ביום שלישי לפני שבועיים (26.10), אחרי שפאנל של ה-FDA המליץ לחסן ילדים בגילאי 5–11, התראיינה ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ל"מהדורה המרכזית" בחדשות 12. יונית לוי שאלה אותה אם יהיו סנקציות נגד הורים שלא יחסנו את ילדיהם. אלרעי-פרייס ענתה בשלילה מוחלטת. תפקידו של משרד הבריאות, נימקה, הוא להסביר את חשיבות החיסון, בלי סנקציות.

כמה שניות לאחר מכן, כאשר לוי פנתה לשאלה הבאה, הופיעה כתובית על המסך מתחת לדמותה של אלרעי-פרייס: "לא רוצה להגיע לסנקציות נגד הורים שלא מחסנים את ילדיהם".

כיוון שמאז הדבר סולף במרחבי הרשת, הנה קישור לראיון. וכאן התמליל המלא של השאלה והתשובה:

יונית לוי: גם בבוסטר וגם בחיסונים הראשונים היו מקלות וגזרים, בניסיון לשכנע את הישראלים להתחסן. כאן זה יהיה וולונטרי, או שאתם כן חושבים על איזה סנקציה, למשל, ילדים שלא יתחסנו הוריהם כן יצטרכו לשלם על בדיקות אנטיגן, שלא יהיו בחינם, למשל זה.

אלרעי-פרייס: אני, אני מאוד לא הייתי רוצה שנגיע לעולם של הסנקציות. אני באמת מאמינה שכל הורה צריך לבחור את הבחירה הנכונה עבורו ועבור הילד שלו. התפקיד שלנו זה להביא את הנתונים הכי טובים, את המדע הכי טוב שקיים, ולהסביר למה אנחנו חושבים שזה חשוב, למה זה יעיל, למה זה בטוח, אבל לא להשתמש בעולמות הסנקציות...

בנקודה הזאת, בהקלטה שמופיעה באתר חדשות 12, נראה שהמשפט נחתך באמצע והסרטון ממשיך לשאלה הבאה.

כתובית בראיון עם ד"ר שרון אלרעי-פרייס, חדשות 12 (צילום מסך)

כתובית בראיון עם ד"ר שרון אלרעי-פרייס, חדשות 12 (צילום מסך)

לראובן נוה, איש טכנולוגיה ירושלמי שמנתח מדי פעם התבטאויות בתקשורת, זה נשמע מוזר. הוא שם לב שהציטוט בכתובית, למרות שהוא מופיע במרכאות, לא נאמן לחלוטין למקור ("אני מאוד לא רוצה" שונה ל"לא רוצה"), אך חשוב מכך, את אותם הדברים אפשר היה לתמצת לדבריו בדרכים אחרות, מדויקות יותר: "אני באמת מאמינה שכל הורה צריך לבחור את הבחירה הנכונה", או "לא להשתמש בעולמות הסנקציות". והגרוע מכל, טען נוה – התוצאה הסופית נשמעת כאיום מרומז, בנוסח "לא הייתי רוצה שהפנים היפות האלה ייפגעו".

האם נוה הפך עכבר קטן לפיל? יכול להיות שהוא קצת הגזים, או אפילו התקטנן? מתברר שלא.

עוד באותו ערב הבחין נוה שהפריים הבעייתי ("לא רוצה להגיע לסנקציות נגד הורים...") הוצא מקטע הווידיאו והופץ ברשתות החברתיות כצילום מסך נטול פסקול, ללא ההקשר המקורי. "הפלא ופלא", הוא כתב, "מי שמטרתו להשחיר את פני משרד הבריאות מצא לנכון לעשות בשקופית הזו בדיוק את השימוש הזה".

לדוגמה, צילום המסך שבו נראית אלרעי-פרייס מופיע בפוסט שכתבה עו"ד אירית ינקוביץ' מקבוצה בשם "ועדת החקירה האזרחית", שהזהיר: "תסרבו למחט, תקבלו סנקציה מפרייס". הפוסט שותף מאות פעמים.

פוסט של חברת "ועדת החקירה האזרחית" עו"ד אירית ינקוביץ' (צילום מסך מתוך פייסבוק)

פוסט של חברת "ועדת החקירה האזרחית" עו"ד אירית ינקוביץ' (צילום מסך מתוך פייסבוק)

הפוסט של ינקוביץ', שהועלה כשעה אחרי השידור, היה רק ההתחלה. מכחישי קורונה וטרולים עטו על צילום המסך מחדשות 12 כמוצאי שלל רב. ב-22:27, שעתיים אחרי השידור, הופץ בפייסבוק (ובהמשך בטלגרם) סרטון וידיאו מעובד שבו הנוסח "לא רוצה להגיע לסנקציות נגד הורים..." שודרג בכיתוב ל"לא מאיימת עליכם אבל אם לא תחסנו את הילדים...". בסרטון שולב קטע מהראיון הטרי עם אייטם חדשותי ישן, מחודש יולי, שבו שרי קבינט אנונימיים מכנים את אלרעי-פרייס "מטורללת" ומהללים את שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון.

פוסט שפורסם בפייסבוק בעקבות הראיון עם ד"ר אלרעי-פרייס בחדשות 12, 26.10.2021 (צילום מסך)

פוסט שפורסם בפייסבוק בעקבות הראיון עם ד"ר אלרעי-פרייס בחדשות 12, 26.10.2021 (צילום מסך)

במעין משחק מסירות שכבר ראינו כמותו בעבר, הפרסום בחדשות 12 האכיל את הטרולים ברשתות החברתיות, והפעם גם את האקטיביסטים המשפטיים. כתובית הפייק הרימה לכולם.

כבר למחרת (27.10) שיגרה "ועדת החקירה האזרחית" מכתב "התראה בטרם נקיטת הליכים" לד"ר אלרעי-פרייס. "בהופעתך אמש בחדשות ערוץ 12 לא היססת ואיימת על הורים כדלקמן", נכתב שם. אלא שמתחת ל"כדלקמן" לא הופיע שום טקסט. במקום הציטוט המצופה של אלרעי-פרייס הופיע במכתב צילום המסך המוכר, עם הכתובית המטעה שניסחו עורכי המהדורה המרכזית!

קטע ממכתב של "ועדת החקירה האזרחית" בעניין הקורונה לד"ר שרון אלרעי-פרייס, 27.10.2021 (לחצו להגדלה)

קטע ממכתב של "ועדת החקירה האזרחית" בעניין הקורונה לד"ר שרון אלרעי-פרייס, 27.10.2021 (לחצו להגדלה)

24 שעות אחרי השידור הגיב משרד הבריאות על נחשול ההסתה שפרץ ברשת בציוץ חריף במיוחד שהביא דוגמאות לפוסטים המסיתים. "ההסתה האלימה שמשתוללת בימים האחרונים ברשתות החברתיות נגד ד"ר אלרעי-פרייס, עובדת ציבור מסורה, חייבת להיפסק ומיד!", כתבו דוברי המשרד. "אין שום מקום לקללות, איומים והסתה. זה מסוכן. משרד הבריאות רואה את הדברים בחומרה רבה. תלונה מוגשת למשטרה".

פרסומים נגד ד"ר שרון אלרעי-פרייס (צילום מסך מתוך חשבון הטוויטר של משרד הבריאות)

פרסומים נגד ד"ר שרון אלרעי-פרייס (צילום מסך מתוך חשבון הטוויטר של משרד הבריאות)

אחד הפוסטים המסיתים בלקט שאסף משרד הבריאות הוא קטע מציוץ של סדי בן-שטרית (בתמונה, משמאל למטה). המשרד מצא את הקטע בכתבה נגד ההכפשה ברשת ששודרה בחדשות 12. בן-שטרית השווה שם את אלרעי-פרייס ל"מנגלה"!

מה שאותה כתבה בחדשות 12 הצניעה היה שציוץ ה"מנגלה" הדוחה הזה היה במקורו תגובה לציוץ אחר, שהדהד את כתובית הפייק של חדשות 12 כשעה לאחר השידור.

תגובה של סדי בן-שטרית לציטוט מטעה של ד"ר שרון אלרעי-פרייס (צילום מסך מטוויטר)

תגובה של סדי בן-שטרית לציטוט מטעה של ד"ר שרון אלרעי-פרייס (צילום מסך מטוויטר)

חלפו עוד יומיים, ולאלרעי-פרייס הוצמד מאבטח בעקבות איומים על חייה. ברשתות האשימו שמדובר בהצגה לכבוד ישיבת בית-המשפט שאליה נקראה. אך לא: ב-31.10 חקרה המשטרה שני חשודים, שאחד מהם כתב על אלרעי-פרייס כי "צריך לפרק אותה".

יאיר קראוס דיווח ב"מקור ראשון" שאחד מהחשודים חבר בקבוצות ווטסאפ ופייסבוק המתנגדות לחיסונים, ו"הגיב בכעס לאחר שנחשף לצילום מסך מהחדשות בטלוויזיה, ולפיו בכוונת המדינה לחייב הורים לחסן את ילדיהם. 'חיסונים לילדים זה נושא שנוי במחלוקת. זה מה שפרסמו, שאם לא תחסנו את הילדים שלכם, אנחנו נפעיל נגדכם סנקציות וזה כבר איום, אם מדברים על איומים', הוא טען".

שיחתו של קראוס עם החשוד שודרה ברדיו קול-רגע. אותו חשוד גם העביר לקראוס את הסרטון הספציפי שצפה בו, ושלדבריו הביא אותו לאיים על אלרעי-פרייס. קראוס שלח לי אותו: זה היה הסרטון שכבר ראינו, זה שבו הופיע הכיתוב "לא מאיימת עליכם אבל אם לא תחסנו את הילדים..."

* * *

כך נסגר מעגל. כתובית מסולפת שהופיעה במערכה הראשונה, ועברה סבב שפצורים במערכה השנייה, שימשה טריגר לאיומים במערכה השלישית. כמו במירוץ שליחים, כל משתתף שינה את המסר רק במעט, לכאורה בלי כוונה פלילית מובהקת. כמו בלינץ', קשה לכמת את התרומה של כל גורם וגורם למותה של האמת.

כמו שהתריע הצופה נוה כאשר גלגל הקארמה רק החל להסתובב: "אפשר היה אולי לצפות מאנשי חדשות 12 שיבינו שהפרקטיקה הזו של ציטוטים שמלווים כתבות והופכים להיות נשק תעמולתי היא איומה ונוראה, גם אם נניח שמי שניסח את הכתובית הזו עשה זאת בתום לב (ולאור מקרים קודמים, אין שום סיבה להניח את זה). בכל מקרה, הגיע הזמן שנתייחס לכל מי שעוסק בתחום הזה של תקשורת וחדשות במלוא הרצינות והחומרה.

"אחות שתזריק בטעות חיסון קורונה במקום שפעת עלולה למצוא את עצמה בעיתון של מחר, ומוסכניק שיבריג לא נכון בורג שיגרום לתאונה עלול למצוא את עצמו בחקירת משטרה. ככה צריך גם להתייחס למי שעושה עבודה רשלנית ועלובה כל-כך בדיווחי חדשות".

ואני מוסיף: קל וחומר בדיווחים חדשותיים בתקופת מגפה, שבהם האל"ף והת"ו של הטיפול הוא אחריות חברתית.

* * *

בתגובה לפניית "העין השביעית" נמסר מחדשות 12: "במהלך ראיונות מופיעים ציטוטים רבים מדברי המרואיין בסטריפים הנלווים בתחתית המסך. לצערנו – והדבר הפך לפרקטיקה מקובלת לא רק בקרב מתנגדי החיסונים – בעידן הרשתות החברתיות צילומי מסך מופצים ללא הקשר ולפעמים אף הופכים את המשמעות האמיתית של דברי המרואיין.

"אמש ב'מהדורה המרכזית' אף התייחסנו לכך מפורשות והודגש: 'כמו שאמרה כאן בראיון בשבוע שעבר ראש שירותי הבריאות לציבור הד"ר אלרעי-פרייס, ובניגוד למה שמנסים כעת לטעון נגדה – היא מתנגדת נחרצות להטלת סנקציות על הורים שלא יחסנו את ילדיהם'".

אמירות נכונות לשעתן הוא חשבון טוויטר העוסק בניתוח שיח הקורונה ומלקט תחזיות שהיו נכונות לשעתן, פייק ניוז ובולשיט