עדיין פוליטיקאי מקומי שטרם נבחר לראשות העירייה. באמצעות עו"ד בן קרפל דרש חליוה פיצוי בסך מיליון שקלים בגין 26 פרסומים נפרדים של קובי על אודותיו, שהופיעו בקבוצת הפייסבוק "מרימים את טבריה מהקרשים".

בין היתר אמר קובי כי חליוה "מנהל עיתון ברמאות ורמייה ובדרך לא חוקית", כי הוא "מושחת", "פח אשפה אנושי", "הסוחט הראשי שסחט פה כל ראש עיר, כל פקיד וכל איש עסקים", "עבריין מורשע", "יושב לו במשרד שכולו בנייה לא חוקית", "חלאת המין האנושי שצמח פה בטבריה כעשב שוטה, נבוב ומסומם מרוע ומשכרון הכח והרוע".

קובי טען להגנתו, תוך שהוא מייצג את עצמו, כי הוא עומד מאחורי כל הפרסומים שלו, כיוון שכולם בגדר "אמת דיברתי". לדבריו, התביעה הוגשה נגדו כדי להשתיקו לקראת הבחירות לראשות העירייה (שבסופו של דבר זכה בהן), וכדי למנוע ממנו להמשיך בחשיפת שחיתויות.

לדברי קובי, חליוה הוא אכן "עבריין מורשע" משום שהורשע בעבר בעבירה של קבלת דבר במרמה ורישום כוזב במסמכי תאגיד אחרי שהתגלה כי נהג כבעלים של המקומון "כוכב הצפון" להנפיק לאישתו לשעבר תלושי שכר פיקטיביים. עוד הפנה קובי לכתבה שפורסמה בתאגיד השידור הישראלי ולדו"ח ביקורת של המועצה האזורית עמק הירדן, שעסקו בהתנהלותו של חליוה כיו"ר היישוב פוריה עילית. עוד טען קובי כי ממילא כל הפרסומים שפרסם אינם עולים לכדי לשון הרע.

השופטת לכמן דחתה את טענות קובי, ובנחרצות. היא סקרה כל אחד ואחד מ-26 הפרסומים שנכללו בכתב התביעה וקבעה כי כולם מהווים לשון הרע כלפי חליוה, ונועדו לזלזל, לפגוע בכבודו ולהשפילו.

השופטת לכמן דחתה את כל ניסיונותיו של קובי להסתמך, במסגרת הגנת "אמת דיברתי", על דו"ח הביקורת של המועצה המקומית עמק הירדן ועל הכתבה מתאגיד השידור, אחרי שקבעה כי אלה אינם יכולים לשמש ראיה בהליך אלא יש להוכיח את האמור בהם באופן עצמאי. עוד קבעה השופטת כי קובי לא הוכיח שחליוה סוחט גורמים באמצעות כלי התקשורת שבבעלותו וכי אף שאכן הורשע בעבר בעבירה, קובי לא הוכיח כי יש עניין לציבור בעובדה זו ועל כן גם כאן לא עומדת לו הגנת "אמת דיברתי".

קובי גם לא הוכיח, כך לפי השופטת, כי היו חריגות בנייה בביתו של חליוה ובמשרדי המקומון שבבעלותו ולא הצליח להוכיח כי המקומון נהנה מסיווג ארנונה שלא כדין. קובי לא הוכיח גם שחליוה מזייף סקרים במקומון או ששיחד אדם בשם טרבלסי, כפי שטען בפרסומיו בקבוצת הפייסבוק.

השופטת לכמן קבעה כי הפרסומים "נעשו שלא בתום לב, פרסומים שנועדו לבייש את התובע ולהציגו בצורה מבזה, תוך שימוש במילים פוגעות, מעליבות ומשפילות, והם כלל לא חוסים תחת הגנות לפיהן מוטלת הייתה חובה חוקית, מוסרית או חברתית על הנתבע לפרסם את הפרסומים, ולא מדובר בהבעת דעה או ביקורת כנה". השופטת גם דחתה באופן חד משמעי את הטענה של קובי כי מדובר בתביעת השתקה.

לאור התוכן "המשתלח, המשמיץ והמבזה, החורג מכל אמת מידה מקובלת של שיח" של פרסומי קובי, לאור "חומרת האמירות המצויה ברף חומרה גבוה, היקף הפרסומים, הביטויים הקשים בהם תיאר את התובע פעם אחר פעם, התקופה הארוכה בה פורסמו הפרסומים, החל משנת 2016 והאחרון בהם פורסם בשנת 2018", ולאור העובדה שקובי לא התנצל ולא הסיר את הפרסומים, החליטה לחייב את קובי לשלם פיצוי בסך 16 אלף שקלים עבור כל אחד מ-26 הפרסומים, ובסך הכל 416 אלף שקלים. בנוסף חייבה השופטת לכמן את קובי לשלם הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 40 אלף שקלים נוספים.

בסך הכל, אם כן, חויב קובי לשלם לחליוה בתוך 30 יום 456 אלף שקלים.

25472-06-18

להורדת הקובץ (PDF, 497KB)