חברת הריגול הפרטי NSO מפנה בקמפיין פרסומי לראיון שנערך ב"ידיעות אחרונות" עם המנכ"ל שלו חוליו, אולם הכתבה כוללת גם ראיון עם אדוארד סנודן המאשים את חברת הריגול במעורבות ברצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י. האשמה שהחברה מכחישה מכל וכל ולמעשה אילצה אותה להתחיל ולהגיב להאשמות הרבות נגדה.

NSO היא חברת סייבר התקפי, יופימיזם לחברה המתמחה בכלי פריצה וריגול. את החברה הקימו שלושה ישראלים, עמרי לביא, ניב כרמי ושלו חוליו, האחרון הוא כעת מנכ"ל החברה. את שווי החברה נהוג לאמוד בפרסומים בעיתונות בכמיליארד דולר, ורווחיה מגיעים ממכירת תוכנת הפריצה "פגסוס" למדינות ברחבי העולם.

מזה מספר שנים ש-NSO מגיעה שוב ושוב לכותרות על רקע שימוש בתוכנת הפריצה שלה לצרכי ריגול, מעקב ומתקפות על עיתונאים, פעילי אופוזיציה, מתנגדי משטר ואקטיביסטים.חברת פייסבוק, הבעלים של ווטסאפ, תוכנת המסרים שהיא יעד התקיפה של "פגסוס", מנהלת כעת תביעה נגד NSO בארה"ב בטענה שפרצה לעשרות טלפונים של עיתונאים ופעילי זכויות אדם ברחבי העולם.

לאחרונה, סביב משבר הקורונה, התפרסם כי החברה מנסה למכור מוצר ניתוח נתונים שייעשה בו שימוש לצורך חקירות אפידימולוגיות, מעקב אחרי מבודדים וכל שימוש אחר שקשור להתמודדות עם המגפה. למרות שבאופן בלתי רשמי מצהירה החברה כי היא אינה עובדת בישראל, התברר כי מתקיים שיתוף פעולה בין NSO לבין שר הביטחון נפתלי בנט, שניסה להקים מעין "מיליציית קורונה" במקביל להפעלת השב"כ והמשטרה ע" הממשלה מתוקף תקנות החירום לזמן הקורונה.

ב-NSO, שנשיאתה, שירי דולב, היא חברתה הטובה של ח"כ איילת שקד, שותפתו הפוליטית של בנט, אומרים כי ההתקשרות, שכנראה לא יצאה אל הפועל, היתה ללא תשלום מצד ממשלת ישראל, אולם כך או כך מדובר ביחסי ציבור שיכולים להיות שווים מיליונים רבים לחברה. בנט אמר על כך ל"הארץ" את המשפט "במלחמה אין מכרזים".

שער מוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות" בו התפרסמו הראיונות של רונן ברגמן עם שלו חוליו ועם אדוארד סנודן, 11.1.19

שער מוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות" בו התפרסמו הראיונות של רונן ברגמן עם שלו חוליו ועם אדוארד סנודן, 11.1.19

כנראה שסביב הפרסום של רפאלה גויכמן ב"דה מרקר" ב-29.3, שחשף את פעילותה של NSO בישראל, החלו בחברה בקמפיין מודעות גוגל שהופיע לצד פרסומים ביקורתיים על החברה, ושנשא את הסלוגן "לסיפור האמיתי מאחורי NSO לחצו כאן".

הקלקה על המודעה הובילה לדף באתר העיתון "ידיעות אחרונות" ובו ראיון שערך רונן ברגמן עם חוליו. לכאורה, אפשר להבין מדוע ב-NSO ירצו להשתמש בראיון ככתב סנגוריה: ברגמן מספר בו כיצד כלי הפריצה שימש לתפיסת פושעים וטרוריסטים. אלא שבאותו דף מתפרסם גם ראיון נוסף שערך ברגמן, עם אדוארד סנודן, המאשים את החברה בהאשמות חמורות. בעיתון התפרסמו הראיונות בעמוד נפרד אולם בגרסה המקוונת הם מופיעים ביחד.

כך, לצד האפולוגטיקה של המנכ"ל חוליו ושבחים מאיש מודיעין שמוצג רק בשם "קרלוס" ("בשמונה השנים האחרונות שהחברה קיימת ניצלו עשרות אלפי אנשים בזכות מניעת פיגועים וטרור ופשע, הוחזרו עשרות רבות של ילדים חטופים, אותרו ניצולים בהריסות בניינים, ונמנעו פשעים חמורים למכביר"), הגולש שהופנה לקריאת "הסיפור האמיתי מאחורי NSO" יתקל גם בביקורת החריפה של סנודן, מדליף ה-NSA המפורסם שהאשים את NSO במעורבות ברצח חשוקג'י, ע"י פריצה שנעשתה באמצעות "פגסוס" לטלפונים של חבריו.

"בוא נניח שאתה בוטח ב-NSO ושהם חסרי פניות וישרי דרך הראויים לכל אמון ציבורי", אמר סנודן לברגמן באותו ראיון, "הנה הבעיה: כשאתה מפיל פצצה על מישהו, המטרה לא יכולה לתפוס אותה ולזרוק אותה בחזרה עליך. עם נשק סייבר כזה - אתה יכול. ברגע ש-NSO אומרים ללקוח 'בסדר, אתה יכול להשתמש בכלי התקיפה שלנו כדי לפרוץ לטלפון של טרוריסטים', הם איבדו שליטה, כי הבחור הזה - אם הוא חכם - יכול להעתיק את החולשות ש-NSO מנצלת, וכעבור כמה ימים להשתמש בהן אלף פעמים, מיליון פעמים, ולא רק נגד טרוריסטים. הוא יכול להשתמש בו נגד ישראל, הוא יכול להשתמש בו נגד NSO. לדעתי הם משחקים משחק מסוכן".

"הראיון הראשון והבלעדי של 'ידיעות אחרונות' עם שלו חוליו צוטט פעמים רבות בתקשורת הבין לאומית בשורת פרסומים ביקורתיים מאוד כלפי NSO", אומר בתגובה רונן ברגמן, ומוסיף כי הראיון גם "הוגש כראייה מטעם פייסבוק בתביעה שהגישה כנגד החברה באשמה כי פרצה למערכת ההפעלה של וואטסאפ".

מ-NSO לא נמסרה תגובה.

* * *

דוגמאות לשיבוץ מודעת "הסיפור האמיתי מאחורי NSO"