בתחום האקלים, בנק הפועלים מתנהל כד"ר ג'קיל ומר הייד.

כד"ר ג'קיל, הבנק מתהדר בדאגה לסביבה. דו"ח האחריות התאגידית שפרסם מתגאה על פני עמודים רבים בפרויקטים סולאריים שבנק הפועלים עזר לממן ובפעולות סביבתיות נוספות. כמר הייד, בנק הפועלים, לפי הפרסום ב"כלכליסט", בחר להעמיד השנה מימון בסכום של יותר מ-100 מיליון דולר לפיתוח מאגר נפט חדש במפרץ מקסיקו בארצות הברית.

במילים פשוטות, הבנק החליט לממן את המשך הפליטה של גזי חממה בעשרות השנים הבאות, פליטה שתגרום לתרחישי אקלים קיצוניים. לא הועילה הקריאה של סוכנות האנרגיה הבינלאומית להפסיק מיידית פרויקטים פוסיליים חדשים.

מתוך דו"ח האחריות התאגידית של בנק הפועלים לשנת 2020

הלוואות כמו זו שהעניק הבנק לפיתוח המאגר הזה לא מוזכרות אף לא בעמוד אחד מתוך 151 העמודים בדו"ח האחריות התאגידית המפואר שלו. מוזר: בדו"ח הזה כותבים אנשי הבנק, תחת הסיסמה "פועלים בהוגנות", כי "הבנק ועובדיו מקפידים לפעול בהוגנות ובשקיפות כלפי כל מחזיקי העניין, לרבות הלקוחות". היכן מתבטאת השקיפות כאשר מדובר במימון פרויקטים המאיימים על עתידנו?

בנק הפועלים היה יכול לנהוג אחרת. קחו למשל שניים מהגופים המוסדיים הגדולים בישראל, מגדל ואלטשולר-שחם, שכבר הבינו את גודל השעה והתחייבו שלא לממן עוד פרויקטים פוסיליים (נפט, פחם וגז) המאיצים את משבר האקלים. הם הלכו בעקבות אינספור גופים בעולם המנהלים במצטבר טריליוני דולרים. למי שדואג שכספי הפנסיה שלו לא יעבדו נגדו, אלו בהחלט חדשות טובות.

אלא שבנק הפועלים מתעקש משום-מה לטמון את הראש בחול, כאילו אין שריפות, שיטפונות, טמפרטורות קיצוניות, כאילו הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים (IPCC) לא פרסם לאחרונה דו"ח אקלים מטריד במיוחד. האם בנק הפועלים כופר בעמדות של הקהילה המדעית וסוכנות האנרגיה הבינלאומית? האם הבנק הוא "מכחיש אקלים"?

הבנק טוען בפרסומיו שהוא מקפיד לפעול "בהוגנות ובשקיפות כלפי כל מחזיקי העניין, לרבות הלקוחות". היכן השקיפות כשמדובר במימון פרויקטים המאיימים על עתידנו?

בנק הפועלים גם טוען להגנתו שהוא מממן פרויקטים של אנרגיה מתחדשת, אבל כסף ירוק לא מנקה כסף שחור. את העיקרון הפשוט הזה הבהירו פעילי "נוער למען האקלים", שהגיעו בהפתעה לכנס לקוחות פרימיום של הבנק. למורת רוחה של הנהלת בנק הפועלים, הנוער בירך את באי הכנס ושפך קצת אור על הפעולות שהבנק לא טורח לפרסם. יפה שהבנק מוצא דרכים להרוויח כסף מאנרגיה מתחדשת, אבל זה לא פוטר אותו מאחריות.

התנועה הסביבתית בישראל, בהובלת "פורום כסף נקי", החלה לפני כשבועיים בפעולות מחאה נגד בנק הפועלים, בתגובה להחלטה להשקיע במאגר הנפט במפרץ מקסיקו.

חלון ההזדמנויות להתמודדות עם משבר האקלים הולך ונסגר, אבל למדיניות של מוסדות בנקאיים ענקיים עדיין יש משמעות. בנק הפועלים יכול להצטרף למגדל ולאלטשולר-שחם ולאינספור גופים בינלאומיים ולקבל אחריות אמיתית.

להיות ראשון זה מחייב.

רוני ניימן מייצג את עמותת שומרי הבית בפורום כסף נקי, קואליציה של 28 ארגוני סביבה וחברה העוסקת בהיבטים הפיננסיים של משבר האקלים