כצפוי, סוגיית ההכרה במדינה פלסטינית באו"ם השתלטה על סדר היום של שלושת העיתונים הערביים הארציים בישראל, ומובלטת בכותרות הראשיות. בעוד "א-סינארה" ו"כל אל-ערב" מבליטים את הנארטיב הפלסטיני עם קו אחיד המצדד בהקמת מדינת פלסטין בעמודיהם הראשיים, מקפיד המתחרה "פנורמה", גם בעמודו הראשי, להציג תמונות לא רק מהמפגש של אובמה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן, אלא גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. לצד התצלומים ב"פנורמה", הפניה ל"שידור חי של האירועים ב'פאנט'".

"א-סינארה": רודנים וליכודניקים

"היום, שישי: עבאס יגיב בתקיפות לנאום אובמה", לשון הכותרת הראשית של "א-סינארה", מעל תמונת נשיא ארה"ב ברק אובמה מפגישתו עם יו"ר הרשות הפלסטינית. בכותרת המשנה: "ישראל מברכת על נאום אובמה, מול אכזבה בקרב הפלסטינים; הצבא הישראלי מגביר את נוכחותו בגבולות מצרים, לבנון וסוריה; המשטרה ומג"ב מתגברים את הכוחות בירושלים ומסביב למסגד אל-אקצא".

בפתיח לידיעה פרי עטו של הכתב המדיני זיאד מעדי נכתב כי "הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס עתיד להגיש את הבקשה הרשמית להכרה במדינת פלסטין באו"ם היום אחר הצהריים, באמצעות המזכ"ל באן קי מון, וזאת למרות איומי אובמה כי ישתמש בזכות הווטו".

כמעט כל העמוד הראשון של "א-סינארה" מתייחס לסוגיית ההכרה, כאשר מתחת לכותרת ולידיעה הראשית מודפסת מסגרת תחת הכותרת "מדינת פלסטין – תעודת זהות".

בהפניות הנוספות בשער העיתון המתייחסות לסוגיית ההכרה מובאים ציטוטים מפי אישים פלסטינים. ד"ר מרים דקה, חברה בחזית העממית לשחרור פלסטין, אומרת בראיון לעיתון: "הלובי הציוני הוא ששולט בארצות-הברית – לא העם האמריקאי". ד"ר מוסטפא ברגותי, מזכ"ל היוזמה הלאומית הפלסטינית: "המשא-ומתן לא יצליח כל עוד לא השתנו מאזני הכוח". ח"כ אחמד טיבי, שהתלווה למחמוד עבאס בניו-יורק, אומר לעיתון: "נאום אובמה הוא נאום ליכודניקי, כאילו נתניהו הוא שכתב אותו".

שער "א-סינארה"

שער "א-סינארה"

גם העורכת והבעלים וידה משעור מייחדת את מאמר המערכת שלה לסוגיה הזו, תחת הכותרת "ענף הזית נפל... וגם הכיסא": "היום בשעה שש בערב יעלה אבו-מאזן על במת האו"ם ויישא נאום מריר, שבו יזכיר לנו את מה שהתרחש לפני 37 שנה כאשר עמד יאסר ערפאת על אותה במה ובידו ענף של עץ הזית ואמר לעולם, 'אל תיתנו לענף הזית ליפול מידי...', וענף הזית נפל ונדרס בידי מדינות העולם, ובראשן ארה"ב, שהחליטה מראש: לא למדינה פלסטינית!".

העורכת ממשיכה:

"אבו-מאזן ייכנס היום להיסטוריה, מנצח, וירשום בדפיה את הצעד האמיץ לקראת הקמת מדינה. אובמה ייכנס אף הוא להיסטוריה, כאשר יירשם שדקר את השלום בחרב ומנע מהעם הפלסטיני לבנות את מדינתו. חיש מהר הוא יבין שצעד לעיכוב המדינה אינו לטובתו, למרות נאום השווא על אודות המזרח התיכון שנשא לפני שנתיים [...] לפני 37 שנים הפיל העולם את ענף הזית מידיו של יאסר ערפאת, והיום מושכת ארה"ב את כיסא ההכרה של העם הפלסטיני – על זקניו, צעיריו וטפו."

"הצדק התהפך על-ידי הרודנים וקול הצדק התעמעם", מסכמת משעור. "העם הפלסטיני ימשיך לפעול למען זכותו. עם בעל אחריות יכול להמשיך לפעול בכל כוחו להשגת הכרה במדינת פלסטין".

לעומת העורכת הראשית, סגן ראש הפלג הצפוני בתנועה-האסלאמית, שיח' כמאל חטיב, משווה במאמרו השבועי בעיתון בין אבו-מאזן לג'וחא. "זה מזכיר לי את סיפורה של הדמות ההומוריסטית ג'וחא, שהיה רוכש תשע ביצים בגרוש אחד ומוכר עשר בגרוש", כותב חטיב, שהתנגד מראש לפנייה לאו"ם, "וכשנאמר לו כי צורת המסחר שלו גוררת הפסדים, ענה, 'העיקר שיגידו שג'וחא סוחר'". "אתם ג'וחא הפלסטיני, שהפך את פלסטין מסחורה יקרה לסחורה מפסידה", פונה חטיב להנהגת הרשות. "עליכם להסתלק, כי יש בין בני עמנו אלף עורכי-דין חכמים, אלף נושאים-ונותנים עקשנים ואלף אנשי ג'יהאד אמיצים. כולם יכולים להשיב את הזכויות לבעליהן, ומחר יגיעו לכך".

"כל אל-ערב": נוק-אאוט

בכותרת הראשית של "כל אל-ערב", לצד תמונותיהם של אבו-מאזן, אובמה ונשים פלסטיניות מניפות דגלי פלסטין, נכתב, "אבו-מאזן לאובמה: לא אכיר במדינה יהודית, כי זה פוגע בפלסטינים, בישראל ובפליטים". כותרת המשנה מוסיפה, "מוסטפא ברגותי: 'אובמה הראה דו-פרצופיות, מתברר שחירות העמים מתבטלת כאשר מדובר בפלסטינים'; מפגינים ברמאללה העלו באש תמונות אובמה וקראו, 'לא נולדנו לחיות מושפלים, אלא עם כבוד'; עשרות אלפים הגיעו לרמאללה לאות תמיכה בנשיא מחמוד עבאס".

בהפניה נוספת על שער העיתון, לצד תמונתו של ח"כ אחמד טיבי, נדפס ציטוט מראיון איתו מניו-יורק: "אם המלחמה בין אבו-מאזן לנתניהו היתה מתנהלת במסדרונות האו"ם, אבו-מאזן היה מנצח בנוק-אאוט". על פני ארבעה עמודים מסקרים כתבי העיתון [הכתב המדיני סעיד חסנין, דיאלא ג'ויחאן ואנואר אמארה] את ההתרחשויות בניו-יורק, בגדה המערבית וגם בנצרת, שם נפגשו יהודים וערבים בקריאה להכיר במדינה פלסטינית.

שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

עמדת "כל אל-ערב" במאמר המערכת ברורה וחדה: "כל הלחצים של ארה"ב על נשיא פלסטין אבו-מאזן לא הועילו, והוא יגיש בקשה בעצרת האו"ם להכרה במדינת פלסטין. לחצים אלה של הנשיא האמריקאי והדיפלומטים האמריקאים היו בשמה של ישראל, וארה"ב הודיעה לאבו-מאזן כי תשתמש בווטו נגד הבקשה הפלסטינית".

כותרת המאמר היא "הנפט הערבי אל מול הווטו האמריקאי". "בצל האביב הערבי, יש הזדמנות פז לניצחון לערבים ולסוגיה הערבית הראשונה במעלה – הסוגיה הפלסטינית", נכתב עוד במאמר. "על מלכי ונשיאי מדינות ערב ונסיכי מדינות הנפט לאיים על ארה"ב וישראל ולהראות מי חזק יותר: נשק ישראל או הנפט הערבי שבאמצעותו ניתן להגן על האינטרסים של האומה, ואם לאו – אין לאומה זו זכות קיום. הגיעה שעת המבחן. האם אתם רוצים להיכשל כדי להישאר ללא כבוד לעד?".

העיתון מצטט דברים שאמר ד"ר סאיב עריקאת, בכיר בצוות המו"מ הפלסטיני, בעת שביקר בסכנין ובנצרת. "הצעד הפלסטיני לא יהיה על חשבון אף זכות מזכויות העם הפלסטיני, ובראשן זכות השיבה", אמר. פרופ' אייל זיסר, ממרכז דיין, אומר לכתב "כל אל-ערב" זידאן חלאילה: "ישראל מעדיפה שמשטר אסד ישרוד משום שכל משטר סוני ידרוש פתיחת סוגיית הגולן". בעניין הפלסטיני הוא אומר כי "הצעד הפלסטיני להכרה בהם כמדינה לא ישנה דבר, ולטווח הארוך הוא יוסיף לזעם ולתסכול".

"פנורמה": מלחמה קרה

כאמור, "פנורמה" בוחר בקו מאוזן יחסית ומציג בעמודו הראשון תמונות מפגישות הנשיא האמריקאי, בנפרד, עם עבאס ונתניהו. "היום, שישי: עיני העולם פונות למטה האו"ם, שם צפוי הנשיא מחמוד עבאס להגיש בקשה להכרה בינלאומית במדינה פלסטינית", נכתב בכותרת הראשית.

שער "פנורמה"

שער "פנורמה"

ההתפתחויות מדווחות בכפולת עמודי החדשות הפותחים. טור הפרשנות אינו חתום. עד לא מכבר היה אחד העורכים, נסים אבו-חיט, כותב את הפרשנות, אך מסיבה כלשהי הפסיק. וכך נכתב בפרשנות:

"העמדה האמריקאית חוזרת לאחור אל ימי המלחמה הקרה, אך בניגוד לעבר, אז העמדה האמריקאית לא היתה מקובלת במדינות המתפתחות וכן מובנת באירופה, היום עמדה זו נותרה מבודדת בקהילה הבינלאומית [...] היום העולם יודע כי ממשלות ישראל השתמשו במשא-ומתן לבנייה אינטנסיבית בהתנחלויות, והקמת מדינה פלסטינית לא היתה בתוכניות שלהן, אלא הן עשו הכל כדי למנוע את הקמתה".

חומר נפץ

עוד מבליטים העיתונים הערביים את סיפור תרומת האיברים של משפחת חן עיאש ז"ל, שנהרגה בתאונת דרכים, לבאדרה סמארה (43) מנצרת, והמפגש המרגש בין הורי הילדה המנוחה, תושבי כפר-סבא, ובין משפחת הצעירה שעברה השתלת לב וריאות.

גם סיפור התאונה הקטלנית בכביש הדמים 31, שבין צומת שוקת לערד שבנגב, זוכה להבלטה, לצד תאונות אחרות ברחבי הארץ. כתב "פנורמה" בדרום, חוסיין אל-עוברה, הוא היחיד הדואג לתמונות שניים משלושת ההרוגים הבדואים ותמונה מזירת התאונה, בעוד המתחרים מסתפקים בדיווחים בלבד.

כמו כן מובא סיפור תקיפתו של עאסי שחאדה מכפר יאסיף על-ידי שוטרי תנועה, בשל עבירת תנועה. סיפור זה מובלט בליווי תמונה בעמוד השער של "פנורמה" (על-ידי הכתב אבראהים ג'ריס). עומר רביע מדווח על הרצח המזעזע של זוג בירושלים "על-ידי בנם, שרצה לקבל את כספי הירושה שלהם להימורים".

סוגיית האלימות במגזר הערבי בארץ מטופלת על-ידי כתב "כל אל-ערב", חאלד אבו-אחמד, בכתבת תחקיר על פתיחת 1,450 תיקים פליליים בגין אחזקת נשק במגזר הערבי מתחילת השנה. העיתון מכנה את התופעה "חבית חומר נפץ" ומציין כי נשק זה משמש לרוב בקטטות ובירי בחתונות.

העיתונים מבליטים בעמודים הראשיים ובידיעות נרחבות את ההכנות לבחירות עיריית באקה אל-גרבייה, שייערכו ב-11 באוקטובר: 19 סיעות ו-4 מועמדים לראשות העירייה יתמודדו בבחירות.

גם זכייתה של שלי יחימוביץ' בראשות מפלגת העבודה, "האשה השנייה לאחר גולדה מאיר", זוכה לסיקור בעיתונים הערביים, שליוו את הפרימרייז במפלגה מתחילתו.

לרגל ראש השנה העברי ייצאו העיתונים הערביים השבוע ביום רביעי, ולא ביום שישי.

יאסר עוקבי הוא עורך חדשות ב"ישראל פוסט" ועורך "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי" בבאר-שבע ובנגב