תג המחיר של פוגל

שלושת העיתונים הארציים מבליטים בעמודיהם הראשיים את הדיווח על פעולת "תג המחיר", הצתת מסגד א-נור בטובא-זנגרייה. הכותרת השנייה ב"א-סינארה" מצטטת את ראש המועצה לשעבר חסין אל-הייב, שאומר: "מי ששרף את המסגד הם יהודים קיצוניים, ועל הממשלה לשפץ אותו – לא התושבים או התנועות האסלאמיות". שיחת הטלפון עם הראש לשעבר מתבצעת כשהוא עומד ליד המסגד ומקבל את ציבור המגנים.

בידיעה על פני עמוד מלא בקונטרס החדשות, של הכתבים זיאד מעדי, חטאב נסאר ועווד דראוושה, מובאים תצלומים של הנשיא שמעון פרס ושל הרבנים הראשיים, שהגיעו במיוחד לכפר שעלה לכותרות בעולם, של ספרי הקוראן השרופים ושל ראש המועצה אל-הייב.

בתצלום אחר נראה ראש המועצה הממונה צביקה פוגל, אל"מ במיל', שדמו הותר לאחר הצהרותיו כי "יכול להיות שתושבי הכפר הם שהעלו אש במסגד". "פוגל התפטר מתפקידו כי הוא אישיות בלתי רצויה בכפר", מעדכן אל-הייב. הבעלים והעורכת הראשית של "א-סינארה", וידה משעור, מביעה תקווה במאמר השבועי שלה כי "מי שעשו את המעשה הנפשע והתקיפו את המקומות הקדושים לנו הם מיעוט".

שער "א-סינארה"

שער "א-סינארה"

"כל אל-ערב" בוחר בפרשת "תג מחיר" לכותרת ראשית צעקנית: "שריפת מסגד א-נור בטובא-זנגרייה מציתה אש באזור!". לצדה מתפרסם תצלום של הצעיר היהודי שנעצר בחשד לביצוע המעשה. "ראש המועצה הממונה נמלט מהכפר מחשש לחייו, וראש המועצה לשעבר חסין אל-הייב מדגיש שלא יאפשר לתנועות האסלאמיות להתערב", נכתב בכותרת המשנה. "שיח' כמאל חטיב [סגן יו"ר הפלג הצפוני של התנועה-האסלאמית] מגיב: 'לא נבקש אישור מאיש לבצע את המוטל עלינו, ולא נישמע לקולות חריגים'".

העיתון פורש סקירה רחבה על פני ארבעה עמודים בקונטרס החדשות (אמין בשיר ומחאסן נאסר), תחת כותרת הגג: "בצל התרחבות הגזענות בארץ: הצתת מסגד א-נור בטובא מתקבלת במחאה ובגינוי נרחב". בכיתובים לתמונות נכתב: "הציתו אותנו" ו"עצרו אותנו". התמונות הן של המסגד המוצת ושל הצעירים שנעצרו על-ידי המשטרה לאחר שהתפרעו בעקבות ההצתה.

שער "פנורמה"

שער "פנורמה"

ב"פנורמה": תצלום של נערים ושל דמויות רעולות פנים כשהם מבעירים אש בכפר מתוח לרוחב החלק העליון של השער. פני הנערים מטושטשים. "גינוי נרחב ותרעומת קשה על רקע שריפת מסגד א-נור בטובא-זנגרייה", נכתב בכותרת הראשית. כותרת המשנה מוסרת כי "בית-המשפט התיר לפרסום: 'נעצר חשוד במעורבות בהצתת המסגד'".

הסקירה מקיפה שלושה עמודים בקונטרס החדשות (עומר דלאשה ועלאא בדארנה), תחת הלוגו "אירועי טובא". בעמוד הפותח, מתחת לכותרת "משלחות ערביות ויהודיות ממשיכות להזדהות עם תושבי הכפר", נראים תצלומים נוספים של צעירים ורעולי פנים מבעירים צמיגים ומבצעים מעשי ונדליזם בכביש הראשי של הכפר. הסיקור כולל תגובות מכל הקשת הפוליטית והתייחסות של דוברת המשטרה ("מעשה נפשע"), אולם שמו של צביקה פוגל נפקד ממנה, כנראה משום שרוב הסיקור מורכב מהודעות לעיתונות.

מתגייס: שמור על העם היהודי

סיפור בלעדי מביא הכתב מחאסן נאסר ב"כל אל-ערב", והוא מובלט באוזן שמאל בעמוד השער. סלים אבו-זיד, מהכפר ראמה בגליל, מספר על ההוראות בצו הגיוס שקיבל בנו, טליע: "אתה חייב לשמור על העם היהודי", נכתב בצו, והאב, שתמונתו מתפרסמת ליד הכותרת, אומר: "נדהמתי מההוראות שקיבל בני".

הידיעה ב"כל אל-ערב"

הידיעה ב"כל אל-ערב"

ההוראות הנ"ל כתובות בחוברת הדרכה למיועדים לשירות ביטחון, והשורות שהכעיסו את האב הן כדלקמן:

"לנוכח האתגרים העתידיים המצפים לצה"ל כצבאה של מדינת ישראל, נקרא אתה ביום זה להתייצב לשורותיו. צה"ל רואה בך דור ההמשך בתקומה המחויב לבטחונו של העם היהודי בארצו בהשקט ובבטחה".

בפתיח מצוטטת הוראה זו במלואה.

"זהו הסעיף הראשון במדריך הצבאי של הצבא הישראלי למתגייס החדש, לא משנה אם הוא יהודי או ערבי", אומר אבו-זיד.

"אני לא אשלח את בני לצבא כדי להגן על העם היהודי בלבד. לא מספיק שאנו הדרוזים מחויבים בשירות צבאי חובה במדינה זו?! נוסף לזה מבקשים מבנינו לשמור על העם היהודי! ומה עם האחרים?! אם מישהו שאינו מהעם היהודי יהיה במצב חירום, זה אומר שהצבא לא יגן עליו!" [סימני הקריאה במקור].

"רציתי שהאמת תיחשף לעיני כולם", אומר אבו-זיד, ומוסיף כי יפנה למפקדי צה"ל כדי שיבהירו את העניין. העיתון מציין כי על החוברת חתום מפקד יחידת מיט"ב (המופקדת על שיבוץ ומיון מלש"בים) אל"מ גדי אגמון (נכתב אדמון בטעות), אך לא מביא את תגובת צה"ל.

אירועי אוקטובר

שלושת העיתונים מדגישים את יום הזיכרון ה-11 לאירועי אוקטובר שצוין בשבת האחרונה. "פנורמה" מסקר בשלוש תמונות את האירועים בסכנין, רהט ונצרת – אם כי לא מציין את מספר המשתתפים המועט ברהט. "כל אל-ערב" אינו מתעלם מעובדה זו בסקירתו ואף מבליט אותה בשער העיתון: "11 שנים לאירועי אוקטובר והפצע טרם הגליד: אדישות בציון אירועי אל-אקצא ואל-קודס".

שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

ב"א-סינארה" אינם מסכימים עם המתחרה, ומציינים "אלפים השתתפו ביום הזיכרון לאירועי אל-אקצא". האירועים בערים ערביות ברחבי הארץ זוכים לסיקור על פני שני עמודים בקונטרס החדשות (עווד דראושה, מוסא בסול, מוחמד אמארה, אמאני עבד אל-עזיז, רביע חנא ועטא אבו מדיעם).

ועדה לוועדה

הכותרת הראשית של "א-סינארה" מוקדשת למאבק הרופאים המתמחים. פרופ' נעים שחאדה, מנהל מחלקת הילדים בבית-החולים רמב"ם, מזהיר כי "אם יממשו הרופאים המתמחים את ההתפטרות, המצב בבתי-החולים ייהפך לאסון".

מאמר המערכת של "כל אל-ערב" מתייחס דווקא לחשיפתו מהגיליון הקודם בדבר מסקנות הוועדה לבדיקת פעילות ועדת אל-חאג' ואל-עומרה. "על ועדת המעקב לאמץ את המסקנות ללא עוררין", נכתב בכותרת. בעיתון עוקבים אחר ההתפתחויות, על רקע החלטתו של יו"ר ועדת המעקב, מוחמד זידאן, "לאפשר לוועדת החאג' והעומרה להגיב ולהעביר את המסקנות לוועדה נוספת". פרקטיקה המוכרת לאזרח הישראלי מעבודת הממשלה.

יאסר עוקבי הוא עורך חדשות ב"ישראל פוסט", ועורך העיתונים "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי" בבאר-שבע והנגב