עיתונאי חדשות 13 רביב דרוקר הגיש תביעת דיבה בסך מיליון שקלים נגד פרשן גלי-צה"ל יעקב ברדוגו, תחנת הרדיו הצבאית עצמה, המגישים נועם פתחי ויותם זמרי ותחנות גלי-ישראל ורדיו דרום שמשדרות את תוכניתם "פתחי את זמרי בעם". לפי דרוקר, הנתבעים כולם ייחסו לו "ביצוע עבירה פלילית של סחיטה באיומים כלפי שר הביטחון בני גנץ", זאת בעקבות טור שפרסם בעיתון "הארץ".

בחודש יוני האחרון, תחת הכותרת "עיתונאים, הגיע הזמן לחזור להיות אידיוטים שימושיים", פרסם דרוקר טור ב"הארץ" שבו כתב כי "לפני בחירות אפריל 2019 הועברו אלי הקלטות שהיו יכולות להביך את בני גנץ". לפי דרוקר, "המקור אמר – תקשיב, תתמלל, אבל אל תפרסם בלי אישור שלי. מדי פעם בפעם ביקשתי את אישורו. הוא לא אישר, אך נהג להוסיף שאלה בעקיצה: 'ואם הייתי מאשר, היית מפרסם?' הסאבטקסט היה ברור: אתה, שכל כך רוצה בהזזתו של נתניהו, תפרסם תחקיר שיפגע במועמד שאמור להפיל אותו?".

בסיום הטור הבהיר דרוקר: "המקור של הקלטות שקשורות בגנץ סירב בסוף לפרסמן. הוא מסרב עד היום". דרוקר אף קרא לעמיתיו לדווח בביקורתיות על ממשלת בנט-לפיד, בלי קשר לעמדותיהם הפוליטיות. "גנץ, לפיד, בנט, ליברמן, מיכאלי והורוביץ הם השלטון היום, ותפקידנו לחפש אותם – גם אם הצד השני ישמח על שחזרנו להיות אידיוטים שימושיים".

כמה שבועות לאחר מכן, בתוכנית הרדיו "וילנסקי את ברדוגו" מה-19.7 התייחס ברדוגו למאמר של דרוקר. לדבריו, דרוקר ביצע "הקש בגג" לשר גנץ, כלומר אותת לו כי "באמתחתו נמצאים הקלטות, שבמקרה הטוב מבחינתו של בני גנץ יביכו אותו עד מאוד ובמקרה הגג, הקשה מבחינתו יחסלו את הקריירה הפוליטית שלו".

ברדוגו הוסיף ואמר כך: "אנשים קרובים לבני גנץ רואים בזה כמעט ... חוק מחוק העונשין שמופנה כלפיו. [...] החרב המתהפכת שנמצאת אצל רביב דרוקר [...] היא מראה כמה בני גנץ מרגיש מאוים, מתוסכל. [...] החזקת גרון הזו [...] המאמר הזה הוא חרב מתהפכת די מפחידה [...] מציע שנשאל את רביב דרוקר מדוע הם לא מפרסמים את החומרים שיש להם, או לחילופין חקירת משטרה שתבדוק מה החומרים שמאיימים על שר ביטחון במדינת ישראל. שר הביטחון, בעיניי, מאוים, מאוים".

למחרת, ב-20.7.21, שב ונדרש ברדוגו לדרוקר בתוכנית "חמש בערב עם אמיר בר שלום ויעקב ברדוגו" בגל"צ, וזאת במסגרת ראיון שערך עם עיתונאי חדשות 12 עמית סגל (שהסתייג מדברי הפרשן). ברדוגו טען פעם נוספת כי לדרוקר יש "אחיזה בגרון" של שר הביטחון גנץ, ועוד טען בין היתר כי במאמרו ב"הארץ" כתב דרוקר ש"ברגע האמת אני אוציא" את החומרים שברשותו.

כשבועיים לאחר מכן, ב-9.8.21, התראיין ח"כ יואב קיש מסיעת הליכוד בתוכנית הרדיו של פתחי וזמרי. ח"כ קיש השתמש אף הוא בביטוי "הקש בגג" לתיאור המהלך של דרוקר. ח"כ קיש אמר: "יש לגנץ הקש בגג מדרוקר שאומר שאם ילך אי פעם עם נתניהו הוא יפרסם עליו את מה שכרגע אוסרים עליו לפרסם... חד וחלק, דרוקר אמר זאת בצורה הבי ברורה. ומה אני יכול להגיד חוץ מזה שזה אירוע מטורף שמשפיע בבל הרמות האפשריות".

המגיש פתחי החרה החזיק אחרי ח"כ קיש ותהה "באיזו טבעיות אנחנו מדברים על עיתונאי שמאיים על פוליטיקאי שמחזיק אותו באזור רגיש, שאם הוא יעשה צעד פוליטי מסוים העיתונאי יפרסם, באיזה רוגע ושלווה, באמת סיציליה". בהמשך השתמש פתחי בהקשר של דרוקר גם בביטויים "מאפיה", ו"מאפיה סיציליאנית, תקשורת שמנהלת מדינה".

לאחר הראיון פנה דרוקר פומבית אל ח"כ קיש וביקש ממנו שיודיע על הסרת חסינותו הפרלמנטרית כדי שיוכל להגיש נגדו תביעת דיבה בגין דבריו. ח"כ קיש סירב, ועל כן הסתפק דרוקר בתביעת העיתונאים ותחנות הרדיו.

סמכו על כך שהמאזינים לא קוראים "הארץ"

היום (6.10), באמצעות עורכי-הדין אורי אדלשטיין ויונתן ברמן, הגיש דרוקר תביעת דיבה בסך חצי מיליון שקלים נגד ברדוגו וגל"צ וחצי מיליון שקלים נוספים נגד פתחי, זמרי ותחנות הרדיו שבהן שודרה תוכניתם.

"הפרסומים הדיבתיים החמורים", נטען בכתב התביעה, "הם שקר מוחלט, והנתבעים ידעו זאת. הפרסום כולו נשען על המאמר שפרסם דרוקר, ומתייחס אליו כמקור העובדתי, כביכול, והיחיד, לדברים שנאמרו ופורסמו, בעוד שקריאת המאמר מלמדת שלא רק שהמאמר אינו מהווה בסיס עובדתי לדברי הדיבה שפורסמו, אלא שבמאמר למעשה נכתב ההפך הגמור מכך, ופרסומי הדיבה שקריים לגמרי. דומה כי הנתבעים פעלו מתוך הנחה, שיש בה כנראה מידה רבה של אמת, שמאזיניהם לא יטרחו לקרוא בעצמם את המאמר, וניצלו זאת כדי לסלף בצורה מוחלטת את שנאמר בו, ולהפיץ את שקריהם הדיבתיים".

בהמשך כתב התביעה נכתב, ביחס לטענות של ברדוגו, כי "שקריות הדברים בולטת גם לנוכח העדר כל היגיון פנימי בדברים. הדברים אמורים בכך שדרוקר כתב במאמר כי החומרים שהיו יכולים להסב מבוכה לשר הביטחון לו פורסמו, הגיעו לידיו לפני בחירות אפריל 2019; כידוע, במאי 2020 הקים שר הביטחון גנץ ממשלה בשותפות פוליטית עם רוה"מ לשעבר חה"כ בנימין נתניהו; לפי דברי הדיבה שפרסם ברדוגו בחודש יולי 2021, באותה עת שהוקמה ממשלת נתניהו-גנץ, כלומר במאי 2020, אמור היה דרוקר לממש את האיום ולפרסם את החומרים, דבר שכמובן לא קרה; דהיינו, לא רק שעיון במאמר מלמד על פניו שהדברים שאמר ברדוגו הם שקר מוחלט, אלא שמדובר גם בשקר משולל היגיון פנימי".

התביעה נגד זמרי ופתחי ותחנות הרדיו ששידרו את תוכניתן, מבהיר דרוקר, מתייחסת לדברים שאמר פתחי ולא לדברי ח"כ קיש. לפי דרוקר, זמרי נתבע משום ש"לא רק שלא הסתייג בתוכנית מדברי הדיבה החמורים שאמר עמיתו פתחי, אלא הוסיף ופרסם אותם לציבור רחב בכך ששיתף את הריאיון בטוויטר, על דברי הדיבה שנכללו בו".

לפי כתב התביעה, בגלי-צה"ל אישרו שקיבלו את מכתב ההתראה וכי הוא הועבר לייעוץ המשפטי, אך לא שיגרו כל תשובה. בא-כוחם של פתחי, זמרי ותחנות הרדיו גלי-ישראל ורדיו דרום, לעומת זאת, עו"ד תמיר אפורי, טען בתגובה למכתב ההתראה שקיבל מדרוקר כי "חלק מתפקידם של עיתונאים המראיינים חברי כנסת, הוא לחלץ מפיהם אמירות ברורות וחדות, וכחלק מכך נוהגים מראיינים לחזור על דברי המרואיין בצורה חדה וחריפה, כדי לקבל ממנו אישור, הכחשה או תיקון". כך, לדברי עו"ד אפורי, פעל פתחי. "אין כל פסול בכך שמראיין משקף את דברי המרואיין [...] אדרבא, זה תפקידו".

לגופן של הטענות הודיע בא-כוחם של פתחי, זמרי ותחנות הרדיו כי "כאשר עיתונאי בכיר מפרסם טור בעיתון נפוץ וטוען כי מצויות בידיו הקלטות שיש בהן כדי 'להביך' נבחר ציבור - הפירוש המתבקש של הדברים הוא איום".

עו"ד אפורי הציע לדרוקר כי ח"כ קיש יוזמן לראיון נוסף כדי "להבהיר את דבריו" ולאחר מכן יועלה לשידור דרוקר עצמו כדי להגיב. "המראיינים, פתחי וזמרי, יבהירו בשידור כי כוונתם הייתה לשקף את דבריו של חה"כ קיש ולא התכוונו לקבוע עובדה או להביע עמדה לגבי מרשך באופן אישי".

דרוקר דחה את ההצעה, והגיש את התביעה. טרם הוגשו כתבי הגנה.

14190-10-21

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 7.97MB)