באחד ביולי 2006, כחלק מחגיגות 85 שנה למפלגה הקומוניסטית הסינית, הושק ברוב הוד והדר קו הרכבת קינגהאיי-טיבט, מיזם שאפתני שבנתה ממשלת סין כדי לחבר את הרמה הטיבטית למרכז המדינה. עוד במהלך הנחת פסי הרכבת ספגה סין ביקורת מצד פעילים סביבתיים שהתריעו כי תעבורת הרכבות תשבש את חיי הבר בסביבה, ובין היתר תמנע מזן נדיר של אנטילופות גישה אל אזור הרבייה הטבעי שלהן. פגיעה בסביבה ו"אונס הארץ" הן גם בין הטענות המרכזיות של הגולים הטיבטים הנאבקים בכיבוש הסיני. הממשלה הסינית אינה ידועה כמי שמתרשמת בדרך-כלל מתלונותיהם של פעילי סביבה, אך לקראת אירוח האולימפיאדה היא משתדלת לשוות לעצמה תדמית נאורה. משום כך נרשמה התלהבות גדולה כשבתזמון מושלם צץ בסין תצלום שתיעד את ההפך הגמור: דו-קיום בין חיות הבר לטכנולוגיה האנושית.

התצלום המזויף. לחצו על התמונה להגדלה

התצלום המזויף. לחצו על התמונה להגדלה

הצלם הסיני ליו וייקיאנג, מהעיתון "דאקינג איבנינג ניוז", לכד במצלמתו עדר של אנטילופות טיבטיות כשהן מדלגות, בשלווה יחסית, שעה שמאחוריהן שועטת רכבת על גשר בקו קינגהאיי-טיבט. התצלום הופץ במאות כלי תקשורת ברחבי העולם, כשהוא מלווה בכיתוב "קו קינגהאיי-טיבט פותח מסלול ירוק לחיות הבר", ואף זכה להיבחר לאחד מעשרת "תצלומי השנה" בטקס שאירגן ערוץ החדשות הממשלתי של סין (CCTV).

בטקס קבלת הפרס נשאל הצלם על-ידי מנחה האירוע "מה הסיכוי שאתה, הרכבת והאנטילופות תהיו יחדיו במקום ובזמן אחד?", וענה: "בשפת הצילום זה היה רגע [...] כשצילמתי את התצלום חפרתי בור בעומק חצי מטר והנחתי מעליו הסוואה [...] האנטילופות חלפו מולי לשניות ספורות בלבד, אבל חיכיתי לרגע הזה שמונה ימים". כשנשאל מה היה עושה לו גם לאחר שמונה ימים לא היה תופס את הרגע, השיב כי היה ממשיך לחכות, אפילו 28 ימים. "רציתי לתעד את ההרמוניה בין האנטילופה הטיבטית, הרכבת, האדם והטבע", אמר. בדיוק מה שרצו לשמוע בממשלה בבייג'ין.

אלא שעתה מתברר כי "הרגע" מעולם לא התרחש במציאות. הקסם שכביכול נלכד בעדשת המצלמה היה זיוף, צירוף מלאכותי של שתי תמונות, האחת של האנטילופות, והאחרת של הרכבת.

החשד התעורר לראשונה לפני כשבועיים, בפוסט שפורסם בפורום הצילום הגדול ביותר בשפה הסינית "Unlimited sights and colors”. כותב הפוסט, חובב צילום אלמוני שהזדהה בשם דג'יילה, סיפר כי ראה כבר את התצלום בעבר, אך רק עכשיו, כשנתקל בו שוב בתחנת רכבת תחתית בבייג'ינג, שם לב לפרט מוזר. "בתחתית התצלום היה מעין קו שנראה בבירור", כתב. "בחנתי אותו בעיון וראיתי כי מדובר בחיבור של שני חלקים שונים". דג'יילה צילם במצלמתו את החלק הבעייתי בתצלום, בחן אותו שוב בביתו, והגיע למסקנה כי מדובר בזיוף.

בתוך שעות זכה הפוסט לאלפי צפיות ועשרות תגובות. גולשים נוספים החלו לבחון אף הם את התמונה, בחיפוש אחר פיקסלים מעוררי שאלה. אחד מהם שם לב כי אבן המופיעה בתחתית התמונה הופיעה גם בתצלום אחר של הצלם, אך ללא גשר הרכבת ברקע. מומחים לאנטילופות הצטרפו לחובבי הצילום והעלו תהיות משלהם: מדוע האנטילופות מדלגות בטור ולא מתפזרות בבהלה? וכיצד ייתכן שכמה מהן נראות בהיריון, שעה שהצילום אמור היה להתרחש בתקופת הרבייה?

אחרי כמה עשרות אלפי צפיות וכמה אלפי תגובות התעמת יומון סיני עם הצלם, וזה הודה כי זייף את התמונה. "הרכבת אמיתית וכך גם האנטילופות", טען, "אבל הרגע הקסום פשוט לא התרחש גם לאחר שהמתנתי שבועיים". מתוך תסכול, הוא הסביר, החליט לחבר בין שתי התמונות. "אני לא ראוי לעבוד כעיתונאי", כתב בבלוג שלו, לפני שפוטר.

מאז שהפרשה התפוצצה טען וייקיאנג כי לא פירסם את התמונה כתצלום חדשותי, אלא ראה בה מלכתחילה "תצלום אמנותי שעבר שינוי". המטרה המקורית שלו היתה ליצור פוסטר וגלויה לשמורת הטבע הטיבטית, ורק מאוחר יותר, כשהתצלום התגלה על ידי CCTV, הוא הפך לתצלום עיתונאי. אבל כל ההסברים האלה כבר לא יועילו. לא רק שווייקיאנג איבד את מקום עבודתו וגרם לפיטורי העורך, המבוכה הגדולה שהסב לממשלת סין הובילה לכך שכמה גופי תקשורת במדינה כבר הודיעו כי ימחקו ממאגריהם לא רק את תמונת האנטילופות המזויפת, אלא את כל תמונותיו של הצלם.