מערכת הביטחון בביקורת יוצאת דופן: סיקור הפיגוע אתמול בתל-אביב היה "פגיעה של ממש" בביטחון המדינה. צה"ל, כוחות הביטחון מאשימים במכתב פומבי כי השידור החי מזירת הפיגוע אתמול הפיץ בהלה מיותרת, סיכן את כוחות הביטחון ופגע בפעילותם. "היינו עדים גם לעלייה מדאיגה בהדהוד אינפורמציה לא מבוססת, חלקה אף מידע כוזב של ממש - מידע שיש בו כדי לזרוע בהלה בציבור ולפגוע בחוסנה של מדינת ישראל".

המכתב הפומבי, שנחתם ע"י משטרת ישראל, צה"ל והשב"כ, מוען ל"כלל מערכות התקשורת בישראל" אולם תוכנו מכוון לערוצים 12, 13 ו-11 ששידרו שידורים חיים ו"הפכו את המרדף אחרי המחבל לתוכנית ריאליטי של ממש, ללא צנזורה או ביקורת עצמית", לשון המכתב. מחדשות 12 ו-11 לא נמסרה תגובה. מחדשות 13 נמסר כי יגבשו "קוד חדש לשידורים באירועים בטחוניים חמורים".

הביקורת החריפה של מערכת הביטחון מצטרפת לגל של גינויים להתנהלות של מערכות החדשות אתמול, ובראשן חדשות 12 (מנכ"ל: אבי וייס, עורך ראשי: גיא סודרי), גוף החדשות הפופולרי בישראל, שהציג אתמול את הסיקור הבוטה וההיסטרי ביותר. רה"מ נפתלי בנט, בשולי הודעתו בעקבות הפיגוע, ביקש "לא לזרוע פניקה מיותרת בציבור. זאת לא תוכנית ריאליטי - אלה החיים שלנו. כושר העמידה שלנו כעם וחברה הוא חיוני".

להורדת הקובץ (PDF, 410KB)

ב"דה מרקר" דיווחה רפאלה גויכמן כי הרשות השנייה, המפקחת על הערוצים 12 ו-13 (קשת ורשת), קיבלה כ-2,000 תלונות על הסיקור אתמול. "התלונות נגעו לאופן והיקף הסיקור של חברות החדשות בטלוויזיה", כתבה גויכמן, "אלה עברו למצב של שידורים מיוחדים והשתלטו על הפריים טיים. כתבי החדשות שנדרשו למלא זמן אוויר נצמדו לאנשי כוחות הביטחון, ניסו לראיין אותם בזמן שהם מנסים להתמודד עם מחבל חופשי או לדבר עם פצועים בשטח בזמן שהם מקבלים סיוע רפואי". מועצת הרשות התכנסה היום כדי לקיים דיון בנושא. את תגובתה לא ניתן היה להשיג.

הרשות להגנת הפרטיות מסרה כי "פרסום צילומים מחדרי הניתוח של נפגעי הפיגוע שהתרחש אמש בת"א באמצעי התקשורת [...] החושף פרטים מזהים של מטופל מהווה עבירה חמורה של הוראות חוק הגנת הפרטיות שעונשה עד 5 שנות מאסר. במיוחד ברגעי משבר, על כל הגורמים לגלות רגישות לפרטיות אלה שנפגעו באירוע חלף חדירה בוטה לפרטיותם למטרת פרסום".

גם ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל פירסם הודעה לפיה "ראוי להפיק לקחים" מהשידור וכי הם מתכוונים "לגבש המלצות לסיקור אירועי טרור ואסונות, באופן מיטבי מבחינה עיתונאית אך מבלי לפגוע בעבודת כוחות הביטחון, או ברגשות הצופים". מועצת העיתונות לא הגיבה לאירוע אתמול.

"העובדה שזירת הפיגוע 'לא נסגרה' באופן מיידי, גרמה, לצערנו, להתנהלות תקשורתית שהזכירה מראות מתוכניות טלוויזיה שאין בינן ובין סיקור תקשורתי של אירוע ביטחוני כל קשר", נכתב במכתב עליו חתומים גופי הביטחון בישראל. "כלי התקשורת שידרו בשידור חי את המתרחש [...] פורסמו ונחשפו, כבדרך אגב, גם פניהם של לוחמים ביחידות מיוחדות, שיטות פעולה, אמצעי לחימה וציוד. למרות בקשותינו החוזרות ונשנות לכתבים ולצוותי הצילום, נחשפנו לתיעוד שיש בו סכנה של ממש לכוחות שפעלו ולבטח גם לאנשי התקשורת".

חדשות 12 נכנסו לבונקר

כאמור, רק חדשות 13 הגיבו לדברים. בתגובה לגל הביקורת נמסר מחדשות 13: "כפי שכולנו יודעים, סיקור פיגועים ואירועים בטחוניים קשים אחרים הוא עניין שבשגרה עבור התקשורת הישראלית מזה עשרות שנים. זוהי המציאות הקשה שבה אנחנו בחדשות 13 פועלים כדי לשרת את הצופה באופן מהיר ומהימן.

"עם זאת, ריבוי ערוצי המידע והחומרים הזורמים מהשטח בכל אירוע ואירוע שינה לחלוטין את אופן ואופי הסיקור. לצד היכולת והמאמצים שלנו להביא בזמן אמת את כל העדכונים והתמונות, אנו חייבים לעצור לרגע ולהבין את המצב המורכב שנוצר.
לצד הרצון והחובה שלנו בחדשות 13 לתת תמונה מלאה של ההתרחשויות בעת שהן קורות, אי אפשר להתעלם מהסכנות שבהעברת מידע וחומרים מצולמים שאינם עוברים את מסננות הבקרה הקריטיות, כדי לא ליצור תבהלה מיותרת או פגיעה ברגשות, להימנע מדיס אינפורמציה שמשתוללת בעיתות כאלה - וכמובן להימנע מפגיעה בבטחון המדינה.

"אנו בחדשות 13 מקיימים תהליך חשיבה לגיבוש קוד חדש ומחמיר להעברת שידורים מהסוג הזה, זאת לצד המשך העבודה המקצועית שלנו והתגובה בזמן אמת לכל ההתרחשויות, בהן אנו מביאים בבמהירות ובאחריות את התמונה המלאה ביותר לצופינו. אנו מבקשים לשלוח את תנחומינו למשפחות האבלים והחלמה מהירה לפצועים".