המידע על כך ששר הבריאות יעקב ליצמן הפר את הוראות הריחוק החברתי בשל מגפת הקורונה הגיע לחדשות 12 דרך קבוצת ווטסאפ של חדשות על חסידות גור. כך עולה מכתב ההגנה שהגישו קשת (המחזיקה בחברת החדשות) וכתבת חדשות 12 ענבר טויזר, שהכינה את הכתבה על הפרת התקנות בידי ליצמן.

טויזר וקשת נתבעו ע"י חסיד גור מרדכי ברוינר, שכנו של ליצמן, שבביתו התקיימה התפילה מרובת המשתתפים בה נכח גם ליצמן, ימים אחדים לפני שאובחן כחולה קורונה. טויזר אימתה את המידע באמצעות שיחת טלפון לברוינר, שמתאר בכתב התביעה כי טויזר התחזתה בשיחה לעובדת משרד הבריאות שעורכת תחקיר אפידמיולוגי בעקבות מחלתו של ליצמן.

ההקלטה שודרה בידיעה בחדשות 12 ללא ציון שמו של ברוינר, אולם הוא טוען שמכריו זיהו אותו והוא נחשד כמי שהדליף לכתבת את דבר נוכחות השר בביתו. ברוינר תבע סכום של 1,129,900 שקל בשל כך, וטען כי טויזר וקשת הפרו את פרטיותו, הוציאו את דיבתו וגרמו לו עוולות אסורות נוספות. בנוסף ביקש ברוינר מבית-המשפט לאלץ את קשת להסיר כל זכר לכתבה ולפרסם התנצלות.

לפי כתב ההגנה, לידי טויזר הגיע מידע לפיו שר הבריאות ליצמן מפר את איסור ההתקהלות שחל באותה עת בשל מגיפת הקורונה, ומתפלל בבית הכנסת "בית ישראל" שליד מקום מגוריו. "ברי כי יש ענין ציבורי רב מאוד במידע לפיו שר הבריאות מפר את האיסור שנקבע ע"י המממשלה שבה הוא עצמו חבר", נכתב בכתב ההגנה, החוזר שוב ושוב על העניין הרב לציבור בגילוי זה.

טויזר החלה בבדיקת המידע, כשבתוך כך התפרסם כי ליצמן עצמו נדבק בקורונה. הדבר הגביר את החשיבות שבפרסום המידע, טוען כתב ההגנה, משום שהתברר כי ליצמן סיכן בפועל את בריאות הציבור בכך שהפר את התקנות. יממה לאחר שהתפרסמה מחלתו של ליצמן, נחשף כתב הדתות של חדשות 12, יאיר שרקי, לידיעה בקבוצת ווטסאפ בשם "זכרון משה", בה מופצות ידיעות הנוגעות לחסידות גור ושחברים בה לטענת כתב ההגנה מספר עיתונאים.

הודעת הווטסאפ על הפרת התקנות בידי שר הבריאות יעקב ליצמן

הודעת הווטסאפ על הפרת התקנות בידי שר הבריאות יעקב ליצמן

ההודעה אמרה: "ראשוני: צמרת גור ירושלים לבידוד. כששר הבריאות לא שומר על התקנות. מסתבר שבניגוד להוראות, שר הבריאות התפלל את תפילת השבת האחרונה במניין בבית של מוטי ברוינר שברחוב עלי הכהן בירושלים".

טויזר, כמו עיתונאים אחרים, רצתה לאמת את המידע עם ברוינר עצמו. אלא שבניגוד לעיתונאים אחרים, שפנו אל ברוינר במישרין ונתקלו בסירוב, טויזר השתמשה בטקטיקת התחזות וכך קיבלה את האישור המיוחל. לפי טויזר, מדובר ב"פרקטיקה עיתונאית נהוגה ומקובלת להשגת מידע בעל עניין ציבורי לשם פרסומו", ואין מניעה חוקית לנהוג כך.

"במסגרת השיחה לא נמסר לתובע כי הנתבעת היא עיתונאית או כי הדברים מיועדים לפרסום, שכן במצב דברים כזה - וכפי שהתובע עצמו מודה ומדגיש בכתב התביעה - התובע לא היה משתף פעולה עם הנתבעת [...] והמידע החשוב לא היה מגיע לידיעת הציבור", נכתב בכתב ההגנה.

ברוינר עצמו מתאר בכתב התביעה כי סירב להשיב לפניות עיתונאים אחרים בנוגע לתפילה שערך בביתו, בכך, נטען בכתב ההגנה, הוא מודה כי למעשה ניסה להסתיר את התנהלותו הבלתי חוקית, ועל חדשות 12 חלה חובה ציבורית לדובב אותו, גם בדרך של התחזות, על מנת לפרסם את הדברים. "ככל שנגרם לתובע נזק כלשהו בעקבות פעולותיו הבלתי חוקיות, תוך סיכון בריאות הציבור, הרי שעליו לבוא בטענות לעצמו בלבד".

כתבת חדשות 12 ענבר טויזר (צילום מסך)

כתבת חדשות 12 ענבר טויזר (צילום מסך)

כתב ההגנה מכחיש ודוחה מכל וכל כל האשמה וטענה של ברוינר, ומכביר טענות משפטיות, אולם מתמקד בעיקר בטענה כי גם אם היתה פגיעה בפרטיותו או בכבודו של ברוינר בשל פרסום המידע שהושג בדרך של התחזות, הרי שעל טויזר ועל חדשות 12 חלה החובה הציבורית להשיג את המידע ולפרסמו.

כתב ההגנה מוסיף גם כי "שמו של התובע כמי שאירח את התפילה רבת המשתתפים הופיע באופן מפורש בהודעת הווטסאפ שהופצה כאמור בפורומים חרדיים שונים והגיעה לידיעתם של רבים שעות רבות לפני פרסום הכתבה".

עוד טוען כתב ההגנה כי לברוינר לא נגרם כל נזק כתוצאה מהפרסום, ואם נגרם לו נזק הרי שעליו להוכיח זאת, וגם אז, הרי שהתנהגותו שלו הביאה עליו את הנזק הזה, וכי בכל מקרה סכום הפיצויים המתבקש בו נקב ברוינר הוא "סתמי" ונטול אחיזה במציאות. עוד מזכיר כתב ההגנה כי בית המשפט אינו יכול להורות על התנצלות וממילא אין לבקש ממנו זאת.

כתב ההגנה מתייחס גם לטענה אחרת של ברוינר, לפיה העובדה שחדשות 12 השיגו ממנו בעורמה את ההודאה בקיום התפילה, מנעה ממנו "זכות מסחרית" לקבל תגמול כספי עבור המידע. מדובר, כותבים עורכי דינה של טויזר, בטענה שערורייתית, "התובע, שבחר לסכן את בריאות הציבור, שהפר את הוראות הדין באירוח תפילה רבת משתתפים בה השתתף שר הבריאות, ושביקש להסתיר מידע זה מידיעת הציבור, מלין על כך שנמנעה ממנו הזכות לעשות רווח על כל אלה?".

טויזר וקשת (חדשות 12) מיוצגים ע"י עורכי הדין ישגב נקדימון, דקלה בירן וחן בן אליעזר. ברוינר מיוצג ע"י עו"ד חן לבנת.

16588-04-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 1.79MB)