המהדורה המרכזית של חדשות 12 שלשום (11.8) היא דוגמה מצוינת לכך שהעורכים הראשיים של החדשות בטלוויזיה הם עורכים גרועים - שבעים, מנותקים, קהים - שלא עושים עבודה עיתונאית.

הנה הכותרת הראשית שפתחה את המהדורה אמש: "הדרישה החדשה של נתניהו". מהי הדרישה החדשה של נתניהו? אין תשובה בפתיח. המנחה, דני קושמרו, פותח עם המכתב ששלח נתניהו ליועץ המשפטי לממשלה (עוד נחזור אליו), ובהמשך, אגב המסגור הכללי של משבר התקציב ושאלת הבחירות, פונה לכתבת הכנסת דפנה ליאל לדיווח ראשוני - סקופ! - על מו"מ סודי בין גנץ לנתניהו, שבו עולות דרישות חדשות לשינויים בהסכם שחתמו עם הקמת הממשלה.

מהן הדרישות? אנחנו בדקה 04:57 של המהדורה. בתחתית המסך מופיעות הדרישות החדשות של נתניהו. בואו נתמקד בשורה השניה: "נתניהו דורש לשנות את שיטת מינוי שומרי הסף". ליאל הסבירה שנתניהו דורש לבטל את ההסכמות על מינויים בכירים ("ועדת גולדברג") ולהעביר את מינויי שומרי הסף ל"מערכת הפוליטית".

"הדרישה החדשה של נתניהו", כותרת בחדשות 12 (צילום מסך)

"הדרישה החדשה של נתניהו", כותרת בחדשות 12 (צילום מסך)

בואו נתרגם את הכותרת החדשותית לעברית של בני אדם: "שומרי הסף" = מפכ"ל המשטרה, פרקליט המדינה, יועץ משפטי לממשלה. "מערכת פוליטית" = נתניהו. הבנתם? נתניהו, שמואשם בשוחד מרמה והפרת אמונים, דורש להעביר לידיו את מינויים של מפכ"ל המשטרה, פרקליט המדינה והיועץ המשפטי הבאים. וואו.

"המו"מ הסודי בין גנץ לנתניהו", כותרת בחדשות 12 (צילום מסך)

"המו"מ הסודי בין גנץ לנתניהו", כותרת בחדשות 12 (צילום מסך)

זאת היתה הכותרת הראשית שהיתה אמורה לפתוח את המהדורה בתרועת חצוצרות ("רעידת אדמה במערכת הפוליטית"). היא התחבאה בדקה החמישית (מצמצת-הפסדת), לא זכתה לשום הרחבה (מדובר בהפרה של התחייבות היועמ"ש לבג"ץ בנוגע להסכם הקואליציוני) ונבלעה בשטף הכללי. גול עצמי מפואר של עורך מהדורה מנומנם הפועל על טייס אוטומטי.

חדשות 12 מבליטים את הטענה של נתניהו כי הוא ומשפחתו מאויימים ברצח ואונס (צילום מסך)

חדשות 12 מבליטים את הטענה של נתניהו כי הוא ומשפחתו מאויימים ברצח ואונס (צילום מסך)

הלאה: כתב המשפט גיא פלג מדווח על טענות נתניהו לפיהן היועמ"ש לא מטפל בקריאות לרצוח אותו ואת בני משפחתו. טענות נתניהו זוכות לזמן מסך ממושך. פלג מקריא מהמכתב קטעים רבים שגם מוצגים על המסך באותיות גדולות ובולטות. מלוא כל הארץ תלונתו: חדשות מציגים וממחישים טיעון אחרי טיעון של ראש הממשלה.

גיא פלג מקריין סינק של המפגינים כדי להמחיש את טענותיו של נתניהו (צילום מסך)

גיא פלג מקריין סינק של המפגינים כדי להמחיש את טענותיו של נתניהו (צילום מסך)

ויש גם הוכחה מצולמת: פריים שממחיש, לכאורה, את טענות נתניהו (בלונים בצורת איברי מין). מדובר בדימוי ספציפי מתוך אינספור רגעים ואלפי דימויים שניתן היה ללקט במהלך ההפגנות בבלפור, לא דימוי מוביל או מייצג. בנוסף, נתניהו שלח ליועמ"ש צילום סטילס, בחדשות 12 לעומת זאת, מקרין פלג וידיאו, שמעצים את טענ. וגם, בקטנה, נתניהו שלח תמונות סטילס. פלג מקרין וידיאו ונותן סאונד-אפ של המפגינים - העצמה והמחשה של טענותיו של נתניהו.

חדשות 12 מעניקים פתחון פה גם לשר אוחנה, לחיזוק טענותיו של נתניהו (צילום מסך)

חדשות 12 מעניקים פתחון פה גם לשר אוחנה, לחיזוק טענותיו של נתניהו (צילום מסך)

מי עומד מנגד וטוען שהטענות של נתניהו הן קשקוש שהוא מריץ במסגרת קמפיין "אני קורבן. עוד שניה השמאל רוצח אותי"? אף אחד. להיפך. מפמפמים את האיום שנתניהו מנפנף בו. בהמשך עוברים לסינק של השר אוחנה, שכמובן מחזק ומגבה את הטענות. ושוב, לא מובא שום דובר - סדי בן שטרית? אורלי בר לב? אמיר השכל? ח"כים מהאופוזיציה? - שיגיב על הטענה של נתניהו לפיה הוא ובני משפחתו מאוימים ברצח. בדקה 12:56 מובאת תשובתו של היועמ"ש לנתניהו. פלג בקולו מקריא קטעים מתשובת מנדלבליט - אייטם קצר, בלי סינקים וללא המחשות כמו שטענות נתניהו זכו להן - ועובר לסיפור הבא.

"פרסום ראשון", כותרת בחדשות על "האיומים נגד שרה נתניהו" (צילום מסך)

"פרסום ראשון", כותרת בחדשות על "האיומים נגד שרה נתניהו" (צילום מסך)

מהו הסיפור הבא? האיומים נגד שרה נתניהו. הספין של נתניהו מקבל זווית נוספת וזמן מסך ממושך - אנחנו כבר בדקה 13:56! - כשעכשיו הפוקוס הוא על שרה, הרעיה. המסגור: "פרסום ראשון" באדום בולט (סקופ, יעני). בכותרת המשנה יורדים לפרטים: שרה נתניהו תתלונן במשטרה על שיימינג והסתה לפגיעה מינית. ושוב טענות משפחת נתניהו מקבלות (עוד) זמן מסך, מבלי שאף אחד יסתור או לפחות יאתגר אותן. והצופה הסביר? משוכנע כעת שעוד רגע רוצחים את ראש הממשלה ואונסים את אשתו.

רוני דניאל (מימין) ואמנון אברמוביץ' (צילום: "העין השביעית")

רוני דניאל (מימין) ואמנון אברמוביץ' (צילום: "העין השביעית")

עכשיו בואו נדבר רגע על עבודת העריכה שהדגימה מהדורת חדשות 12: ראש הממשלה הוא האדם המאובטח בישראל. עשרות מאבטחי שב"כ מקיפים אותו בכל רגע נתון. כשהוא יוצא החוצה למרחב הציבורי (כמו בעצירה "הספונטנית" ברמת השרון) מציבים צלפים על הגגות ממול.

מנכ"ל חברת החדשות, אבי וייס (צילום: יונתן זינדל)

מנכ"ל חדשות 12 אבי וייס (צילום: יונתן זינדל)

כשראש הממשלה מריץ קמפיין מתמשך על כך שיש כוונה ממשית לרצוח אותו, אם אתה עורך של שירות הודעות לעיתונות, אתה מפרסם את טענותיו של ראש הממשלה והולך לישון. לעומת זאת, אם אתה העורך הראשי של מהדורת חדשות, אתה מבקש מהפרשנים הבכירים שלך שילכו לשיחת רקע עם ראש השב"כ כדי לברר איתו אם האיום על ראש הממשלה אמיתי או שמדובר בספין לצרכים פוליטיים.

אם הפרשן הבכיר בודק ואומר שהאיום רציני, אז תעשה עבודה עיתונאית - מי מאיים? מהם האיומים? - ותפרסם בהבלטה שראש הממשלה מאוים. לא כטענה שלו אלא כעובדה. ואם הפרשן בודק ואומר שזה סתם - אז תפרסם בהבלטה שראש הממשלה מנסה לתעתע בציבור, ותעניק להפרכת הספין זמן ונפח מסך. בחדשות 12 לא עשו את כל זה אלא פשוט הדהדו את טענות נתניהו מבלי לעשות עבודה עיתונאית בסיסית.

שלט "שמאלנים בוגדים" צמוד למעון ראש הממשלה בירושלים (צילום מסך)

שלט "שמאלנים בוגדים" צמוד למעון ראש הממשלה בירושלים (צילום מסך)

אגב, הכניסה למעון ראש הממשלה בבלפור מכוסה בשלט עם כתובת באותיות ענק "שמאלנים בוגדים". מי שיודע עד כמה השער מאובטח (בשבת אחה"צ התקרבתי אליו עם צוות צילום. תוך שניה קפצו עלי 4 שוטרים) מבין שהשלט הזה לא היה שורד שניה בלי התערבות יושבי הבית. אבל דווקא את השלט הזה בחדשות 12 לא ראו. אולי כי נתניהו לא צירף אותו למכתב שלו למנדלבליט.