מדינת ישראל הודיעה אתמול (9.8) לבית-המשפט המחוזי בירושלים כי בכוונתה לפתוח את משפטם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בני הזוג אלוביץ' והעורך האחראי של "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס בפרשה המכונה "תיק 4000".

נתניהו הואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים בשלוש פרשות שונות. "תיק 4000" עוסק ביחסיו עם בני הזוג אלוביץ', בתקופה שהיו בעלי השליטה באתר "וואלה" באמצעות חברת בזק. על פי האישום, בני הזוג דאגו להטות את הסיקור באתר כך שישרת את האינטרסים הפוליטיים שלו, יפגע ביריביו הפוליטיים וימלא את הגחמות של בני משפחתו. בתמורה, נתניהו דאג לשינוי רגולציה ועיכוב של רפורמה בשוק התקשורת, שהכניסה מאות מיליוני שקלים לכיסיהם של האלוביצ'ים, על חשבון הציבור הרחב.

בדיון האחרון שנערך במשפט הבהירה התובעת עו"ד ליאת בן-ארי כי בכוונת המדינה לנהל את התביעה על פי סדר הפרשות שבכתב האישום: "תיק 4000", אחריו "תיק 2000", שעוסק ביחסי נתניהו עם מוזס, ולבסוף "תיק 1000", שבמרכזו מתנות בשווי מאות אלפי שקלים שקיבל נתניהו מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר.

עו"ד ז'ק חן, המייצג את בני הזוג הנאשמים אלוביץ', אמר בדיון כי יש לפתוח את מסכת התביעה דווקא בתיקים שאינם מערבים את מרשיו כדי לאפשר להם זמן נוסף להתכונן לדיונים בענייניהם, שכן התיק נגדם הוא המורכב מבין שלושת התיקים. אם שמיעת הראיות במשפט תתחיל ב"תיק 4000", טען עו"ד חן, לא יהיה מנוס מלדחות את פתיחת שלב הראיות עד לסוף שנת 2021.

שאול אלוביץ', מלווה בעו"ד ז'ק חן, בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 19.7.2020 (צילום: יונתן זינדל)

שאול אלוביץ', מלווה בעו"ד ז'ק חן, בבית-המשפט המחוזי בירושלים, 19.7.2020 (צילום: יונתן זינדל)

השופטת רבקה פרידמן-פלדמן דחתה את טענותיו של אלוביץ' והחליטה בסופו של הדיון כי המשפט יחל בחודש ינואר 2021. כעת, בהמשך לטענות נוספות של אלוביץ', הפרקליטות מבהירה שהיא מתעקשת על סדר התביעה כפי שהציגה בדיון.

בפרקליטות מזכירים כי דיון ראשון במשפט התנהל כבר במאי, והאלוביצ'ים חיכו עד ליולי בשביל להגיש לראשונה את הבקשה לשינוי סדר הדיון. בנוסף, לפי הפרקליטות, לבני הזוג אלוביץ' ולעורכי-דינם "ניתן זמן מספק, ואף למעלה מכך, לצורך היערכות למשפט".

הפרקליטות גם מפרטת: חומרי הליבה בתיק (ההודעות והתמלילים, כולל תיעוד החקירות) הועברו לבני-הזוג אלוביץ' ולבאי כוחם כבר באפריל 2019. כלל חומרי החקירה הועמדו לרשותם בחודש פברואר השנה, כשבועיים לאחר הגשת כתב האישום. כלומר, "חלק לא מבוטל" של החומרים עומד לרשות הנאשמים "כמעט שנתיים" לפני תחילת דיוני ההוכחות ו"חלקו הארי" כעשרה חודשים לפני כן.

"בנסיבות אלה, המאשימה אינה רואה כל הצדקה לשינוי סדר פרשת התביעה בתיק", נכתב בתגובת הפרקליטות, שהוגשה באמצעות עורכות-הדין בן-ארי ויהודית תירוש. בני-הזוג אלוביץ' הגיבו היום להודעת הפרקליטות וכינו אותה "הקשחת לב בלתי עניינית בעליל". יש לציין כי בתגובת הפרקליטות דווקא צוינה סיבה עניינית לרצון להתחיל דווקא בבירור "תיק 4000": בתיק זה הדיון כולל עדות של שני עדי מדינה, ניר חפץ ושלמה פילבר, "שההמתנה למסירת עדות כרוכה בקושי רב מבחינתם".

משפט המו"לים: תיקי "2000" ו"4000"

בנוסף ביקשו בני-הזוג מבית-המשפט, באמצעות עורכי-הדין ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר, להורות לפרקליטות למסור בתוך שבועיים את סדר העדים שייחקרו מטעמה, המסמכים שיוגשו באמצעותם וכל תיעוד של מגעים עמם.

שופטי המחוזי פרידמן-פלדמן, משה בר-עם ועודד שחם קיבלו את בקשת בני הזוג אלוביץ' והורו לפרקליטות למסור, עד ל-15.9, את סדר העדים שבכוונתה להעיד במסגרת "תיק 4000", אלו מסמכים תציג לכל עד וכן הורו לה להעביר את תיעוד הראיונות עם העדים מיד לאחר עריכתם.

בנוסף קיבלו השופטים החלטה ביחס לבקשה אחרת של בני-הזוג אלוביץ', שטענו כי קיימים פערים משמעותיים בין תמליל החקירה שנערכה עם אור אלוביץ', בנם של הנאשמים, לבין הקלטת החקירה. בני-הזוג אלוביץ' דרשו לדעת בין היתר האם בפרקליטות היה תמליל מתוקן ומלא של החקירה, מדוע לא נמסר להגנה ואיזה מידע נוסף קיים בידי הפרקליטות לגבי פערים בין הקלטות לתמלילי החקירה. השופטים הורו לפרקליטות למסור את תגובתה לשאלות אלו, ואחרות, עד ל-1.9

67104-01-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 841KB)

להורדת הקובץ (PDF, 122KB)