"בכל ערב ב-19:30 בערוץ 12, יש לנו תוכנית חיסכון בשבילכם. קרן מרציאנו וגדעון אוקו יביאו לכם את החדשות בתחום הנדל"ן, ההשקעות, הצרכנות וכל מה שצריך לדעת כדי להבין את השוק הכלכלי". כך מסביר אתר N12 מהי "תוכנית חיסכון", תוכנית יומית שמשודרת מדי יום בשעה 19:30, משבצת שידור נחשקת למדי.

אני לא יודע מה אתכם, אבל כאשר אתר N12 מסביר לי משהו אני מתייחס אליו ברצינות. אז התיישבתי לראות את "תוכנית חיסכון", הפעם עם גדעון אוקו, וזמן קצר לאחר שהיא החלה הוא פנה לכתב איתמר מינמר.

"איתמר מינמר, חברת הטכנולוגיה שהתפרסמה בין היתר בעקבות 'סקס והעיר הגדולה' עכשיו מתרסקת בגלל סיבות אחרות". על המסך מופיעה כתובית גדולה: "ההתרסקות של חברת ההליכונים".

"תראה גדעון", אומר מינמר, "הצרות של חברת פלוטון מתחילות כבר לפני חודשיים, אז יצאה העונה החדשה של סקס והעיר הגדולה, אז ראו את האופניים לכמה שניות בפרק. בוא נראה את הקטע ותבין איזה צרות זה גרם להם".

ואכן, כמובטח, 20 שניות אחרי שהאייטם החל, מוקרן קטע מתוך "סקס והעיר הגדולה" ובו רואים את 'מיסטר ביג' רוכב על אופני הכושר של החברה, וכעבור זמן קצר חוטף התקף לב ומת.

חלפו 34 שניות מאז שהאייטם החל.

"או-ואו!" פולט גדעון אוקו, ואיתמר מינמר מציין: "אתה יכול לראות... פשוט האופניים אחרי 45 דקות של רכיבה עליהן הרגו את אחד האייקונים של הסדרה, מיסטר ביג, ולמעשה, אחרי שידור הפרק הזה המניה צנחה ב-12% וכעת החברה מספרת, עם קשר או בלי קשר, שהם מדיחים את המנכ"ל ומפטרים 2,800 עובדים כך שהצרות שלהם" - הוא אומר ומחניק צחוק קטן - "יכול להיות שזה קשור ל'סקס והעיר הגדולה', יכול להיות שלא, אבל לא נראה שהחברה הזו במצב טוב".

אנחנו 61 שניות אחרי שהאייטם החל, והוא נגמר.

אייטם ב-60 שניות: "תוכנית חיסכון" בקשת 12, 8.2.2022 (צילומי מסך)

האייטם הקצרצר הזה הוא דוגמה לאופן שבו "תכנית חיסכון" הפכה לגיא פינס של עולם הכלכלה; אם כי צריך לומר שגיא פינס הוא איש מקצוע מהמדרגה הראשונה, בעוד שהאייטם הזה הוא חלטורה חסרת בושה.

נתחיל מההתחלה. אוקו פותח ואומר: "חברת הטכנולוגיה שהתפרסמה בין היתר בעקבות 'סקס והעיר הגדולה' עכשיו מתרסקת בגלל סיבות אחרות". ובכן גדעון אוקו, כאשר אתה התחלת להגיש את תכנית חיסכון בנובמבר 2013, פלוטון כבר היתה קיימת כמעט שנתיים. היא הוקמה בינואר 2012.

היא הונפקה בבורסה האמריקאית בספטמבר 2019 אז היא גייסה 1.2 מיליארד דולר ובשיאה היא נסחרה לפי שווי של 50 מיליארד דולר. בארה"ב יש לה כשני מיליון מנויים משלמים. לומר שהיא התפרסמה בין היתר בעקבות פרק של "סקס והעיר הגדולה" ששודר לפני חודשיים, זה כמו לומר שנתניהו התפרסם, בין היתר, כי יש לו רווח בשיניים.

אוקו טוען שפלוטון "מתרסקת בגלל סיבות אחרות", אבל איתמר מינמר, בשני המשפטים שהוקצו לו, מדבר רק על דבר אחד: "סקס והעיר הגדולה". הוא מראה קטע מתוך "סקס והעיר הגדולה" ואז מסביר לצופים מה הם ראו בקטע מתוך "סקס והעיר הגדולה" ואז מספר שמניית החברה צנחה ב-12 אחוזים – בגלל הקטע שהוקרן מתוך "סקס והעיר הגדולה".

אבל רגע, גדעון אוקו הבטיח בפתיח שהיא מתרסקת בגלל "סיבות אחרות". מה הן? אין לדעת. אם תשאלו את איתמר מינמר הוא יגיד ש"יכול להיות שזה קשור ל'סקס והעיר הגדולה' ויכול להיות שלא". ואם זה לא דיווח עיתונאי מהמדרגה הראשונה, אל תקראו לי ג'וזף פוליצר.

האייטם המגוחך הזה הזכיר לי את המחקר שפורסם בארה"ב כבר לפני עשור שמצא שמי שצופה בערוץ "פוקס ניוז" יודע פחות על מה שמתרחש בארה"ב מאשר מי שלא צופה בחדשות בכלל.

הרי מה שהאייטם המחונטרש הזה הציג הוא בדיוק זה: אנטי-חדשות ואנטי-מידע. אם יש 100 סיבות שבגינן המנכ"ל, ג'ון פולי (לא שהשם שלו מספיק חשוב כדי שמינמר ינקוב בו) שהוא גם אחד ממייסדי החברה (לא שזה מספיק חשוב בשביל לציין זאת) הודח, ועוד 200 סיבות שבגינן 2,800 מעובדי החברה פוטרו, הרי שהקטע הקצרצר הזה מתוך "סקס והעיר הגדולה" לא מתקרב לאזור החיוג שלהן.

אבל מי שצפה ב"תכנית חיסכון", התכנית שמביאה לכם "את החדשות בתחום הנדל"ן, ההשקעות, הצרכנות וכל מה שצריך לדעת כדי להבין את השוק הכלכלי", יודע עכשיו פחות מכל צרכני התקשורת שלא צפו בה כיוון שהמידע שיש לו שגוי לחלוטין, אווילי וחסר כל ערך.

לו אני איתמר מינמר, אני מציע לעורכי התכנית חלופה: תנו לי להיכנס לאולפן ולפצוח בריקוד סטפס סוער, תוך שאני מנפח בלונים ועושה מהם צורות של כלבלבים. לפחות זה לא יעשה את הצופים יותר מטומטמים

למעשה, אפילו הכתובית שליוותה אותו, "ההתרסקות של חברת ההליכונים", חסרת כל ערך כיוון שלמרות שפלוטון מוכרת גם הליכונים, האייטם כולו עסק דווקא באופני הכושר הביתיים שלה.

לו אני איתמר מינמר, אני מציע לעורכי התכנית חלופה: תנו לי להיכנס לאולפן, לפצוח בריקוד סטפס סוער תוך שאני מנפח בלונים ועושה מהם צורות של כלבלבים - לפחות זה יבדר מישהו ולא יהפוך את הצופים ליותר מטומטמים.

פלוטון היא חברה בצרות והיא חברה בצרות כבר הרבה זמן. הסיבות לצרות האלו מרתקות. הן קשורות בניהול שגוי, ביהירות, במגפת הקורונה ובטעם המשתנה של הצרכן האמריקאי. אפשר להחליט שזה נושא ראוי לאייטם ואפשר להחליט שלא - שהרי זו לא חברה שמוכרת מוצרים בישראל.

ההחלטה להקדיש לפיטוריהם של אלפי עובדים אייטם משועשע ומצחקק, שנותן לצופים אפס מידע אמיתי, היא עדות לזלזול המוחלט של עורכי התכנית במי שמסיבה לא ברורה החליטו לצפות בה. לפחות לקראת סוף התכנית יש פיצוי ראוי: מנחם הורביץ מגיע עם הקינוחים השווים לקראת יום האהבה.