רבים מהתכנים שרואים אור בתאגיד השידור הישראלי לא היו יכולים להתקיים בשום ערוץ אחר. זה נכון גם לגבי כל הפרויקטים שעשיתי אני בעבורם: "המנדט", "אויבים", "הייתם צריכים להיות שם", "הנאצי הטוב". הסיבה פשוטה: כולם מיזמים דוקומנטריים שדורשים תחקיר עומק, ובשביל לממן אותם צריך ערוץ ציבורי.

ב"הנאצי הטוב", סרט שהפנה זרקור לסיפור לא מוכר של הצלת יהודים בתקופת השואה, איתרנו בווילנה קבר אחים של כמה מאות יהודים שנרצחו שם. ב"אויבים" וב"המנדט" הגענו בתחקירים לחומרי ארכיון נעלמים ולאנשים שאף אחד לא הכיר. ב"אויבים", למשל, הצלחנו לראיין חבר ילדות של סדאם חוסיין בעיראק ואת אחד מהמקימים של משמרות המהפכה. הגענו לעומקי תחקיר שלאף ערוץ אחר אין את האינטרס או את היכולת לממן – ורק השידור הציבורי אפשר לנו את זה.

הסדרה "המנדט" נוצרה בזכות התאגיד. איזה ערוץ מסחרי היה מממן סדרה על ימי המנדט הבריטי ומאפשר לנו לחקור לעומק, לנבור בארכיון הבריטי ובחומרי הגלם של הסדרה "עמוד האש", ולספק ממצאים שאפשרו לנו להבין מה בעצם התרחש כאן לפני קום המדינה? בעיניי, זה דבר שהוא בגדר נס.

שר התקשורת, שחובש כיפה על ראשו, אמור היה לדעת שלא רק לכסף יש ערך. לידע יש ערך וכוח וחברה בריאה לא יכולה להתקיים לאורך זמן בלי יצירה של תרבות ושל חיי רוח

חשוב שבחיים שלנו ושל הילדים שלנו יתקיימו גם תכנים שאינם משרתים אינטרס ישיר של גוף או ערוץ מסחרי. סדרות וסרטי דוקו חשובים מאין כמוהם לתיעוד ולגיבוש הזיכרון הקולקטיבי של כולנו ולקיום שלנו כעם. סגירה של התאגיד תהרוג את האפשרות לעשות משהו בעל ערך אמיתי בטלוויזיה.

חשוב להגיד שכל הפרויקטים שציינתי נהנו ונהנים עדיין מכמות אדירה של צופים, מאות אלפי עד מיליוני צפיות לכל סרט או סדרה, גם בטלוויזיה וגם בדיגיטל הנפלא של התאגיד, שפתוח לכולם בחינם. אני שמח להגיד שאני מקבל פניות מדתיים, חילונים, חרדים, חובשי כיפה, ימנים, ערבים, שמאלנים, צעירים ומבוגרים, מפני שהתוכן שנוצר בתאגיד באמת מיועד ומדבר לכולם.

יתרה מזאת, לשמחתי גם במערכת החינוך משתמשים ביצירות האלו. בתיכון וגם באוניברסיטאות. שר התקשורת, שחובש כיפה על ראשו, אמור היה לדעת שלא רק לכסף יש ערך. לידע יש ערך וכוח וחברה בריאה לא יכולה להתקיים לאורך זמן בלי יצירה של תרבות ושל חיי רוח.

ירון ניסקי (צילום: באדיבות המצולם)

ירון ניסקי (צילום: באדיבות המצולם)

מעבר לכך, רבים מהפרויקטים שעשיתי עסקו בביטחון, היסטוריה ובסכסוך היהודי-ערבי. באופן אישי, אני מסכים עם נתניהו שאנחנו נמצאים כעת ברגע מכריע במאבק מול איראן, וברגע מכריע ביחסים שלנו עם הפלסטינים. דווקא בגלל זה, חוסר האחריות של ממשלת ישראל הנוכחית הוא מזעזע.

במקום להבין את גודל השעה, כאשר בעקבות המלחמה באוקראינה העולם מתחלק שוב לגושים של מזרח ומערב והמנהיגים שלנו נדרשים לנווט את ישראל בחוכמה, ממשלת ישראל תוקפת את אזרחיה ומפרקת את המדינה ואת החברה הישראלית מבפנים.

בקואליציה הזו תוקפים יוצרים, עיתונאים, שופטים, עורכי דין, את הצבא, את המשטרה, את הייעוץ המשפטי, את הכלכלנים, את אנשי ההייטק – את כל האנשים שמאפשרים לישראל להיות חזקה. בעיניי, זה פשע חסר אחריות ובלתי נסלח והוא הרבה מעבר לסגירת התאגיד. הם משחקים בחיים של כולנו.

ירון ניסקי עבד עם Discovery ונשיונל ג'יאוגרפיק, יצר את "מ.ק 22", כתב ב-"Red Band" וב"היהודים באים", יצר עבור התאגיד את הסדרות "המנדט", "אויבים", "הייתם צריכים להיות שם" ו"הנאצי הטוב". יצר סדרת דוקו עם סמואל ל. ג'קסון וה-BBC ששודרה ב-144 מדינות על סחר העבדים הטרנס-אטלנטי; וסרט עם ג'יימס קמרון ששודר ב-171 מדינות ברחבי העולם על כתבי אפלטון והעיר האבודה אטלנטיס.

ערך: רועי זילברשטין