מפקדת גל"צ שלום,

לאחרונה התגלגלה לידי הקלטה של תוכניתכם "המילה האחרונה" ששודרה לפני שבועיים (22.6), ובה המגישה הוותיקה עירית לינור יוצאת בשצף-קצף נגד תוכנית הלימודים החדשה של משרד החינוך בנושא משבר האקלים. גב' לינור אולי יודעת לדבר מהר, אבל לברר את העובדות לפני זה - כנראה קצת יותר קשה.

לינור מזועזעת עד עמקי נשמתה מהצהרה משותפת שהשמיעו השרות יפעת שאשא-ביטון (חינוך) ותמר זנדברג (אנרגיה לטענת לינור, הגנת הסביבה במציאות), כי משנת הלימודים הקרובה יוקצו שעות לימוד בנושאי אקלים וסביבה בשורה ארוכה של מקצועות לימוד בכל מערכת החינוך.

הייתן חושבות שאפשר רק לברך על תוספת כזו להיכרות של התלמידות והתלמידים עם נושא שישפיע עליהם לכל אורך חייהם. לא לפי לינור. לטענתה מדובר בתוכנית איומה, שתרביץ בילדים המצאות שלא היו ולא נבראו, ממש כאילו סיפרו להם שכדור הארץ הוא שטוח, ותצלק את נפשם הרכה.

מילא הגב' לינור. זכותה לומר את דעתה, גם אם דעתה היא שלימודי אקלים "זה כמו לזבוח ילדים בכורים כדי לרצות את המולך". אבל העובדה שתחנת רדיו ממלכתית מאפשרת הטעיה כזו של הציבור היא לא פחות ממחדל. לגלי צה"ל כגוף תקשורת רציני יש אחריות מינימלית לדווח אמת ולתת למאזינים מידע עדכני, נכון, מבוסס על עובדות.

אם מפקדת גלי צה"ל גלית אלטשטיין מוכנה להדהד מסרים שקריים, מה מבדיל בין התחנה שלה ובין כל בלוג ממוצע באינסטגרם?

אז עשיתי עבורכם את המלאכה של בירור העובדות, לפי סדר הטענות של לינור.

המטרה [של תוכנית הלימוד] היא לגדל אנשים שבאמת סוגדים לגאיה, שאנחנו בעצמנו משחיתים אותה".

טוב, האמת היא שזה די נכון. רק שלא ברורה לי נימת הבוז והסרקזם בקולה. האם גב' לינור יודעת משהו שאני לא על כך שאפשר כבר לגור במאדים? כי אם לא, כדאי מאוד שנסגוד לכדור הארץ שמספק לנו את כלל המשאבים שאנחנו צריכים – חשמל, מים, מזון. בלי קרקע פוריה או מים נקיים, לא יהיה לנו מה לאכול, לא משנה כמה טכנולוגיה נמציא.

נעזוב את התאוריה של האקלים, נגיד שהכל נכון...".

שינויי האקלים הם לא עוד "תיאוריה". הקביעה שישנו משבר אקלימי ואקולוגי מבוססת היטב במחקר ובראיות מדעיות, שהולכות ומצטברות ככל שהמצב מחמיר. 99% מהמדענים תמימי דעים שמתחולל שינוי אקלים חריג, ושהוא נגרם מפעולות אנושיות: פליטת גזי חממה מהפקת ושריפת דלקים פוסיליים לתחבורה ולייצור חשמל, מכריתת יערות מסיבית, מתעשיית המזון מהחי, מתעשיית הבטון, מסחף קרקעות וייבוש ביצות. כל אלה תורמים לפליטות גזי החממה.

מתוך סרטון ב-Climate Central, מפה דינמית של התחממות כדור הארץ (צילום מסך)

מתוך סרטון ב-Climate Central, מפה דינמית של התחממות כדור הארץ (צילום מסך)

על הדברים האלה אפשר לקרוא בדו"ח IPCC, באתר נאס"א, באתר הפורום הכלכלי העולמי ועוד ועוד. זו לא רק מדיניות של ממשלת ישראל הנוכחית, אלא הכרה עולמית וברורה מאוד בכך שמדובר באתגר הגדול ביותר שהאנושות אי פעם עמדה מולו.

לישראל אין שום השפעה אקלימית על העולם".

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, אותו מבקר שהתמנה לכאורה בתמיכתו וברצונו של בנימין נתניהו, מושא הערצתה של לינור, כתב בדו"ח לשנת 2021: "בהשוואה ל-29 מדינות ה-OECD שנסקרו, ישראל דורגה בשנת 2016 עשירית (בשליש העליון) ברשימת המדינות עם שיעור הפליטות הכי גבוה לנפש. ערכי הפליטה לקמ"ר הגבוהים יחסית של ישראל (3.6 טונה לקמ"ר נכון לשנת 2018), בשילוב עם היותה מדינת בעלת אוכלוסייה המונה כ-9.3 מיליון איש, מביאים לכך שישראל פולטת גזי חממה בהיקף דומה למדינה בגודל בינוני".

פאנלים סולאריים הם האחרונה בדאגותיה של ישראל".

המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) הגדירה השנה את משבר האקלים "איום ביטחוני על החוסן הלאומי של מדינת ישראל". לפי דיווח של רשות החירום הלאומית (רח"ל) למבקר המדינה, מספר האיומים הקשורים בנושאים אזרחיים ובנושאי אקלים עולה על מספר האיומים הביטחוניים.

איכשהו אני סומכת על הגופים הביטחוניים יותר מאשר על גב' לינור. חשבתי שגם לינור סומכת עליהם.

יכניסו לילדים, בחסות קידמה, דברים שיצלקו את הנפש ויכניסו בהם חרדות על ענייני 'כולנו הולכים למות'".

האם גב' לינור טרחה בכלל לפתוח את אחת מיחידות הלימוד המדוברות? כמי שעסקה כמה שנים בחינוך סביבתי, אני יודעת - לא מנחשת, יודעת - שהתוכניות מותאמות לגיל הילדים, ושמושם בהן דגש חזק על אופטימיות ועל תפקידו ויכולתו של הפרט לשנות.

המועצה לביטחון לאומי הגדירה השנה את משבר האקלים "איום ביטחוני על החוסן הלאומי של מדינת ישראל". איכשהו אני סומכת על הגופים הביטחוניים יותר מאשר על גב' לינור

חוץ מזה, בעולם שבו אני חיה, ילדים יודעים טוב מאוד מה קורה במציאות, מחוץ לכותלי בית הספר. אפשר לסמוך עליהם שהם יודעים הרבה יותר טוב מהמבוגרים מה העתיד צופן להם, ומה אנחנו המבוגרים עוללנו לסיכויים שלהם לחיות חיים טובים באיכות חיים מספקת. המינימום שמערכת החינוך יכולה לעשות הוא להתאים את עצמה למציאות, לנסות לתווך לילדים את המציאות המורכבת שהם נתקלים וייתקלו בה ממילא, ולשוחח איתם על הנושאים שמטרידים אותם.

תודה לממשלה... שהכניסה את דעות הקצה האלה ממש ללב המיינסטרים..."

האם גב' לינור מתכוונת ל"דעות הקצה" של 193 מדינות בעולם שחתמו על הסכם פריז? לא, רק שאני אבין.

אגב, נזכרתי שממש לפני כמה ימים עבר בקריאה טרומית חוק האקלים שיזמה השרה לשעבר להגנת הסביבה גילה גמליאל, חברת הכנסת ממר.. אוי סליחה, מהליכוד! אכן, דעות קצה. כל קצות הקשת הפוליטית.

במקרה של האקלים יקבלו כסף מבחוץ עבור תכנית הלימודים".

האם לגב' לינור יש הוכחה לכך שגופים לא-ממשלתיים מממנים את תוכנית החינוך לאקלים וסביבה? אם כן, היא שמרה אותה לעצמה.

מפקדת גל"צ היקרה, אני מקווה מאוד שבתור תחנת רדיו ממלכתית תשכילו לפרסם הבהרה ותיקון לדבריה של המגישה עירית לינור. אשמח לעזור לעורכת או לעורך שלכם בנתונים נוספים.

בברכה,

רויטל ריקלין