האם גז טבעי הוא אנרגיה מתחדשת? לא. גז טבעי הוא, בהגדרה, אנרגיה שאינה מתחדשת. האם האיחוד האירופי קבע בכל זאת שגז טבעי הוא אנרגיה מתחדשת? שוב לא. האיחוד האירופי לא קבע קביעה כזו, שאינה מתיישבת עם המציאות העובדתית, ההיגיון הפשוט והפירוש המילולי של המילה "מתחדשת". האם ב"דה מרקר" התפרסמה כותרת כזו? כאן התשובה היא כן, לצערנו.

לא ברור אם האשמה בבורות של המתרגם או עייפות של העורך, אך ב"דה מרקר" פרסמו כתבה של סוכנות בלומברג ותרגמו בטעות את המושג "תווית ירוקה" ל"אנרגיה מתחדשת". כך, הכותרת "EU Unveils Controversial Green Label for Gas and Nuclear" ("האיחוד האירופי חושף תווית ירוקה שנויה במחלוקת עבור גז וגרעין"), הפכה ל"אירופה הכריעה: גז טבעי ואנרגיה גרעינית ייחשבו אנרגיות מתחדשות".

ב"דה מרקר" טעו פעמיים. השמיטו את המסגור המקורי של הכותרת, הקובעת כי מדובר בקביעה שנויה במחלוקת, והפכו אותו על פניו עם "אירופה הכריעה"; ושינו, כאמור, את "תווית ירוקה" הכלכלי ל"אנרגיות מתחדשות" העובדתי. הסבר קצר: "תווית ירוקה" הוא סימון המוענק לעסק שמבצע רק השקעות המסווגות כ"ירוקות". "אנרגיות מתחדשות" לעומת זאת אינו סימון רגולטורי אלא קביעה עובדתית: כי הרי מקורות האנרגיה ביקום מתחלקים למקורות מתכלים ולמקורות מתחדשים, ולא ל"אירופה" ולא ל"דה-מרקר" יש את היכולת לשנות זאת.

גז טבעי הוא אנרגיה מתחדשת. הכותרת השגויה ב"דה-מרקר"

גז טבעי הוא אנרגיה מתחדשת. הכותרת השגויה ב"דה-מרקר"

מקורות אנרגיה מתכלים הם כאלה שהשימוש בהם מפחית את היכולת להשתמש בהם בעתיד, שכן קצב הניצול שלהם גדול מקצב הייצור שלהם. כך למשל דלקי מאובנים, כמו פחם, נפט וגז מחצבים, נוצרים בבטן האדמה בתהליך שיכול לארוך גם מיליוני שנים. "אנרגיה מתחדשת", לעומת זאת, היא אנרגיה שהשימוש בה לא פוגע באפשרות להשתמש בה בעתיד. למשל אנרגיה המופקת משמש, רוח ומים. בניגוד לשימוש בפחם, נפט וגז, המביא לכך שישנם פחות פחם, נפט וגז, השימוש בשמש, רוח ומים לא מפחית את כמות השמש, הרוח והמים.

גז המחצבים ("גז טבעי"), שהמרכיב העיקרי שלו הוא מתאן, הוא בהחלט לא אנרגיה מתחדשת, אלא דלק מאובן, אנרגיה מתכלה, בדיוק כמו פחם, נפט ופצלי שמן.

אגב, גז מחצבים הוא גם בפירוש לא אנרגיה ירוקה. תהליך השריפה שלו אמנם פולט פחות גזי חממה מסוג פחמן דו-חמצני משנפלט בתהליך השריפה של פחם, לאותה יחידת אנרגיה, אולם הגז הטבעי עצמו הוא גז חממה עוצמתי פי כמה מהגזים הנפלטים בתהליך השריפה של פחם. כמויות גדולות של גז דולפות כל העת מקידוחים ומשרשרת האספקה של הגז, והדו"ח האחרון של האו"ם קבע כי הטיפול בהפחתת פליטות המתאן צריכה להיות ראשונה במעלה בהתמודדות עם אפקט החממה.

לטעויות כמו אלו של "דה-מרקר" ישנה משמעות. הנה, איגוד הגז, ארגון הלובי של חברות האנרגיה המזהמת, כבר מנפנף בכותרת בניוזלטר שלו. אחרי הכל, גז טבעי אינו אנרגיה מתחדשת, אבל פייק-ניוז בהחלט כן.