היום (25.3) התקיים בבית משפט השלום בתל-אביב דיון בקובלנה פלילית באשמת איומים שהגיש עו"ד ברק כהן נגד איש התקשורת ינון מגל ביולי האחרון, אחרי שהלה פירסם פעמיים כי היה צריך להכות את כהן בבקבוק בראשו. מגל סירב להצעת השופטת להתנצל תמורת מחיקת הקובלנה וחזר ואמר כי דבריו לא היוו איום אלא להיפך, הצהרה על כך שהוא עצמו לא ינהג באלימות.

כהן, מצידו, פעיל מחאה הידוע בשיטותיו הבוטות, הכוללות ייזום עימותים מילוליים במרחב הציבורי, מתח את הגבול העובר לדעתו בין ביטוי בוטה אך מותר לבין ביטוי הקורא לפגיעה פיזית.

עימות מילולי כזה היה גם הרקע לפרסומים של מגל שהביאו להגשת הקובלנה. ב-8.7 התפתח ריב דברים בין כהן לבין מגל והארכיאולוג ואיש התקשורת שמעון ריקלין, שהעבירו משדר של ערוץ 20 ברחבת הבימה בתל-אביב. כך מתאר כהן את הסיטואציה: "הקובל הגיע למקום ופנה בדברי תוכחה וביקורת כלפי ריקלין. הביקורת התייחסה הן לתמיכה הציבורית בראש הממשלה הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים, והן לצביעותם, כאשר בחייהם האישיים מתקיימת סטייה חריפה אל מול הנורמות להם הם מטיפים בשיח הציבורי".

יומיים אחרי העימות ובקשר אליו, צייץ מגל בחשבון הטוויטר שלו: "האמת שהיה צריך פשוט לתת לו בקבוק בראש אבל אנחנו בחורים עדינים". הציוץ זכה לפופולריות, צבר מאות "לייקים" ועשרות תגובות, חלקן, מציינת הקובלנה, הביעו עידוד ותמיכה בפגיעה פיזית בכהן. יומיים לאחר מכן חזר מגל על הדברים בשידור. בתוכנית שהוא מגיש עם בן כספית ברדיו 103FM אמר: "באופן אמיתי במזרח התיכון הוא מקבל בקבוק בראש, אבל אנחנו אנשים עדינים". "במעשיו אלו", סיכמה הקובלנה, "איים הנקבל על הקובל בפגיעה פיזית חמורה עד כדי סיכון חייו".

עו"ד ברק כהן (צילום: פלאש 90)

עו"ד ברק כהן (צילום: פלאש 90)

בדיון שהתקיים היום ויתר מגל על שירותיו של עורך דין וייצג את עצמו. "אני מרגיש שמדובר בסוג של בזבוז זמן", אמר בפתח הדיון, כך לפי הפרוטוקול, "אז אם אפשר שאני לא אקח עורך דין וננסה למצות את הדיון הזה עכשיו, כי גם ככה זה מבזבז לי יום עבודה וזמן יקר". "אין לי מושג מה הוא רוצה", הוסיף מגל.

כהן אמר כי הוא מבין שמגל מתייחס לדברים שאמר כאל "מה שבלשון העם מכונה 'הטרלה'", אך הוא אינו מוצא אותם מצחיקים או משעשעים. כהן המשיל את הדברים לכך שנאשם יצא מאולמו של שופט ויכתוב "הייתי צריך לדפוק לשופט בקבוק בראש".

כהן, כאמור, ספג לאורך השנים האחרונות ביקורת רבה בשל אופן המחאה הרדיקלי שלו ואף הוגש נגדו כתב אישום חמור בפרשת "באים לבנקאים", בין השאר באשמת סחיטה באיומים, אולם הוא הסתיים לבסוף בקול ענות חלושה, בהרשעה בפגיעה בפרטיות בלבד. בדיון היום טען כהן כי הוא אינו מעוניין להשתיק את מגל, והסביר מהו לדעתו הקו האדום שמגל חצה: "מחלוקות ודיבור לא מכובד ובוטות לחוד, וביטויים שעלולים לסכן גוף, בריאות וכיוצא באלה לחוד". "ההדגשה היא", הוסיף ברק בהמשך, "שמחלוקת פוליטית מסתיימת איפה שהאפשרות לפגיעה פיזית בגופו של אדם מתחילה, שם קו הגבול". כהן טען כי בעקבות הציוץ של מגל, קיבל איומים קונקרטיים מאנשים.

מגל, מצידו, טען שהדברים שכתב ואמר אינם מהווים איום. לפי מגל, "איום מדבר על העתיד" ואילו הוא "דיבר על משהו שהיה בעבר" ואף אמר שלא יעשה זאת - כלומר, יכה את כהן בבקבוק בראשו - משום שהוא אדם עדין. עוד הוסיף מגל כי כהן הוא אחד האנשים "השפלים שפגשתי בחיי" וכי "מדובר באדם בזוי".

השופטת דנה אמיר הציעה כי מגל יתנצל וכהן ימחק את הקובלנה. כהן הסכים אולם מגל סירב: "חד-משמעית אני לא מסכים. לא איימתי. אם בית המשפט יחליט שיש פה איום, אז אני אקבל את מה שבית המשפט יכריע, אבל לדעתי אין פה שום איום". כהן סיכם: "אם תהיה החלטה שמותר ככה לדבר על אנשי ציבור, אז בסדר, זו תהיה החלטה של בית המשפט. אם אפשר להגיד לתת בקבוקים בראש, אז הכל טוב".

דיון להשמעת סיכומי הצדדים נקבע לרביעי באפריל.

ק"פ 32971-07-20