המשבר בחדשות 13: הדיון היום בבית הדין לעבודה בתל-אביב-יפו הסתיים בפלונטר - למרות פסיקת השופטת כי על חברת החדשות למלא אחר הוראות ההסכם הקיבוצי, נציגת הנהלת חברת החדשות הודיעה כי הנהלת חברת האם רשת מתכוונת להביא לאישור כמתוכנן כבר מחרתיים (5.5) את תוכנית הקיצוץ העמוק בתקציב חברת החדשות.

במהלך הדיון הביעו העיתונאים את חששם כי דירקטוריון רשת יקבל החלטה שלא תותיר לחברת הבת חדשות 13 כל ברירה אלא לפטר עובדים. זאת, בניגוד להסכם הקיבוצי עליו חתמה רק בתחילת השנה ואוסר על פיטורי צמצום עד לתחילת חודש יולי. העיתונאים אף דרשו לאורך הדיון כי בית-הדין יחייב את דירקטוריון רשת שלא לקבל החלטה אשר תאלץ את חדשות 13 להפר את ההסכם, אולם בסופו של דבר נמנע בית-הדין מלעשות כן ובאי-כוח העיתונאים הודיעו כי בכוונתם להגיש בקשה נפרדת לבית-הדין נגד חברת רשת.

רשת, המפעילה את ערוץ 13, נשלטת בידי האוליגרך לן בלווטניק ושולטת בחברת חדשות 13 (לשעבר חדשות 10). מתחילת הסכסוך הנוכחי טוענים העובדים בחברת החדשות כי חברת רשת מנצלת את משבר הקורונה כדי לסרס את חברת החדשות ולפגוע בעצמאותה העיתונאית.

במוקד הדיון שנערך הבוקר עמדה חוות הדעת שהגיש פרופ' ירון זליכה מטעם ארגון העיתונאים, ולפיה אין כל הצדקה לקיצוץ המתוכנן בתקציב חדשות 13. זליכה אף טען בחוות דעתו כי הנהלת רשת ביצעה מניפולציה בנתונים שהעבירה לנציגות העובדים בחדשות 13 כדי לייצר תמונת מצב משברית, כאילו בגלל התפרצות מגפת הקורונה אין להם ברירה אלא לבצע קיצוץ עמוק בתקציב חברת החדשות.

מימין בשורה הקדמית: עיתונאי חדשות 13 מתן חודורוב, פרופ' ירון זליכה וחבר וועד חדשות 13 דן בלאושטיין, 3.5.2020 (צילום: אורן פרסיקו)

באת-כוח ארגון העיתונאים, עו"ד מורן סבוראי, טענה במהלך הדיון כי ברשות השנייה ביקשו כבר לפני ימים אחדים לקבל מידי רשת עותק מהדו"ח של זליכה אולם ברשת משתהים ולא מעבירים את הדו"ח. ברשות השנייה לא הגיבו לפניית "העין השביעית" בעניין.

זליכה עצמו הגיע לדיון והציג את עמדתו, אולם עשה זאת שלא לפרוטוקול ובדלתיים סגורות, מפאת סירובה של רשת לחשוף את הנתונים הכספיים שהעבירה לעובדים. נציג רשת בדיון, סמנכ"ל הכספים יוחאי בניטה, השיב לטענות זליכה, גם כן בדלתיים סגורות. מהמשך הדיון ניתן היה להבין כי הסמנכ"ל בניטה דבק בעמדת רשת נגדה יצאו העובדים ופרופ' זליכה, לפיה רשת תגיע למצב כלכלי קשה לקראת סוף השנה אם לא תתבצע כבר כעת תוכנית הקיצוצים המלאה.

מנכ"ל רשת אבי בן-טל (צילום: "העין השביעית")

מנכ"ל רשת אבי בן-טל (צילום: "העין השביעית")

בתום החלק החסוי בדיון קיבל נציג העיתונאים מתן חודורוב את רשות הדיבור. לדבריו, חברת חדשות 13 "נקטה מדיניות מכוונת של הסתרה, משיכת זמן והימנעות מלחשוף את התמונה האמיתית", וכעת גם התברר מדוע.

"המשבר שהוצג הוא לא המשבר האמיתי", טען חודורוב על סמך חוות הדעת של זליכה. "תיאור הקריסה איננו אמת ועכשיו ברור מה היתה המזימה האמיתית כאן: חיסול חברת החדשות תוך קיצוצה בשיעור של עשרות אחוזים בלא הצדקה כלכלית תוך תליית התוכנית המסוכנת באירוע הקורונה, וסיום ההליך כולו באופן מהיר תוך ביצוע מחטף מבלי שניתן יהיה להעלות הסתייגויות. בזכות הדו"ח של פרופ' זליכה והתעקשות בית-הדין על חשיפת הנתונים - נשף המסכות נגמר".

בהמשך דבריו התריע חודורוב כי אם תקציב חדשות 13 אכן יקוצץ ב-35%, חברת החדשות תתרסק וייווצר מונופול של חדשות 12 בתחום החדשות הטלוויזיוניות. "אנחנו מבקשים מבית-הדין להגן על העובדים שלנו ולדחות את הניסיון הנואל של חברת רשת להשתמש במשבר הקורונה כקרדום לחפור בו", אמר לשופטת. "אל תתנו להם להרוס את חברת החדשות".

חודורוב פנה לספסלים עליהם ישבו מנכ"ל חדשות 13 ישראל טויטו, סמנכ"ל משאבי אנוש בחברה עידו איינבינדר וסמנכ"ל הכספים של רשת יוחאי בניטה ואמר: "במקומכם לא הייתי מראה את הפרצוף שלי בפני העובדים".

מימין: יו"ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ'יצקי, פרופ' ירון זליכה ומתן חודורוב, 3.5.2020 (צילום: אורן פרסיקו)

מימין: יו"ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ'יצקי, פרופ' ירון זליכה ומתן חודורוב, 3.5.2020 (צילום: אורן פרסיקו)

הדיון הגיע לא אחת לצעקות רמות וחילופי עלבונות בין באת-כוח הנהלת חדשות 13 לנציגי עיתונאי החברה. כל צד טען כי המרצע יצא מן השק של הצד שמנגד, כל צד טען כי הצד השני אינו מעוניין במשא-ומתן ומפר הסכמות קודמות. אולם הטענות של עיתונאי חדשות 13 היו חמורות עוד יותר. בעקבות דו"ח זליכה טענו העיתונאים כי בהנהלת חדשות 13 הוליכו אותם בכחש, וכשבאת-כוח ההנהלה, עו"ד מורן פרידמן, סירבה להתחייב כי ההנהלה לא תפר את ההסכם הקיבוצי שעליו חתמה, עלו הטונים עוד יותר. יו"ר ארגון העיתונאים יאיר טרצ'יצקי טען כי הנהלת חדשות 13 "רימתה" את נציגי העובדים ואת בית-הדין לעבודה. נציג העיתונאים מתן חודורוב כינה את נציגי הנהלות רשת וחדשות 13 "נוכלים" ו"פורעי חוק" ואת התנהלותם לאורך המשבר "עבריינות לשמה".

לן בלווטניק (צילום מסך)

בעל השליטה ברשת לן בלווטניק (צילום מסך)

השופטת דפנה חסון-זכריה הבהירה באופן חד-משמעי כי לא ניתן כך סתם להפר הסכם קיבוצי וביקשה לוודא כי בישיבת דירקטוריון רשת יובהר שקיים הסכם שכזה בין חדשות 13 לעיתונאים, וכי הוא אוסר על פיטורי צמצום עד לתחילת חודש יולי. השופטת הוסיפה ואמרה כי מדובר בעוד פחות מחודשיים ימים בלבד. "דירקטוריון רשת יכול לקבל החלטה שתוכנית הקיצוצים תתחיל מיולי", הציעה השופטת חסון-זכריה. כשסמנכ"ל הכספים של רשת בניטה נשאל על ידי באת-כוח חדשות 13 עו"ד פרידמן האם לחברה יש כסף לשלם משכורות לחודשיים הקרובים הוא השיב בשלילה. לפיכך, עו"ד פרידמן סירבה להתחייב שהחברה תימנע מלפעול נגד ההסכם הקיבוצי. בתגובה נראתה השופטת חסון-זכריה המומה.

לקראת סיום הדיון הדגיש סמנכ"ל הכספים בניטה כי דירקטוריון רשת הינו עצמאי אבל הוסיף כי הוא יקבל את החלטותיו בין היתר לאור ההסכם הקיבוצי בין חדשות 13 לעיתונאים, שאוסר על פיטורי צמצום עד ל-1.7.

בסופו של דבר הגיעו הצדדים להסכמה רק לגבי כמה עובדים נוספים שהוצאו לאחרונה לחופשה ללא תשלום. לגביהם הוחלט כי בעוד כשבועיים, בתום 30 יום מתאריך הוצאתם לחופשה ללא תשלום, לא תוכל חדשות 13 להאריך באופן חד-צדדי את חופשתם. אשר לסוגיה המרכזית, החלטת דירקטוריון רשת על היקף הקיצוץ בחדשות 13, הצדדים לא הגיעו להסכמה ובית-הדין נמנע מלפסוק בעניין. בעקבות זאת הודיעו באי-כוח ארגון העיתונאים כי בכוונתם לפנות בבקשה נפרדת לבית-הדין, הפעם נגד רשת עצמה.

5779-04-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 360KB)