אמיתי זיו הוא כתב טק באתר tech12.

הייטק הוא מגזר חזק, מוביל ושבע. אנשים נושאים אליו עיניים ורוצים להיות חלק ממנו ובמובן מסוים כבר שנים לא מעטות שהייטק הוא החיים עצמם. עם זאת, כשזה מגיע למעורבות פוליטית ובמיוחד בתקופות בחירות, אין דמויות מובילות בהייטק שמתבלטות בזירת הדעות, הרעיונות והשכנוע. למה בעצם?

לפני כמה ימים כתב היזם רון גורה בחשבון הטוויטר שלו "אף אחד כבר לא מנסה להסתיר את זה, התוכנית של בלוק נתניהו היא להחריב את מערכת המשפט על מנת לתת לעבריינים מורשעים ונאשמים בפלילים לכהן כשרים וראשי ממשלה בישראל". זו הייתה אמירה חריגה ואף נועזת, ואפילו מישהו ענה לו: "רון כל הכבוד שאתה תופס עמדה, משום מה בסצנה של הטק בארץ מאמצים את הגישה האמריקאית ומפחדים להביע דעה". והוא צודק.

אני חושב שזה קטע כזה ש"לא מערבבים פוליטיקה" או חוששים שזה יפגע בעסקים. גורה הוא חריג, כי הוא יזם ולא שכיר, אף אחד לא יכול לפטר אותו והוא גם אחרי כמה אקזיטים. ראינו גם וטרנים של הייטק כמו דב מורן וארנה ברי מגישים עתירות נגד ביבי, אבל גם הם כבר לא מפחדים מאף אחד, וזה החריג.

יש מקרים חריגים שבהם ההייטק (הישראלי) נוקט עמדה אבל אלו כמעט תמיד נושאים של קונצנזוס רחב

עד עכשיו דיברתי על הבכירים, כשזה מגיע לעובדים המצב כנראה יותר גרוע. אגב גורה ענה: "אין לנו את הפריווילגיה הזו - אני באמת לא מאמין שזו עמדה. נאשם בפלילים (!) גורר מדינה לחמש מערכות בחירות כדי לנסות להימלט ממשפט צדק. זה לא מזרח ומערב, שמאל וימין, אלא מאבק אנושי על טוהר מידות לפני שחבורה של עבריינים ונאשמים משנים את החוקים".

האדישות היחסית של הייטקסטים כואבת לי במיוחד, כי אלו מהנדסים. אלו אנשים שבונים את הגשרים המודרניים, הגשרים הווירטואלים שכולנו ניסע עליהם. כשמהנדס בונה גשר הוא שואל את עצמו: איך הוא יחזיק 50 שנה, 100 שנה? יש להם אחריות.

יש מקרים חריגים שבהם ההייטק (הישראלי) נוקט עמדה אבל אלו כמעט תמיד נושאים של קונצנזוס רחב: זכויות גייז, במיוחד המאבק על פונדקאות לזוגות גברים; המלחמה באוקראינה ולאחרונה סוגיית ההפלות.

אני חוזר בי חלקית: היו לנו כמה פוליטיקאים שבאו מהייטק וקרנות השקעה (אראל מרגלית, נפתלי בנט, איילת שקד, ניר ברקת) - מה קרה למוניטין העסקי שלהם בדרך לפוליטיקה?

יש עוד כמה: יזהר שי, איש הון סיכון שהיה לרגע בפוליטיקה וחזר להייטק, יאיר שמיר, מקרן הון הסיכון קטליסט. גם מרגלית חזר לקרן שלו, JVP, אחרי הקדנציה. ואני לא מאד אופתע אם בנט ייקח כמה בורדים בתקופה הקרובה, אם כי לא בטוח שהוא סיים עם החיים הציבוריים.

לשאלתך, אני לא חושב שהקריירה הפוליטית הכתימה או פגעה בהם באיזושהי צורה. מה שעוד יותר מחזק את הטענה: תנקטו עמדה.

מצד שני הם לא הצליחו להביא את ההצלחה העסקית לפוליטיקה - אולי משום שפוליטיקה קשה יותר וצפויה פחות?

לא מבין בזה, אבל הרבה אנשים טובים נרמסו תחת הפוליטיקה תוך זמן קצר. אני חושב שלחלק מהאנשים זו גם מכה באגו. כך אדם כמו אראל מרגלית עם מעמד וכסף, פתאום הוא ח"כ אחד מ-120 בכנסת ונדרש לסרטונים פרובוקטיביים כדי שמישהו ישים אליו לב. בסוף הוא אומר חלאס, חוזר לעשייה שלו, שכוללת אגב במקרה שלו גם הרבה עשייה חברתית.

חברי-הכנסת אראל מרגלית ויצחק הרצוג. ירושלים, 17.11.15 (צילום: הדס פרוש)

חברי-הכנסת אראל מרגלית ויצחק הרצוג. ירושלים, 17.11.15 (צילום: הדס פרוש)

אם היית כותב את המצע של אחת המפלגות, אילו סוגיות שנוגעות לענף ההייטק היו נכנסות פנימה?

מעט מאד. זה היופי של הענף הזה, שהוא חי בשוק תחרותי גלובלי ולא זקוק לעזרה רגולטורית. אם כבר, יש לי ביקורת על הקלות להייטק כמו ב"חוק האנג'לים", ארנונה מוזלת לבתי תוכנה וכן הלאה. הדבר היחידי שהייתי משפר ונוגע לכלל הציבור הוא את החינוך, שהוא תחילת המשפך, בדגש על אוכלוסיות מודרות לסוגיהן.

נרמז לי שיש לך מה להגיד על חדשות כזב (פייק ניוז). 

זה נושא שמטריד אותי מאד לאחרונה. האמת בעידן השקר, והיתרון המובנה שיש לשקר על פני האמת. ראש ממשלה לשעבר מפרסם סרטון ומצליח לשקר 10 פעמים ב-36 שניות. אני מתייחס לסוגיית הגז ולבנון אבל זו רק דוגמה אחת, הוא משקר תדיר. עכשיו, לוקח די הרבה עבודה ודי הרבה זמן כדי להזים את השקרים, אבל השקר כבר השתרש והופץ במדיות. זה קצת מייאש אותי ואני לא יודע מה הפתרון.

זה לא אומר שאני בעד להרים ידיים, חלילה, חייבים להמשיך להילחם בכלים המוגבלים שלנו. לכן אני מברך על הסרטונים של גיא זהר שעוסקים בבדיקת עובדות ומנגישים אותן בצורה מבריקה; על מיזם "בודקים" ו"פייק ריפורטר" בטוויטר ועל "המשרוקית" (זה עדיין קורה?) ב"גלובס". גם לי יצא לכתוב שרשורים ארוכים רק כדי להפריך שקר שעד המדינה פילבר זרק לאוויר במחי ציוץ, זה קשה.

יש קשר בין פייק ניוז לטכנולוגיה - יש קבוצות וכלים טכנולוגיים שעשו עבודה והתקדמו בזיהוי משתמשי פייק ותכנים מהונדסים. מה עוד הטכנולוגיה יכולה לתרום בהיבט הזה?

יש כלי מודיפיקציה שרשתות חברתיות יכולות להטמיע כדי לסמן פייק ניוז ואף להסיר ציוצים, וראינו את הרשתות החברתיות עושות את זה, למשל עם טראמפ. אבל זו לא מלאכה קלה, ולא רק בהיבט הטכני, אלא בגלל האיזון מול חופש הדיבור.

עד המדינה שלמה פילבר, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 6.6.22 (צילום: יונתן זינדל)

עד המדינה שלמה פילבר, ביהמ"ש המחוזי בירושלים, 6.6.22 (צילום: יונתן זינדל)

אם כבר הזכרת את פילבר, נזכיר גם כי במשך שנים היית כתב ועורך התקשורת והטכנולוגיה ב"דה מרקר", בשנים הרלוונטיות למשפט המו"לים. מה גילית על העולם ועל תחום הסיקור שלך שלא ידעת קודם ועד כמה זה הולך להשפיע לדעתך על הבחירות הקרובות?

במובנים רבים "תיק 4000" הוא גם שעתה הרעה של התקשורת אבל גם שעתה היפה. הרעה, כי גילינו איך עבד מפעל הנקניקיות של "וואלה" באותן שנים, ולא רק "וואלה". מצד שני, צריך לזכור שבמונחי סיקור, התקשורת מהר מאד, הרבה לפני מבקר המדינה והרבה-הרבה לפני המשטרה, ידעה להגיד שמשהו מסריח פה וגם להצביע בדיוק על הדיל שכנראה קורה מאחורי הקלעים. ממש שבועות בודדים אחרי מינוי פילבר. מהצד שלי אני יכול להגיד שזה פשוט היה נורא מוזר לראות איך בזמן מאד קצר משתנה המדיניות במשרד כלפי בזק. אז נבחנו, כפי שמצופה מכלבי שמירה.

והנביחה הזו היא שהניעה את גלגלי המשפט או שזה קרה מסיבות אחרות?

לא יודע. אני מאמין שמשרד מבקר המדינה (לפני שהוא בוטל) כן נעזר בפרסומים שלנו כשנפתחה הבדיקה מצידו, אבל אולי גם מישהו מתוך משרד התקשורת רמז להם שקורה משהו מאד לא תקין במשרד. מהצד של החקירה הפלילית, ככל שאני יודע, היא התחילה מטיפ לרשות ניירות ערך, שאינו קשור לעיתונות, וכשהם התחילו את הבדיקה הם היו ספקנים מאד אם בכלל ימצאו משהו. בזק נחשבה לבית מרקחת, אלא שהם פתחו תיבת פנדורה.

אתה חושב שהשוק הפך להיות זהיר יותר בעקבות הפרשות האלה, או שאף אחד לא לומד לקח אף פעם?

לזמן מסויים כן. בזק של דודו מזרחי, שהגיע אחרי הפיצוץ, הייתה חברה מאד זהירה וקואופרטיבית עם הרגולטור - הבינו שצריכים לעשות תיקון. כמה זמן זה מחזיק? לא יודע, מזכיר לך שעשור וקצת קודם ל"פרשת 4000" הייתה פרשה ענקית אחרת בבזק שנגעה גם היא במשטר תאגידי קלוקל, פרשת האופציות כמובן. אז אולי יש לזהירות תוקף של עשור :).

אם היית צריך להמר מה תהיה פרשת ההון-שלטון-עיתון הבאה, איפה היית שם את הקלפים שלך?

נקסט. אין לי מושג.

לי דווקא יש כמה הימורים, אבל נשאיר אותם להזדמנות אחרת :) לסיום, תן לי רק מרואיין אפשרי למדור ושאלה אחת לשאול אותו. 

אחיה שץ – שאל אותו על שני המיזמים, "פייק ריפורטר" ו"בודקים". האם יש יותר שקרים ובוטים מהימין, או שהוא פשוט שמאלני?