ב־27 במרץ 2021 הכריז יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, על שתי יוזמות שאפתניות מאוד למאבק במשבר האקלים ובמדבור - היוזמה הירוקה של ערב הסעודית והיוזמה הירוקה של המזרח התיכון, שאם תתממשנה במלואן תהיינה יוזמות הייעור הגדולות בעולם. לדבריו, ערב הסעודית עושה זאת מכיוון ש"כיצרנית נפט מובילה בעולם, אנו מודעים באופן מלא לחלקנו באחריות לקידום המאבק כנגד משבר האקלים, ובדומה לתפקידנו החלוצי בייצוב שווקי האנרגיה במהלך תקופת הנפט והגז, אנו נפעל להוביל את התקופה הירוקה הבאה".

בן סלמאן אמר שמטרת היוזמה הירוקה של ערב הסעודית היא "להגדיל את כיסוי הצומח, להפחית את פליטות הפחמן, להיאבק בזיהום ובהידרדרות הקרקע ולשמר את החי הימי." הוא הוסיף שבמסגרת יוזמה זו, יינטעו 10 מיליארד עצים בערב הסעודית, ושיוזמה זו "תפחית את פליטות הפחמן ביותר מארבעה אחוזים מהתרומות הגלובליות באמצעות פרויקטים של אנרגיות מתחדשות, שיספקו 50% מייצור החשמל בממלכה בשנת 2030, ובאמצעות פרויקטים בתחום טכנולוגיות הידרוקרבון ירוקות, שייפטרו מיותר מעשרה מיליון טונות של פליטות פחמן, נוסף על העלאת אחוז ההסטה של פסולת ממטמנות ל־9 אחוזים."

מוחמד בן סלמאן אאל סעוד, יורש העצר הסעודי (צילום: הפורום הכלכלי העולמי)

בן סלמאן ציין כי "הממלכה תפעל גם להעלות את אחוז השטחים המוגנים ליותר מ־ 30% משטחה היבשתי, שהם כ־600,000 קמ"ר, ובכך תעבור את היעד הגלובלי העכשווי של 17%, וכן תשיק כמה יוזמות שאפתניות כדי להגן על הסביבה הימית והחופית". בן סלמאן דיבר גם על היוזמה הירוקה של המזרח התיכון, ואמר כי "אף על פי שיש עוד הרבה מה לעשות, הממלכה נחושה להשפיע השפעה בין־לאומית מתמשכת, ונתחיל לעבוד על היוזמה הירוקה של המזרח התיכון בתיאום עם המדינות השכנות חברות מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ ועם מדינות מזרח תיכוניות כדי לנטוע 40 מיליארד עצים נוספים במזרח התיכון".

כמו כן, במסגרת יוזמה זו תפעל ערב הסעודית בשיתוף מדינות באזור לשם חילופי ידע בתחום יעילות הייצור של ההידרוקרבון, שיתרמו להפחתת פליטות הפחמן באזור ביותר משישים אחוזים כתוצאה מייצור ההידרוקרבון.

ענקית הנפט תיטע מנגרובים

על פי אתר היוזמה הסעודית הירוקה, יש לראות בשתי היוזמות הללו "המשך של מאמצים סביבתיים שהתרחשו מהשקת חזון 2030 בשנת 2016 כדי להתמודד עם האתגרים הסביבתיים שערב הסעודית ניצבת בפניהם. הגדלנו כבר את אחוז שמורות הטבע מארבעה אחוזים ליותר משישה עשר אחוזים והגדלנו ב־40% את כיסוי הצומח בארבע השנים האחרונות. זוהי תוכנית לטווח ארוך להגנה על כדור הארץ. מטרותינו מתפרשות על פני שני העשורים הבאים ונקים קרן שתפקח על ביצוע היוזמות".

אתר זה גם סוקר את ההישגים של ערב הסעודית בתחומים הללו עד כה ואת תוכניותיה במסגרת היוזמות הללו. במסגרת יוזמת הייעור, הישגי המדינה עד כה היו נטיעת 10 מיליון עצים בכל רחבי המדינה, נטיעת יותר מארבעה מיליון עצי מנגרובים על ידי חברת אראמקו כדי לחדש את יערות המנגרובים לאורך חופי המדינה. המדינה מתכננת ליצור עד 10 מיליון שטחים ירוקים ופתוחים במסגרת תוכנית האב AIUIa – פרויקט נאות המדבר הגדול בעולם, וריאד תכלול 541 קמ"ר של שטחים ירוקים, 7.5 מיליון עצים ו־1,100 קמ"ר של חגורה ירוקה שתשתרע לאורך העיר.

כאמור, במסגרת ההגנה על הסביבה הטבעית, ערב הסעודית מיישמת גם תוכנית להשבת בעלי חיים לטבע, ובארבע השנים הבאות מספר המועסקים בכוחות המיוחדים לביטחון סביבתי יעלה מ־1,100 איש כיום ל־10,000. בתחום הפחתת הפליטות, פרויקטים קיימים של אנרגיית רוח ואנרגיה סולרית ייצרו מספיק אנרגיה לאספקת חשמל ל־600,000 בתים המסתכמת בהפחתה שנתית של 7 מיליון טון בגזי החממה. מעל 35 יוזמות בכל רחבי המדינה מוקדשות לשיפור ההתייעלות האנרגטית, להפחתת צריכת האנרגיה ולהפחתת פסולת אנרגיה, ולבסוף, ערב הסעודית מתכננת לבנות 9,900 ק"מ של מסילות ברזל כדי להפחית את פליטות הפחמן מכלי הרכב.

המטרה: מיתוג ירוק

כחלק מהיוזמה הירוקה של ערב הסעודית, ב־15 באפריל 2021 השיקה שמורת הטבע המלכותית על שם המלך עבד אל־עזיז, יחד עם הכוחות המיוחדים לביטחון סביבתי והמרכז הלאומי לכיסוי צומח, לפיתוח ולמאבק במדבור - את השלב הראשון בקמפיין הייעור שלה,שבמסגרתו יישתלו 100,000 עצים. שמורת טבע זו ממוקמת באזור ריאד על פני שטח של 15,700 קמ"ר, ובסופו של הקמפיין, המורכב משבעה שלבים, יינטעו 500,000 עצים. קמפיין זה הוא יוזמה משותפת של גופים בסקטור הסביבתי ומטרתו לשמר בשטח השמורה צמחים בסכנת הכחדה ולשקם את הצומח באמצעות הפחתת השפעות המדבור, ובמקביל, ברמת המדינה, מטרתו לחזק את שיתוף הפעולה בין הגורמים השונים העוסקים באיכות הסביבה – מהממשלה ומהאקדמיה - למען שימור הסביבה, פיתוח כיסוי צומח טבעי, השגת קיימות ומאבק במדבור בערב הסעודית.

נוסף על אלה, ב־27 בספטמבר 2021 חשף שר האוצר הסעודי מוחמד אל־ג'אדאן הצעות להרחבת הבנקאות הבת־הקיימה ולהתאמת המוסדות הפיננסיים לפיתוח בר־קיימה כחלק מתוכניותיה של המדינה להנפיק אגרות חוב ירוקות.

כמו כן, בעקבות פרסום היוזמה הירוקה של המזרח התיכון, הביעו איחוד האמירויות, כווית, בחריין, ירדן, קטאר, סודאן ועיראק את מוכנותן ליטול בה חלק. ערב הסעודית גם נקטה צעד לקראת מימוש היוזמה כאשר ב־3 בספטמבר 2021 הכריזו קרן ההשקעות הציבוריות בשיתוף עם קבוצת תדוול הסעודית על תוכניות להקמת פלטפורמת ההמרה הוולונטרית של ריאד (Riyadh Voluntary Exchange Platform) לקיזוזים ולקרדיט פחמן במזרח התיכון ובצפון אפריקה עבור חברות ועבור מוסדות השמים להם למטרה להפחית את פליטות הפחמן שלהם באמצעות סחר בפחמן.

בעוד כמה ימים עתידים להתקיים בערב הסעודית כמה אירועים גדולים להתנעת שתי היוזמות הירוקות. ב־23 באוקטובר 2021 עתיד להתכנס בריאד פורום היוזמה הסעודית הירוקה, שבמסגרתו תיחשף מפת הדרכים ליישום היוזמה. יום לאחר מכן תתכנס בריאד פסגת הצעירים הירוקה (Youth Green Summit) שתהווה במה לאוריינות, לשתדלנות ולמדיניות סביבתית ושהמשתתפים בה יפעלו לעצב את העתיד של הפעילות במאבק נגד שינויי האקלים. וב־25 באוקטובר תתכנס בריאד פסגת היוזמה הירוקה של המזרח התיכון שבה ישתתפו מנהיגים בין-לאומיים ואזוריים ושתוצג בה הברית הראשונה של מדינות המזרח התיכון למאבק בשינויי האקלים.

בבסיס שתי היוזמות הללו ניצב רצונה של ערב הסעודית למתג עצמה כאחת המדינות המובילות בעולם בהתמודדות עם שינויי האקלים, ואפשר כי יוזמות אלה הן גם  אמצעי עבורה לשיפור מעמדה בעיני ממשל ביידן הפועל להתמודדות גלובלית עם שינויי האקלים, לשימור הבכורה שלה בקרב מדינות המפרץ ולשיפור מעמדה במזרח התיכון.

משה טרדימן הוא עמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית

מאמר זה מתפרסם במסגרת פרויקט אופק, שיתוף פעולה בין מרכז מנאראת במכון ון-ליר בירושלים ובין הפורום לחשיבה אזורית. הפרויקט מנגיש לקהל קוראי העברית תוכן מעובד מאתרי תקשורת, מגזינים, מרכזי מחקר ומידע וכתבי עת אקדמיים בערבית. חלק קטן מהמאמרים מתורגם במלואו ומתפרסם בשיתוף פעולה עם מרכז אעלאם בנצרת. לדף הפרויקט באתר הפורום