מסימני התקופה: קמפיין של מכון ללא מטרות רווח שקרא להידברות בעם ולמניעת מלחמת אחים, נפסל לשידור על-ידי הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו (המפקחת על הערוצים המסחריים) ועל-ידי תאגיד השידור הישראלי. שני הגופים ששר התקשורת החדש, שלמה קרעי, הצהיר שהוא מעוניין לחסל ולהעביר מן העולם.

בתאגיד הסבירו את הפסילה בכך שהסלוגן שבסרטון, "זה או מלחמה - או אחים", "שנוי במחלוקת פוליטית". ברשות השנייה פוחדים כל-כך, עד שלא העזו להגיד מה היתה עילת הפסילה. לגוף המפרסם עצמו נמסר כי בסרטון ישנם תכנים בוטים. מנכ"לית הרשות השנייה, מישל קרמרמן, לא הסכימה לענות לשאלות "העין השביעית" בעניין. דובר הרשות, ממשרד היח"צ אמיר דן-עינת אורן, שמע את השאלה ונעלם.

הסרטון שהפחיד את הרגולטורים התקשורתיים שלנו, המאויימים כל כך, הופק על-ידי המכון למדיניות העם היהודי, גוף ללא מטרות רווח שהוקם על ידי הסוכנות היהודית, מפיץ ניירות מדיניות ושומר על פרופיל נמוך למדי. על רקע המחלוקת המתלהטת בעם סביב מלחמתו של ראש ממשלתנו במערכת המשפט, יצא המכון בקמפיין בעל מסר חלבי.

תחת הסיסמה "לא לכפייה ואלימות, כן להידברות", מציע המכון, בראשות פרופ' ידידיה שטרן (לשעבר סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה) להימנע ממלחמת אחים בישראל: "הדיון סביב הרפורמה המשפטית עלול לצאת מגבולות השיח הלגיטימי, ויש חשש שהוא ידרדר את מדינת ישראל למלחמת אחים, חס וחלילה. המכון למדיניות העם היהודי קורא למנהיגים משני הצדדים לשבת ולדבר".

את הקמפיין מוביל סרטון בן 31 שניות, המראה תצלומים משלושה מאורעות: הירי על אלטלנה, רצח רבין וההתנתקות, ומסיים במסרים "זה או מלחמה או אחים" ו"לא לכפיה ולאלימות. כן להידברות" (על רקע שתי ילדות מזילות דמעה בפרופיל).

"לא לכפיה ולאלימות. כן להידברות", מתוך הסרטון של המכון למדיניות העם היהודי

בעוד הסלוגן הראשון אכן מנוסח בצורה עילגת, וניתן איכשהו להבין כיצד בתאגיד סברו שהוא יכול להיות שנוי במחלוקת, קשה יותר להבין מדוע ברשות פסלו בטענה כללית של "בוטות", סרטון שהמסר שלו הוא קריאה לפתור מחלוקת בדרכי שלום והידברות. ניתן למתוח ביקורת ולומר כי המסר של הקמפיין חלול, אושיש בו נירמול של מהפכה לא דמוקרטית או רמז כי המתנגדים לנתניהו הם אלימים, אולם קשה להבין כיצד ניתן לכנות אותו "בוטה".

"צר לנו שבימים של מתח וסכנה למלחמת אחים, הרשות השניה לא מאפשרת לקולות לא פוליטיים שקוראים לפיוס והידברות להישמע", מסרו מהמכון למדיניות העם היהודי. הרשות השנייה, כאמור, ולא בפעם הראשונה, שוכחת שהיא רשות ציבורית שמחובתה לתת דין וחשבון לציבור, ולא טרחה להסביר את עצמה.

מהתאגיד נמסרה התגובה הבאה: "התסריט כולל בין היתר את המשפט 'זה או מלחמה - או אחים' - הצגת הדברים באופן הזה, כאילו אישור השינויים במערכת המשפט יביא למלחמה, ואילו הידברות תמנע אותה - הוא שנוי במחלוקת פוליטית, ונמצא בלבו של הוויכוח הציבורי פוליטי בימים אלה. על פי כללי הפרסום של השידור הציבורי בתאגיד - לא ישודר תשדיר הכולל נושא הנתון במחלוקת פוליטית, ולכן נוסחו הנוכחי של התשדיר אינו מאושר. ככל שיובא לפנינו נוסח אחר של הדברים, שיתיישב עם הכללים - אנו נפרסמו".