תביעה בסך 150 אלף שקלים שהגיש ארגון "בצלמו" נגד מאיר שלו ו"ידיעות אחרונות" הסתיימה היום (14.2) בלא כלום.

בחודש מאי האחרון, במסגרת טורו הקבוע במוסף לשבת של "ידיעות אחרונות", התייחס שלו לאפשרות שרשות שמורות הטבע והגנים תפעל להפרדה מגדרית בחלק מאתריה. וכך כתב:

בימים אלה מבקשת רשות שמורות הטבע והגנים לבדוק את האפשרות למנוע את כניסתן של נשים לאתרי טבע מסוימים בשעות מסוימות, כדי שגברים יוכלו להשתכשך שם בלי נוכחותן. הבדיקה הזאת נערכת בגלל פניות ותלונות שהגיעו 'מאנשים ומארגונים' - כך נאמר לי - בעניין זה. כיוון שאני נגד הדרתם של בני אדם, ומשום שאינני מאמין שאמונה דתית ורגשות דתיים עומדים מעל לתפיסות מעוד סוגים, קראתי ומצאתי שארגון בשם 'בצלמו' שב ומופיע בפעילות הזאת.

'בצלמו' הוא ארגון שמבקש 'זכויות אדם' - כך כתוב - 'גם לציבור הדתי'. יש בניסוח הזה משהו נוגע ללב אך גם תמוה, כי בדרך כלל הדת והמחזיקים בה מבקשים לעצמם חובות, ולא זכויות, ועושים זאת מתוך הכרה פנימית עמוקה, מה גם ש'דת' ו'זכויות אדם' אינן מחבבות זו את זו במיוחד. אבל מה שבאמת מעניין כאן הוא השם 'בצלמו'. כמו 'בצלם', גם הוא לקוח מהפסוק: 'ויברא אלוהים את האדם בצלמו, בצלם אלוהים ברא אותו'. אבל לפסוק הזה יש גם המשך: 'זכר ונקבה ברא אותם'. כלומר, גם האשה היא אדם, וגם היא נבראה בצלם אלוהים. אלוהים עצמו אומר באותו פרק: 'נעשה אדם בצלמנו כדמותנו', בלשון שהיא גם זכר וגם נקבה, אבל 'בצלמו', בניגוד לאלוהים, בחר בצורת הזכר בלבד, הוא הזכר שמגיע לו לרחוץ במעיינות בלי שנקבות תפרענה לו".

בעקבות הטור הזה הגיש ארגון "בצלמו", באמצעות עו"ד מיכאל ליטווק, תביעה בדרישה לפיצוי בסך 150 אלף שקלים, התנצלות ומחיקת הטור מאתר "ידיעות אחרונות". לפי התביעה, הארגון פועל להנגשת מעיינות בטבע בצורה שוויונית לגברים ולנשים, ואילו שלו הציג את פעולותיו כאילו הן מיועדות לרווחתם של גברים בלבד.

שלו ו"ידיעות אחרונות" טענו להגנתם, באמצעות עו"ד עומר-זיו אשכר, כי שלו הביע את דעתו הביקורתית על בסיס עובדות אמת. עוד נטען בכתב ההגנה כי ארגון "בצלמו" אינו מקדם זכויות אדם ושוויון לגברים ונשים כפי שהוא טוען. "דרישה לשעות רחצה נפרדות גם לגברים וגם לנשים, מטעמי דת, אינה הופכת את הדרישה לשוויונית", נכתב בכתב ההגנה.

בנוסף צוין בכתב ההגנה של העיתון כי שלו פרסם בחודש אוגוסט האחרון הבהרה שבה נכתב בין היתר כך: "כאדם חילוני אני מתנגד להפרדה של בני אדם על בסיס מגדרי, אבל לצערי, היה מי שפירש את דבריי כאילו הארגון מבקש למנוע רק מנשים את האפשרות לרחוץ באתרי טבע, בעוד הוא מבקש שעות נפרדות גם לנשים. לא לכך התכוונתי ואני מוצא לנכון לחדד את הדברים ככל שהובנו אחרת".

בדיון שנערך היום בפני השופט יעקב גולדברג מבית-משפט השלום בחדרה, הודיעו הצדדים, כך לפי הפרוטוקול, כי לאחר ששמעו את המלצת בית-המשפט הגיעו להסכמה לפיה התביעה תידחה ללא צו להוצאות.

32414-07-21