בזמן שהקשבתי לנאומו של ראש הממשלה נתניהו בוועידת האקלים הווירטואלית של האו"ם (שציינה חמש שנים לחתימת הסכם האקלים בפריז ודנה בהתקדמות יישומו), שוטטתי באתר "הארץ" ונפלתי דווקא על כתבת "תוכן מקודם" שכותרתה: "נפט וגז באיחוד האמירויות: מסע ממעמקי האדמה אל פסגת הכלכלה".

הכתבה, שכותרת המשנה שלה נפתחת באמירה: "לא ברור אם גז ונפט הם ברכה או קללה, אבל מהרגע שמדינה מגלה שיש לה אוצרות כאלו קשה לדמיין אותה ללא אותם משאבים", עסקה בגיאולוגיה המקומית ובתולדות הדלקים המאובנים באמירויות, והסתיימה, ממש כמו שכותרת המשנה נפתחה, באמירה שבאמירויות הבינו שמדובר באליה וקוץ בה. כלומר, שלא לעולם חוסן והנפט מתי שהוא יגמר או לא יהיה יותר שימושי, ולכן השקיעו את הכסף שהניב מהנפט בחינוך, תשתיות ובפיתוח כלכלה שאינה מבוססת על הדלקים המזהמים.

קראתי את "התוכן המקודם", כלומר הפרסומת במסווה, וחשבתי לעצמי שזו היתה יכולה להיות עוד כתבת רקע עיתונאית סטנדרטית, אחת מיני רבות שהעיתונות המקומית שלנו מפרסמת בזמן האחרון, אבל גם משל עם מוסר השכל רלוונטי לנו, למדינת ישראל על תגליות הגז שלה ועל הרישיונות שהיא ממשיכה להנפיק לחיפוש גז ונפט. מי קידם את התוכן המקודם הזה? זה כבר  לא היה מצוין בכתבה.

מאוחר יותר קראתי באותו אתר את הידיעה של "הארץ" על הנאום של ראש הממשלה בפסגת האקלים (מעניין אם נתניהו היה טורח להופיע אם הוועידה לא היתה וירטואלית). ב"הארץ" דיווחו על ההצהרות והבטחות של ראש הממשלה, אין מה להגיד, נשמע טוב, אפילו מפתיע. ולמען האמת: טוב מדי. בשולי הדברים כתב "הארץ" אמנם התייחס לחלק מהפערים בין הנאום למציאות, אבל שכח או לא הספיק להציג את התמונה המלאה:

נתניהו הצהיר ש"ישראל תפסיק את השימוש בדלקים פוסיליים - גז טבעי, נפט ופחם - עד 2050". בפועל, מדינת ישראל לא החליטה על כך בשום החלטת ממשלה או קידמה מתווה, תוכנית או חקיקה בתחום. יתרה מכך, בניגוד למדינות העולם שמקדמות כלכלה מאופסת פחמן ב-2050, במדינת ישראל הממשלה מקדמת תוכנית לכלכלה דלת זיהום במסווה של כלכלה דלת פחמן, ויש הבדל. ההצהרה של נתניהו גם התייחסה רק לדלקים, שהם אמנם המקור העיקרי לפליטות פחמן, אבל יש עוד מקורות כמו פסולת ומגזר החקלאות.

ראש הממשלה הצהיר ש"בתחום האנרגיה הסולארית במהלך חמש השנים האחרונות הגדלנו את הייצור מכ-2% לכ-10%. עד 2030 אנרגיה סולארית תספק יותר משליש מכלל החשמל של ישראל". אבל חשוב לזכור ולהזכיר שלמרות החלטת ממשלה על 10% מתחדשות בייצור חשמל עד תחילת 2020 (שאחר כך הפכה לסוף 2020), הגענו לפחות מכך, וממש לא כמו שנתניהו התפאר (ואם כבר, שליש הם 33%, ואילו היעד שקבעה לאחרונה הממשלה הוא 30%, וגם אלו לא כולם אנרגיה סולארית).

ולבסוף, נתניהו ציין ש"שיתוף פעולה בתחום האנרגיה הסולארית הוא גם חלק בלתי נפרד משיתוף הפעולה החדש שלנו עם איחוד האמירויות הערביות ובחריין". אני לא מצוי בפרטי ההסכם, אבל לא שמעתי עוד על הסכמים או תוכניות משותפות בתחום. מה שכן שמעתי הוא על חתימת מזכר הבנות על העברת נפט מהאמירויות לאירופה דרך ישראל, באמצעות צינור החוצה את המדינה.

חיפשתי מי קידם את התוכן המקודם על הנאום של ביבי. אבל גם את זה לא הצלחתי למצוא.