"חולמים להשקיע בנדל"ן בחו"ל אך לא יודעים מאיפה להתחיל? סיימון לבייב, מומחה נדל"ן בינלאומי, עושה סדר בנושא המושך אנשים שרוצים להגיע לעתיד כלכלי בטוח". הכותרת הזאת, שפורסמה לא מזמן ב"וואלה", מסתירה יותר מאשר היא מגלה. "סיימון לבייב" – אין שום קשר משפחתי לבעל ההון המפורסם לב לבייב – הוא הכינוי שבחר לעצמו צעיר ישראלי בשם שמעון יהודה חיות. כינוי אחר של חיות-לבייב, שהוצמד לו על-ידי התקשורת העולמית, הוא "נוכל הטינדר".

סיימון לבייב הוא רמאי מורשע שהשתחרר לאחרונה מכלא רימונים. בחודשים האחרונים הוא עמל ומשקיע כסף ביצירת תדמית חדשה. לבייב מבקש להציג את עצמו כאיש עסקים מצליח שצבר הון מסחרר עוד לפני שמלאו לו שלושים – ואת הסתבכותו בפלילים כאירוע חד-פעמי שנמצא כבר הרחק מאחוריו. כמו נוכלים אחרים שנחשפו בשנים האחרונות, הקמפיין המתעתע שלו כולל מרכיב מתעתע בפני עצמו: כתבות קנויות.

הכתבה שהוזכרה לעיל, שבה הוזמנו הגולשים לקבל עצות השקעה, פורסמה במדור שיווקי ב"וואלה" באוגוסט. בשבוע שעבר פורסמה ב"ישראל היום" כתבה קנויה אחרת, שבה לבייב חלק עצות להשקעה באיחוד האמירויות בעקבות הסכם הנורמליזציה עם ישראל. כתבה שיווקית שלישית מטעמו פורסמה ביוני באתר ישראלי בשם Channel22, שם תואר כ"גאון נדל"ן בינלאומי שהונו מוערך בכ-100 מיליון יורו". את הפרשה שבגינה נשלח לכלא הוא הגדיר שם כ"שטות שעשיתי כנער".

הכינוי "נוכל הטינדר" הודבק ללבייב בשנה שעברה בעקבות תחקיר שפורסם בנורבגיה. נשים שהתראיינו לתחקיר האשימו אותו בביצוע תרגילי עוקץ שבמסגרתם נפנף בעושר גדול כדי להתקרב אליהן, ואז הוציא מהן סכומי כסף גדולים

את המעשים שעשה לבייב קשה להגדיר כשטויות, והוא ביצע אותם גם אחרי שכבר לא היה נער. הכינוי "נוכל הטינדר", למשל, הודבק לו בעקבות תחקיר של העיתון הנורבגי VG מהשנה שעברה, שבוצע בסיוע העיתונאי הישראלי אורי בלאו.

התחקיר הנורבגי הציג את עדויותיהן של נשים שהאשימו את לבייב בביצוע תרגילי עוקץ שבמסגרתם נפנף בעושר גדול כדי להתקרב אליהן, ואז הוציא מהן סכומי כסף גדולים באמתלות כוזבות. לפי התחקיר, לבייב איתר את הנשים דרך אפליקציית השידוכים "טינדר", ואז פיתה אותן באמצעות הזמנה לטוס עמו לחופשות במטוס פרטי, להשתכן במלונות פאר ולסעוד במסעדות עילית. "הן האמינו שהן יוצאות עם איש עסקים עשיר, אבל נשים אחרות שהוא הפיל בפח מימנו את חיי היוקרה האלה", נכתב שם.

כתב mako שמעון איפרגן פרסם על לבייב סדרה של כתבות. בראשונה מביניהן תואר העבר העברייני של לבייב בשנים שלפני עקירתו לאירופה: כיצד הועסק במשק הבית של משפחה עשירה מהרצליה, עד שבשלב מסוים גנב משם פנקסי צ'קים – ובאמצעותם שילם 330 אלף שקל על מכונית פורשה, קורס טיס אזרחי וכיסוי חוב אישי. במקרה אחר שתואר בכתבה גנב לבייב צ'קים מאדם ששכר אותו כדי שישמש שמרטף לבנו בן ה-4 – וכך הוציא מהאב 125 אלף שקל. כשנודע לו שהוגשה נגדו תלונה במשטרה, לבייב ברח והשאיר את הפעוט לבד ברחוב.

מתוך חשבון האינסטגרם של סיימון לבייב (צילום מסך)

מתוך חשבון האינסטגרם של סיימון לבייב (צילום מסך)

ב-2011, עקב החקירה שנפתחה נגדו בישראל, נמלט לבייב מהארץ בעזרת דרכון מזויף. הוא יצא דרך ירדן, ובסופו של דבר הגיע לסקנדינביה. בחו"ל הוא החל לטפח לעצמו תדמית של איש עסקים מצליח – והִרבה להצטלם עם מכוניות פאר, מטוסי מנהלים, מאבטחים ונשים צעירות שנראו כאילו יצאו מתוך מגזין אופנה. בשלב מסוים הסתבך גם שם בפלילים. לפי כתבתו של איפרגן ב-mako, לפני כחמש שנים הורשע לבייב בבית-משפט בפינלנד בעקבות פרשת הונאה ועבירות מס; אחרי שנה וחצי בכלא הפיני הוא שוחרר וגורש לישראל.

לאחר הגיעו לישראל הועמד סיימון לבייב לדין על העבירות שביצע לפני שברח לאירופה. אבל אז, כשהמשפט בעיצומו, הוא שוב הצליח לצאת מהארץ באמצעות דרכון מזויף וחזר לסקנדינביה. ביוני 2019 נעצר על-ידי האינטרפול ביוון והוסגר לישראל. משפטו התחדש, והוא הורשע בגניבה, מרמה ועבירות נוספות.

"אני איש עסקים נורמטיבי, אני חי באופן אקסטרווגנטי ולאנשים קשה לקבל את זה", הצהיר לבייב בראיון ששודר בערוץ 12. בפועל, כפי שציין גיא פלג בראיון אחר עם "נוכל הטינדר", המשטרה בישראל עדיין חוקרת כמה פרשות שבהן הוא מעורב

סיימון לבייב נידון ל-15 חודשי מאסר, אך עונשו קוצר והוא שוחרר כבר במאי 2020. זמן קצר לאחר מכן החל להתראיין בתקשורת ולרכוש כתבות שמציגות אותו כסיפור הצלחה – ועל הדרך מעלימות או מגמדות את הפרשות הפליליות שלו. את הנשים הסקנדינביות שהאשימו אותו בגניבת כספן הוא האשים בהתנכלות שנובעת מקנאה. הוא הכחיש שהציג עצמו כבנו של לב לבייב (טענה שפורסמה בכתבות שנעשו עליו), וגרס שעשה את הונו בהשקעות נדל"ן מוצלחות בחו"ל ובביטקוין.

"אני איש עסקים נורמטיבי, אני חי באופן אקסטרווגנטי ולאנשים קשה לקבל את זה", הצהיר בראיון ל"חדשות הבוקר" בערוץ 12. בפועל, כפי שציין כתב חדשות 12 גיא פלג בראיון ששודר ב"אולפן שישי", המשטרה בישראל עדיין חוקרת כמה פרשות שבהן מעורב הנוכל – ומשתפת פעולה עם גופי אכיפה בחו"ל. לבייב ניצל את הבימה שניתנה לו בתוכנית הדגל של חדשות 12 כדי להצהיר שיש לו גם שאיפות פוליטיות, ושהמודל לחיקוי שלו הוא ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו.

סיימון לבייב בידיעה שפורסמה באתר בשם NNL, המופעל מקנדה (צילום מסך)

סיימון לבייב בידיעה שפורסמה באתר בשם NNL, המופעל מקנדה (צילום מסך)

לצד הידיעות הקנויות והראיונות בתקשורת הישראלית, קמפיין המיתוג המניפולטיבי של לבייב כלל גם כתבות שפורסמו באתרים זרים. המכנה המשותף שלהן הוא הצנעה עד העלמה של עברו הפלילי ותיאורו כמומחה שצבר הון עתק. האתרים שפרסמו אותן אינם מוכרים: "פורבס פייננס" (אין קשר למגזין הידוע "פורבס") ו-GlobeStats (אין קשר ליומון הכלכלי "גלובס"), למשל. בכתבה אחת מטעמו, שפורסמה באתר בשם LA Progressive, נכתב בבירור שמדובר ב"פוסט ממומן".

לבייב פרסם ריכוז של הכתבות המהללות האלה בעמוד האינסטגרם שלו, שצבר עד כה 44 אלף עוקבים. התצלומים שהוא מפרסם שם מתחזקים את התדמית שהוא מבקש לייצר לעצמו: לבייב נראה בהם כשהוא לבוש בבגדי מעצבים, בבריכה פרטית, עם סיגר, צמוד למאבטח אימתני, בתוך יאכטות, מכוניות פאר ומטוסי מנהלים, וגם ליד מסוק אחד. במלל שמצורף לתצלומים לא נכתב במפורש אם כל צי התחבורה הזה שייך לו, או שמא רק הזדמן להצטלם עמו – אך הגולש התמים יתרשם שהוא-הוא הבעלים של כל העושר הזה.

אנשי השיווק מתנערים מאחריות

בתקשורת הישראלית, קל להתחקות אחרי מקור הכתבות השיווקיות של לבייב. שתיים מתוך שלוש הכתבות הקנויות שלו פורסמו במדורי תוכן שיווקי שמנהל היחצן ברק רום. לרום יש הסכמים עם כמה אתרי חדשות – "וואלה", "ישראל היום", "ערוץ 7" ו"ביזפורטל" – שבמסגרתם הוא מפרסם באתרים כתבות קנויות במדורים שנושאים את שמו. ובכל זאת, רום מתנער מאחריות לתוכן שמתפרסם שם.

הכתבות שברק רום פִרסם על סיימון לבייב אינן המקרה הראשון שבו הפלטפורמה השיווקית שלו משמשת לקידום גורמים בעלי רקע מפוקפק. מוקדם יותר השנה דווח באתר "העין השביעית" על נוכל מורשע אחר שהשתמש בשירותיו כדי לשקם את תדמיתו ולהציג מצג שווא של הצלחה כלכלית ואספירציות פוליטיות.

האם ייתכן שברק רום בסך הכל זיהה נישה מסחרית מבטיחה והסתער עליה? הוא מכחיש: "אני לא מנסה לקדם נוכלים, אין לי שום אינטרס כזה. אם הייתי יודע, ברור שהייתי עוצר את זה"

במקרה אחר פִרסם רום תוכן שיווקי מטעם מיזם כלכלי בשם MySmarty, שתחקירים עיתונאיים הציגו טענות קשות על התנהלותו – לרבות האפשרות שמדובר בתרמית פירמידה (חברת MySmarty תבעה את "העין השביעית" בגין סיקור הליך משפטי בעניינה, אך התביעה נדחתה אחרי דיון של רבע שעה; אנשי החברה מכחישים את הטענות שפורסמו לגביהם).

אבל ברק רום לא לבד. במקרים אחרים, נוכלים פיננסיים וחברות מהשוליים המפוקפקים של שוק ההון הסתייעו בקניית כתבות בעיתונות הכלכלית כדי לייצר לעצמם תדמית אמינה ומצליחנית. אחד הבולטים שבהם, אמיר ברמלי, רכש כתבות ב"גלובס" וב"כלכליסט", וגם כתבת שער במהדורה מיוחדת של "פורבס" (הגרסה הישראלית). החודש הוא הורשע בגניבת מאות מיליוני שקלים ממאות משקיעים שהפיל בפח.

האם ייתכן שברק רום בסך הכל זיהה נישה מסחרית מבטיחה והסתער עליה? הוא עצמו מכחיש. "אני לא מנסה לקדם נוכלים, אין לי שום אינטרס כזה. אם הייתי יודע, ברור שהייתי עוצר את זה", טוען רום בשיחה עם "העין השביעית". "אני לא מכיר אותו בכלל", הוא אומר על סיימון לבייב. "אני עובד דרך מקדמי אתרים. אני אף פעם לא מכיר לקוחות קצה".

ברק רום (צילום מסך מתוך סרטון פרסומי)

ברק רום (צילום מסך מתוך סרטון פרסומי)

אז מי כן אחראי לכתבות של סיימון לבייב?

"מקדם אתרים".

מה שמו?

"אלירן".

אלירן מה?

"לא יודע. הוא מקדם אתרים, יש לי כאלה מאות".

לדברי ברק רום, הוא לא ידע שסיימון לבייב הוא נוכל מורשע, והוא יבדוק זאת ואם יתברר שזה נכון – הוא יבקש למחוק את הכתבות. לדבריו, אין לו קשר לכתבה השיווקית השלישית על לבייב, זאת שפורסמה באתר Channel22. רום הסכים למסור את מספר הטלפון של מקדם האתרים שהזכיר בשיחה עמו – ומבדיקת "העין השביעית" עולה ששמו הוא אלירן דורון, ושהוא מפעיל את אתר Channel22.

בשיחה עם "העין השביעית", גם דורון אומר שהוא לא קשור לכתבות של סיימון לבייב – אפילו לא לכתבה שפורסמה באתר שלו. "אנחנו מפרסמים שם כל מיני דברים שחבר'ה נותנים לנו", הוא אומר. "אני לא כל-כך יודע על מה אתה מדבר. נותנים לי כתבות, ואני מעלה אותן לאתר שלנו". לדבריו, סיימון לבייב אינו לקוח שלו – ואת הכתבות עליו העבירה לו יחצנית בשם חן קובריץ-כהן.

האם קובריץ-כהן היא אכן המקור? לא ברור. היחצנית סירבה להשיב לשאלות בנושא. "אינני נוהגת לפרט לגבי אנשים שפונים אלי לקבלת שירות מקצועי", מסרה קובריץ-כהן. "כל פניה בנושא כתיבת התוכן השיווקי והעלאתו לרשת יש להפנות ליקי קהן, עורך-דינו של מר לבייב". ב"ישראל היום" וב"וואלה" בחרו לא למסור תגובה לדברים.

"נוכל הטינדר": ניסיתי להציג את הצד שלי

הכתבות השיווקיות על לבייב כבר לא קיימות ברשת העברית. ב"וואלה" מחקו את האייטם הקנוי בעקבות פניית "העין השביעית". ב"ישראל היום" מחקו אותו עוד לפני הפנייה, וכך גם באתר Channel22 (אלירן דורון, שמפעיל אותו, מסר שהוא לא יודע מה עומד מאחורי המחיקה). אבל באתרים בשפה האנגלית לבייב עדיין מככב – עם סממני העושר, הטענות על רדיפה וניסיון להעלים את עברו הפלילי, או לפחות לצקת אותו בתוך קונטקסט חדש ומקל.

אחת הטענות שהוא מפיץ כעת היא שחברת נטפליקס עובדת על הפקת סדרה תיעודית על אודותיו. "יש לי את המסמך עצמו", מצהיר סיימון לבייב בשיחה עם "העין השביעית" – אך מיד מופסק על-ידי עורך-דינו, יקי קהן: "אתה לא צריך להראות שום מסמך". מערכת "העין השביעית" פנתה לנטפליקס בניסיון לברר האם אכן מתוכננת סדרה על אודותיו, אך בענקית השידורים המקוונים בחרו לא להשיב על השאלה.

סיימון לבייב, ובשמו המקורי שמעון חיות, באולפן "חדשות הבוקר" של ערוץ 12 (צילום מסך)

סיימון לבייב, ובשמו המקורי שמעון חיות, באולפן "חדשות הבוקר" של ערוץ 12 (צילום מסך)

בשיחה עמו, הנוכל לבייב מותח ביקורת על העיתונאים שריאיינו אותו – גיא פלג למשל – וטוען שחלק גדול מהדברים שאמר להם נותר על רצפת חדר העריכה. לבייב מופתע לשמוע ששלוש הכתבות הקנויות שפרסם בישראל נמחקו מהרשת. הוא חשב שרק אחת מהן נמחקה. כשהוא נשאל אם יש לו מושג מדוע הן ירדו מהרשת, הוא משיב בשלילה: "אין לי מושג. אני שואל אתכם".

יכול להיות שזה משום שהאנשים שפרסמו אותן גילו שאתה נוכל מורשע והחליטו שזה בעייתי לפרסם תוכן שיווקי מטעמך?

"אז קודם כל בוא נגיד ככה, אני לא נוכל, זה שאני הורשעתי...".

הורשעת בעבירות מרמה. זה הופך אותך לנוכל.

"אוקיי, בסדר. אני רוצה להילחם כדי לנקות את שמי הטוב. יש דברים שפורסמו ומעולם לא הורשעתי בהם, וגם מעולם לא עשיתי אותם. מצאו איזה חרוז באנגלית, 'טינדר סווינדלר', ופשוט כל העולם הלך וקפץ על זה. טוב, זה יקנה לי סדרה בנטפליקס. הכתבות מהארץ מבוססות על דברים שפורסמו בחו"ל, ויש אתרים בחו"ל שכן בדקו והגיעו לעומקם של דברים – וגילו שאין שום שמץ של אמת בכל הדברים האלה".

זה לא נכון, אתה גם ישבת בכלא בפינלנד.

"לא הורשעתי בשום דבר".

יש לי מסמך משפטי ישראלי שבו כתוב שחור על גבי לבן שהורשעת בפינלנד.

בשלב זה, רגע לפני שלבייב משיב, עורך-דינו שוב עוצר את השיחה ומבקש להחליף נושא. גם כשהשניים נשאלים מיהו הגורם שנשכר כדי לפרסם את הכתבות הקנויות של לבייב – הם בוחרים לא למסור את המידע. מבחינת לבייב, הכתבות הקנויות הן חלק מהניסיון להציג את הצד שלו – זה שלטענתו לא מיוצג בסיקור העיתונאי שמבליט את ההרשעות והעדויות הקשות על מעלליו בחו"ל.

"שפעם אחת יציגו את הדברים כמו שהם, ולא על בסיס שקרים שלקחתי כסף מנשים", הוא אומר. "שילמתי את חובי לחברה, אני מנסה לשקם את עצמי, לבנות את החיים שלי מחדש וזכותי המלאה לעשות מה שאני רוצה – כולל לפרסם כתבות. כל מה שפרסמתי זה אמת, יש כתבות עלי בחו"ל – תקיש את השם שלי באנגלית ותראה".

ראיתי אותן, זה גם נראה כמו כתבות קנויות.

"אז גם הכתבה של גיא פלג קנויה, והכל קנוי".

לא, הכתבה של גיא פלג מן הסתם לא קנויה. אתה אומר ששילמת עליה?

"נראה לך?".

אז למה אתה אומר סתם?

"כי הגעתי לראיון, ניסיתי להציג את הצד שלי – ואף אחד לא מאפשר, חותכים את זה בעריכה. אני הקורבן".

לבייב אינו מדייק כשהוא מצהיר שכל הפרשיות כבר מאחוריו. כפי שפורסם בדיווחים על אודותיו מהחודשים האחרונים, במשטרה עדיין חוקרים חשדות למעשי הונאה שביצע בשנים האחרונות – בין היתר בשיתוף עם אביו, יוחנן חיות, שמכהן כרב של חברת התעופה אל-על. על-פי הדיווחים, האב ובנו חשודים בהונאת אנשי עסקים בארץ ובחו"ל בהיקף שנאמד במיליוני שקלים.

עורכי-הדין אבי חימי ויקי קהן, בתגובה מטעם סיימון לבייב שנמסרה ל-mako מוקדם יותר השנה, אישרו שאכן מתקיימת חקירה – וכך עולה גם ממסמכים משפטיים שנמצאים בידי "העין השביעית". בכתבות השיווקיות שמתפרסמות מטעם לבייב בחודשים האחרונים אין לכך כמובן כל זכר.

* * *

עו"ד יקי קהן, בתגובה כתובה שנמסרה לאחר השיחה עמו ועם לבייב, ביקש מ"העין השביעית" לא לעשות שימוש במונח "נוכל הטינדר", וכמו כן מסר את הדברים הבאים: "סיימון מעולם לא נחקר בנושא הטינדר. הוא מעולם לא זומן לחקירה. גם בזמן שהותו ביוון, המדינה היחידה שביקשה לחקור אותו זו מדינת ישראל, בגין עבירות מלפני עשר שנים. סיימון הגיע ארצה, נשפט ושילם חובו לחברה. לטענת סיימון, מדובר בשקר והוא פועל כיום רבות למען שינוי התדמית השלילית שהוצמדה לו שלא בצדק, באמצעים לגיטימיים, בין היתר באמצעות הליכים משפטיים המתנהלים ביוון, נגד מוציאי הדיבה לדידו, אשר הוגשו על-ידי עורך-דין מקומי".

עורך-דינו של לבייב התבקש למסור אסמכתאות לגבי פתיחת ההליכים ביוון, אך בחר שלא לעשות זאת.

* * *

כותרות הכתבה השיווקית על סיימון לבייב שפורסמה באתר "וואלה" (צילום מסך)

כותרות הכתבה השיווקית על סיימון לבייב שפורסמה באתר "וואלה" (צילום מסך)

כותרות הכתבה השיווקית על סיימון לבייב שפורסמה באתר Channel22 (צילום מסך)

כותרות הכתבה השיווקית על סיימון לבייב שפורסמה באתר Channel22 (צילום מסך)