העיתונאית אורלי וילנאי טוענת כי בחברת חדשות 13 צנזרו מטעמים זרים כתבה שהכינה על פעילים למען זכויות בעלי-חיים. בחדשות 13 מכחישים מכל וכל וגורמים בחברה טוענים כי מלחמות אגו הביאו לביטול שידור הכתבה אולם אותם פעילי זכויות בעלי-חיים טוענים כי לא היתה זו הפעם היחידה שהגיעו להסכמות עם כלי תקשורת מרכזי לתיעוד בלעדי של פעולת הצלת בעלי-חיים, רק כדי לגלות שהכתבה על הפעולה נגנזת ברגע האחרון.

בפוסט שפרסמה שלשום (27.10) בחשבון הפייסבוק שלה שיתפה וילנאי את הכתבה שהכינה, אותה תיארה כ"כתבה שלא רצו שתראו!". לדבריה, "מנהל חדשות 13 הנוכחי [ישראל טויטו] הורה לא לשדר את הכתבה המצורפת כי לטענתו 'היא פוגעת בתוכנית משחקי השף'. מנהל אותה מערכת חדשות ששלחה אותי עם צוות כדי לתעד אירוע אקטיביסטי טבעוני, החליט פתאום שהוא שומר הסף של המפרסמים – למרות שחדשות אמורות להיות מנותקות משיקולי פרסום לגמרי".

וילנאי הוסיפה: "באיזה הגיון מצנזרים כתבה שמסקרת מסר בעד בעלי חיים, בטענה שהיא עלולה לפגוע ברגשותיהם של אוכלי הבשר או מפרסמיו? לאותו מנהל הפתרונות, הוא לא טרח להסביר, רק הילך אימים על העורכים והורה שלא לשדר, למרות שחוות דעתם על הכתבה הייתה מצוינת".

בשיחה עם העין השביעית מספרת וילנאי כי בראש השנה שעברה נשלחה על ידי ליאור לנדנברג, עורך המהדורה המרכזית באותה תקופה, ואבי זילברברג, האחראי על כתבות המגזין במהדורה, כדי לתעד פעולה של אנשי הסניף המקומי של תנועת Meat The Victims. הפעילים פלשו למחלבה של כפר גליקסון ואיימו כי לא יתפנו עד שמנהלי המקום יתחייבו לשחרר שלושה עגלים לפחות.

יסמין (שמה המלא שמור במערכת), אחת הפעילות ב-Meat The Victims, אמרה בשיחה עם "העין השביעית" כי לקראת הפעולה ביקשו בחדשות 13 בלעדיות על התיעוד. הפעילים הסכימו, ואף העבירו לחדשות 13 תיעוד שאספו במשך שבועות ארוכים של ההכנות לפעילות. וילנאי ליוותה את הפעילים לאורך יום שלם יחד עם צלם שהגיע מטעם חדשות 13. לדבריה, כשהגיעה למערכת כדי להכין את הכתבה התברר לה שכל החומרים שצולמו במצלמת חדשות 13 נמחקו, כולל חומרי הגלם שכבר נדגמו למחשבי המערכת. "לא קרה לי מעולם", אומרת וילנאי. "באורח פלא כל החומרים נעלמו. כבר מוזר, אבל אמרתי 'אוקיי, קורה'".

בלית ברירה, השתמשה וילנאי בחומרים שצילמה בעצמה במהלך הפעילות וכן בחומרים שתיעדו הפעילים עצמם. הפעילה יסמין סיפרה ל"העין השביעית" כי היא בעצמה הגיעה למשרדי ערוץ 13 ובמשך ארבע שעות העבירה את כל החומרים למחשבים של הערוץ. "מזה ערכתי כתבה של עשר דקות, והם היו נורא מרוצים ממנה, גם ליאור [לנדנברג] וגם אבי [זילברברג]", משחזרת וילנאי. "אמרו שזו אחלה כתבה. ואז אני רואה שהכתבה לא משודרת". תחילה קיצרה מעט את הכתבה, בתקווה שהדבר יעזור להכניסה לליין-אפ של מהדורת החדשות, אולם הכתבה עדיין לא מצאה את מקומה. בשלב מסוים, אומרת וילנאי, סיפרו לה במערכת כי התקבלה הוראה מהמנכ"ל טויטו שלא לשבץ את הכתבה לשידור.

ביקורת על תעשיית החלב בכתבה שפירסמה אורלי וילנאי (צילומי מסך)

ביקורת על תעשיית החלב בכתבה שפירסמה אורלי וילנאי (צילומי מסך)

וילנאי מספרת כי נכנסה לישיבה בהשתתפותו של טויטו ובנוכחות עיתונאים אחרים שאלה אותו לגבי אי שיבוץ הכתבה שהכינה. "הוא אמר לי 'לא מתאים, לא מתאים'. שאלתי אותו 'מה לא מתאים?' והוא אמר לי 'תשמעי, משודר 'משחקי השף' היום, זה לא מתאים'. אמרתי לו שישדר את זה ביום שאין 'משחקי השף' אבל הוא אמר 'לא, לא. זה לא מתאים, זה פוגע', וגנז את הכתבה".

בינתיים, הפעילים שהעניקו בלעדיות לחדשות 13 לחצו על וילנאי בתהיות באשר לאי-שידור הכתבה. "גם את זה אמרתי לטויטו", היא מספרת. "אמרתי לו 'אתם שלחתם אותי', והוא אמר לי 'אז לכי למי ששלח אותך, לכי לליאור [לנדנברג]. וליאור אומר לי 'אני רוצה, אבל לא נותנים לי'". יסמין, שהשתתפה בפעילות, מספרת כי ניסתה באופן אישי להיפגש עם טויטו אולם הוא סירב. "לא מתנהגים ככה למקור עיתונאי", היא אומרת, "לא מתנהגים ככה למי שבוטח בך, שנותן לך חומרים".

וילנאי מוסיפה שניסתה להילחם בהחלטה, כולל פנייה למנכ"ל רשת דאז יוסי ורשבסקי, שלדבריה אמר לה שיפעל לשידור הכתבה, אולם טויטו לא שינה את החלטתו. על אף שהכתבה נועדה מספר פעמים לשידור, היא מעולם לא ראתה אור, עד הפרסום של וילנאי בפייסבוק. צפייה בכתבה שפירסמה וילנאי מעלה כי היא אכן ביקורתית כלפי תעשיית החלב, ואף נראים בה להרף עין מותגים מסחריים של תאגידים מפרסמים גדולים כמו טרה ותנובה, אגב תיאור היחס שסופגים בעלי החיים.

מתי שודרה "משחקי השף"

ליאור לנדנברג ואבי זילברברג סירבו להגיב לכתבה. את תגובות יוסי ורשבסקי לא ניתן היה להשיג. דוברת חדשות 13 שרון בן-דוד מסרה בתגובה כי "מדובר בבדייה מופרכת ומוחלטת". לפי החברה "הוחלט משיקולים מקצועיים גרידא, שלא לשדר חומרים שצולמו והוצגו על ידי גברת וילנאי".

עוד הוסיפו בחדשות 13 כי "ההחלטה כאמור היתה מקצועית לעילא ולעילא ולא הייתה קשורה כלל וכלל ל'מפרסמים מסחריים' או לתכנית 'משחקי השף', שבמועד בו הוחלט על אי שידור החומרים שצילמה הגברת וילנאי התכנית לא שודרה בערוץ 13 כלל ועיקר. עובדה נוספת היא שפרסומים אחרים שעסקו בדיוק בנושא זה שודרו בחדשות 13 וברשת 13.

"תמוה בעינינו כי עיתונאית מוכשרת כגברת וילנאי החליטה להעלות מן האוב טענה ישנה ונושנה, שאין בינה לבין המציאות ולא כלום, ולמחזרה. נראה כי המדובר, לכל היותר, בניסיון מיותר להישאר על סדר היום. אנו מציעים לגברת וילנאי להתמקד בסיפורים המבוססים עובדתית ועיתונאית, ולוותר על קונספירציות בלתי אחראיות כמות זו שבחרה לפרסם אתמול".

האם "משחקי השף" באמת לא שודרה בזמן ההמתנה לשידור הכתבה, כפי שטוענים בחדשות 13? העונה הרביעית של תוכנית הבישול "משחקי השף" עלתה לשידור בסוף חודש אוקטובר 2019. הפעילות שתיעדה וילנאי צולמה כחודש לפני כן, ב-28.9, והכתבה היתה מוכנה לשידור כשבוע לאחר מכן. במילים אחרות, במועד שבו הוחלט לראשונה שלא לשדר את הכתבה, "משחקי השף" עדיין לא עלתה לאוויר. אולם כנהוג בערוצים המסחריים, ההכנות לתוכנית ריאליטי גדולה מתחילות כמה שבועות לפני פרק הבכורה של כל עונה, ובמהדורה המרכזית של חדשות 13 שודרה כתבה על אחת המתמודדות בתוכנית כבר ב-24.10. ובכל מקרה, המאבק של וילנאי לשידור הכתבה נמשך גם בתקופה שבה "משחקי השף" כבר היתה באוויר.

גורמים בחברת חדשות 13 שנחשפו להתנהלות סביב הפרשה וששוחחו עם "העין השביעית", טוענים כי למיטב ידיעתם במקרה זה לא היו לחצים חיצוניים שהשפיעו על ההחלטה לא לשדר את הכתבה. לדבריהם, הכתבה נגנזה כתוצאה ממלחמות אגו קטנוניות, כשכל צד נעלב מהאחר ומתבצר בעמדתו.

כמה חודשים לאחר גניזת הכתבה בחדשות 13 אירע מקרה דומה בחדשות 12. הפעם נשלח יגאל מוסקו מטעם התוכנית "אולפן שישי" כדי לתעד פעילות של Meat The Victims בדיר של קיבוץ עין חרוד. יסמין מספרת כי כמו וילנאי, גם מוסקו הגיע עם צוות והשקיע זמן רב בצילומים וכי כמו במקרה של חדשות 13, גם בחדשות 12 הבטיחו הפעילים בלעדיות. אלא כפי שקרה כמה חודשים קודם לכן, גם כאן הכתבה לא שודרה.

בניגוד לחדשות 13, שם הסתפקו בתיאור המעורפל "שיקולים מקצועיים" כדי להסביר את גניזת הכתבה, בחדשות 12 מוסרים הסבר מפורט יותר. מוסקו, בשיחה עם "העין השביעית", אומר כי הפעילים סבלו מ"חוסר מזל". זמן קצר לאחר הצילומים לכתבה התחממה החזית מול עזה והוא נשלח להכין כתבה על כך. בהמשך התפרצה מגיפת הקורונה והמערכת כולה נכנסה לסחרור. שידור הכתבה כמה חודשים אחרי הפעילות כבר לא היה רלבנטי, הוא מסביר ואומר כי שום שיקול זר לא השפיע על ההחלטה.

"אני סיימתי עם התקשורת הישראלית", מודיעה יסמין. את הפעולה האחרונה שלהם מלפני כמה שבועות, שהסתיימה בשחרור עשרות תרנגולי הודו מהלול בקיבוץ חצור, ביצעו פעילי Meat The Victims ללא ליווי תקשורתי.