ארגונים הפועלים למען החברה הערבית בישראל פנו השבוע לשופט בדימוס אילן שיף כדי שיפעל להבטחת ייצוג הולם לאזרחים ערבים במועצת תאגיד השידור הישראלי.

לפני כשבועיים מינה שר התקשורת החדש יועז הנדל חברי מועצה לתאגיד השידור, וזאת בהתאם להמלצת ועדת האיתור שבראשות השופט בדימוס שיף.
המועצה החדשה כוללת חמישה חברים שכיהנו גם בהרכב הקודם: היו"ר גיל עומר,  דלית שטאובר, דוד אלכסנדר, חמיס אבולעפיה ואהובה פיינמסר. אליהם הצטרפו אורלי גרטי סרוסי, אורית מסילתי ואורנה דויטש. כהונתו של חבר מועצה נוסף, שלומי שטיין, טרם הסתיימה והוא ימשיך בתפקידו לפחות בשבועות הקרובים.

על פי חוק, המועצה אמורה לכלול תריסר חברים, כך שמלאכת האיתור והמינויים טרם הושלמה. על רקע זה פנו ביום ראשון האחרון עמותת סיכוי (שותפה ומממנת של פרויקט "מדד הייצוג" באתר זה), מרכז אעלאם והקליניקה לזכויות המיעוט הערבי-פלסטיני בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, אל יו"ר ועדת האיתור שיף.

השופט בדימוס אילן שיף (צילום: פלאש90)

השופט בדימוס אילן שיף (צילום: פלאש90)

במכתבם מציינים הארגונים כי חוק השידור הציבורי הישראלי מחייב כי במועצה יכהן "לפחות חבר אחד הנמנה עם האוכלוסייה הערבית". "אנו מביעים תקווה, כי סף מינימום זה לא ייהפך לתקרה, מכיוון שהוא רחוק מלייצג את אחוז האזרחים הערבים בכלל האוכלוסייה (העומד על 20%)", כותבים הארגונים. "מאמץ הרחבה של הייצוג הערבי במועצה ישלח מסר נוגד להדרה ולעוינות המתעצמת כלפי האזרחים הערבים בשנים האחרונות".

הארגונים מבקשים גם לשים דגש על מינוין של נשים ערביות למועצה. נשים ערביות בישראל, הם מדגישים, "סובלות 'משוליות כפולה', והן בוודאי ראויות לתמיכתו של החוק, שהוא פורץ דרך ודורש מינוי של לפחות שש נשים מתוך שנים עשר חברי המועצה. במילים אחרות, מועמדות ערביות זכאיות לייצוג הולם בשל השתייכותן לשתי קבוצות מודרות בחברה הישראלית".

המכתב, בחתימת כאמלה טיון ועידן רינג מסיכוי, חולוד מסאלחה מאעלאם ואילן סבן מהקליניקה המשפטית, מסתיים בקריאה לוודא כי הקול הקורא להגשת מועמדויות למועצת תאגיד השידור יופיע גם בערבית ולקהל הערבי, הן באתר תאגיד השידור והן באמצעות כלי התקשורת בשפה הערבית.