ההשפעה הגוברת של משבר האקלים גורמת לא רק להצפות של אזורי מחיה, אלא גם להצפת מידע. אם עד לא מזמן התחום סבל מהיעדר סיקור, כעת אזרחים מודעים, פעילי סביבה ועיתונאים מתקשים להשתלט על מבול הפרסומים בארץ ובעולם. ניוזלטר ירוק חדש מבית "שקוף" ו"העין השביעית", שקיבל את השם "הגחלילית", מושיט עזרה לטובעים. השירות מרכז מדי שבוע במקום אחד את הידיעות והתחקירים המרכזיים שפורסמו בכל היבטי הסביבה.

"המטרה היא שכל מי שמתעניין בסביבה יוכל להתעדכן גם בכותרות של כלי התקשורת המרכזיים בארץ, גם בתחקירים עצמאיים שלנו, וגם במה שנכתב בעולם", מסביר דרור גורני, כתב הסביבה של "שקוף" שעורך את הניוזלטר החדש. "מדיניות וחקיקה, צדק אקלימי, בריאות, השפעות כלכליות והשלכות סביבתיות של משבר האקלים - אנחנו שואפים שכל אחד ואחת יוכלו למצוא שם את הזווית שלהם".

"כמעט לכל פעולה והחלטה, שכל אחת ואחד מאיתנו עושה, יש השפעה על הסביבה ועל האקלים", מוסיף פעיל הסביבה פרופ' עדי וולפסון, "מהמזון שאנחנו אוכלים או זורקים, הביגוד שאנחנו קונים ומוצרי הצריכה השונים, עבור בדרך בה אנחנו מתניידים ועד לחשמל שאנחנו צורכים. וכמו בומרנג, מצב הסביבה ושינויי האקלים משפיעים גם על היכולות שלנו לבצע פעולות ולקבל החלטות. למשל על העלות של משאבים ומוצרים ועל יוקר המחייה, על הבריאות שלנו ועל החוסן הלאומי.

"המורכבות של ההשפעות ההדדיות הללו", אומר וולפסון, "מחייבת שקיפות מלאה, חשיפה למידע הנכון והנגשה שלו, כפי שרק תקשורת עצמאית יכולה לעשות".

ניוזלטר "הגחלילית" מבית "שקוף" ו"העין השביעית"

לדברי גורני, קהל חשוב שיפיק תועלת מהניוזלטר הם דווקא כתבים מקצועיים. "אחד העדכונים שכללנו בניוזלטר, למשל, היה סיפור שנחשף ב'שקוף' על חברת קצא"א וחמק מתחת לרדאר של כלי התקשורת הממוסדים. התברר שקצא"א מימנה בבתי ספר בדרום תוכנית לימודים על יתרונות הגז והנפט - משהו שקשור ישירות לעסקים שלה. הכל נעשה מאחורי הגב של משרד החינוך, שאמנם אישר את התוכנית באופן עקרוני לפני שבע שנים, אבל לא ידע על שינויים שקצא"א הכניסה בה בדיעבד. אנחנו חשפנו את פרטי התוכנית, שלא סיפרה כמובן לתלמידים על הנזקים שכרוכים באנרגיות האלה.

"אחרי הפרסום שלנו, הפרשה הגיעה לשתי תוכניות רדיו של תאגיד השידור, 'סדר יום' של קרן נויבך בכאן ב', והתוכנית של אסף פוזיילוב 'כאן דרום'. כתוצאה מזה -משרד החינוך הכריז שהוא מפסיק את התוכנית".

לעתים קרובות, הוא אומר, כותרת מהעולם יכולה להוליד סיפור רלבנטי גם לקוראים בישראל. "ניקח את התופעה של ספינות מכמורת שמשחיתות את קרקעית הים, מה שנקרא 'טרולינג'. התופעה הזאת קיימת גם אצלנו - יש בישראל בערך 20 ספינות מכמורת כאלה - אבל התקשורת המקומית כמעט לא עסקה בזה. ב'גרדיאן' הבריטי, לעומת זאת, כותבים על זה המון. אם עיתונאי סביבה ייחשף באמצעות הניוזלטר לכתבה של ה'גרדיאן', יהיה לו תמריץ לסקר את הגילויים המקומיים של הבעיה".

בניוזלטר מתפרסמים גם עדכונים מכל הארגונים הירוקים החשובים בישראל, דרך שיתוף פעולה עם "חיים וסביבה", ארגון הגג של ארגוני הסביבה. "חלק גדול מאוד מהסיפורים הסביבתיים שמגיעים לכותרות מתחילים במאבקים של ארגוני הסביבה", אומר גורני. "לכן לעיתונאי שרוצה להתעדכן במה שנעשה בתנועה הסביבתית, זה מאגר מידע מדהים".

ההרשמה לניוזלטר פתוחה באמצעות הטופס כאן