בעקבות ביקורת שנמתחה ב"שקוף", פנה אתמול (ד') עו"ד שחר בן מאיר ליו"ר תאגיד השידור הציבורי גיל עומר ולמנכ"ל גולן יוכפז, בדרישה להפסיק את הופעותיו של לוביסט הגז נדב פרי כפרשן פוליטי בתכניות החדשות של כאן 11.

פרי, עיתונאי לשעבר, עובד כיום כסמנכ"ל רגולציה וקשרי ממשל בניו-מד אנרג'י (לשעבר דלק קידוחים), חברת הגז הגדולה בישראל הנשלטת בידי קבוצת דלק של יצחק תשובה. החוק הישראלי אינו מגדיר את פרי "שדלן" (לוביסט) כיוון שאינו עובד בחברת שדלנות אלא פועל כשכיר של חברת הגז, אך מהות עבודתו בפועל זהה: לפעול מול פוליטיקאים, חברי כנסת ורגולטורים כדי להטות את החלטותיהם לטובת חברת הגז. לאחרונה פרסמנו ב"שקוף" כי נוהל חדש של משרד המשפטים מרחיב את הגדרת השדלנים.

פרי מרבה להתראיין בתכנית הפוליטית המרכזית של רשת ב', "קלמן וליברמן", בהנחיית קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן. סמוך לבחירות תכפו הופעותיו בתוכנית: בן-מאיר ציין במכתבו כי לקראת הבחירות הופיע פרי ארבע פעמים בתוכנית, בתקופה של פחות מחודש. בין היתר השתתף פרי כפרשן פוליטי בתוכנית ששודרה ביום הבחירות עצמו.

"עסקי האנרגיה של מר תשובה בישראל הם עסקים 'עתירי רגולציה'", מדגיש עו"ד בן-מאיר, "במובן שיש להחלטות של הרשות המבצעת וגם של הרשות המחוקקת השפעה מהותית ומשמעותית על אותם עסקים". תכנית חדשות ציבורית שהופכת לוביסט ודובר לפרשן פוליטי, כותב עו"ד בן-מאיר, פועלת בניגוד גמור לאינטרס של הציבור שמממן אותה. מעמד הפרשן מעניק לחברה ששכרה אותו כוח רב מול מי שלמחרת יכריעו בעניינה: "תכנית בה מופיע נדב פרי אינה בגדר עיתונות אלא היא תשדיר שירות לבעל הון בתחפושת של עיתונות".

להורדת הקובץ (PDF, 259KB)

חשיפה תקשורתית היא מצרך מבוקש בקרב פוליטיקאים ופוליטיקאיות, הנשענים עליה על מנת להגדיל את הנראות והפופולריות שלהם בציבור. עו"ד בן-מאיר מזכיר במכתבו כי מחקרים קבעו כי עצם אזכור שם של נבחר או נבחרת ציבור בתכניות המסקרות את הזירה הפוליטית הוא בעל השפעה אדירה על דעת הקהל. "לפחות שישה מחקרים שנערכו בארה"ב, הצביעו על כך שאזכור שם מסייע למועמדים בבחירות, על פני יריבים עם חשיפה פחותה מבחינת ההיכרות עמם", כתב פרופ' רפי מן בחוות דעת המצורפת למכתב.

בדיקה של חברת יפעת מחקרי מדיה שפרסמנו השבוע מדגימה גם היא את כוחה של חשיפה תקשורתית. איתמר בן-גביר, חבר כנסת מן השורה, זכה בתקופת מערכת הבחירות האחרונה לחשיפה תקשורתית אדירה, גדולה יותר משל רוב חברי הממשלה. היא היתרגמה להצלחה גדולה בקלפי, עת מפלגת הציונות הדתית, במסגרתה התמודד לכנסת, זכתה ב-14 מנדטים והיתה למפלגה השלישית בגודלה.

אסף ליברמן וקלמן ליבסקינד בפרסומת לתוכנית "קלמן ליברמן" בכאן ב' (צילום: דוברות תאגיד השידור)

אסף ליברמן וקלמן ליבסקינד בפרסומת לתוכנית "קלמן ליברמן" בכאן ב' (צילום: דוברות תאגיד השידור)

"ברור מכך כי הופעה של מר נדב פרי מייצרת לו ולמעביד שלו יכולת השפעה משמעותית על אותם אישים פוליטיים, שהקריירה שלהם בנויה באופן משמעותי על נראות ונשמעות בכלי התקשורת", כתב עו"ד בן-מאיר. בהמשך הבהיר כי זו הסיבה שאין להסתפק רק בגילוי נאות ביחס לתפקידו של פרי, אלא לחדול כליל מלספק לו במה כפרשן פוליטי.

נציבת קבילות הציבור של התאגיד: "מעמדו המקצועי של הנוכחי של מר פרי מהווה מניעה מלשמש כפרשן פוליטי בכלל"

עידו דוד כהן, כתב התקשורת של "הארץ", פירסם בספטמבר השנה כי פרי הופיע ברדיו ובטלוויזיה 37 פעמים מאז תחילת השנה: "עיתונאים, חברים ותיקים שלו, ממשיכים להזמין אותו כפרשן פוליטי בשידורי אקטואליה, וחלקם גם משתתפים בפודקאסט שלו. לא פלא שגם הציבור וגם הפוליטיקאים שפוגשים בו בכנסת לא תמיד זוכרים באיזה צד הוא".

הבחירה החוזרת ונשנית של מערכת החדשות הציבורית להשתמש דווקא בלוביסט של חברת הגז כפרשן פוליטי כבר ספגה בעבר ביקורת, גם מנציבות קבילות הציבור של התאגיד עצמו. כבר לפני כשנתיים פנתה עמותת "הצלחה", באמצעות יועצה המשפטי עו"ד אלעד מן, בתלונה לתאגיד השידור על הופעותיו של פרי כפרשן פוליטי. עו"ד מן הצביע על ניגוד העניינים של פרי, ועל כך שהדבר לא נמסר למאזינים, והוסיף כי ראוי לשקול האם בכלל יש מקום לקיים דיון פרשני עם גורמים שאינם עובדי התאגיד ומצויים בניגוד עניינים עם נושא הדיון.

נדב פרי עם יו"ר דלק קידוחים גדעון תדמור, 2016 (צילום: יונתן זינדל)

נדב פרי עם יו"ר דלק קידוחים גדעון תדמור, 2016 (צילום: יונתן זינדל)

נציבת קבילות הציבור אורלי ממן הסכימה עם התלונה והשיבה כי "מצב בו בשעה 08.00 פרי ישמש כפרשן פוליטי ובשעה 11.00 יתראיין כדובר חברת דלק במסגרת תחקיר כזה או אחר - הינו לא תקין, בלשון המעטה". הנציבה ממן כתבה כי "מעמדו המקצועי של הנוכחי של מר פרי מהווה מניעה מלשמש כפרשן פוליטי בכלל", שכן הוא "בא במגע קרוב ובעל אינטרסים עם דמויות פוליטיות ומכאן שהוא אינו גורם אובייקטיבי המחווה דעתו אלא גורם בעל עניין קבוע  בזירה הפוליטית".

היא העירה כי דעתה מנוגדת "לדעת מנהלי חטיבת החדשות". בראש החטיבה עומד מאז 2017 ברוך שי.

לפי עו"ד בן-מאיר, הופעותיו של פרי כפרשן פוליטי בתאגיד השידור מהוות הפרה של חוק השידור הציבורי. סעיף 7 (ג) לחוק קובע כי "תאגיד השידור הישראלי יספק תוכן חדשותי ותוכן בענייני היום, ובכלל זה בשפה הערבית ובנושא מורשת ישראל, והכול באופן מקצועי, הגון, אחראי, עצמאי, ביקורתי, נטול פניות ואמין, בשקיפות ותוך הפעלת שיקול דעת עיתונאי ונאמנות לאמת העובדתית ולחובת הדיווח לציבור".

מכאן חדשות נמסר ל"שקוף" כי פרי מספק פרשנות פוליטית מעת לעת ולא כפינה קבועה והוא אינו מתראיין בנושאים הקשורים לעיסוקיו, וכי התוכנית "קלמן ליברמן" מקפידה על גילוי נאות בכל מקרה שהדבר נדרש.

נדב פרי לא מסר תגובה.