חברת הריגול הישראלית NSO נכנסה לרשימה אקסקלוסיבית של אויבי חופש העיתונות שפרסם ארגון עיתונאים ללא גבולות (RSF). לרגל היום העולמי נגד צנזורה באינטרנט, שיצוין מחר (12.3), פרסם ארגון RSF רשימה של 20 ממשלות וארגונים שאותם הגדיר הארגון "טורפי חופש העיתונות הדיגיטליים". לפי RSF, מדובר במי שמשתמשים בטכנולוגיה דיגיטלית כדי לרגל אחר עיתונאים ולהתנכל להם, ובכך מסכנים את יכולת הציבור לקבל מידע ומחדשות.

הרשימה של RSF מחולקת לארבע קטגוריות: התנכלות, צנזורה מדינתית, דיסאינפורמציה וריגול ומעקב. חברת NSO הישראלית היא הדוגמה הראשונה בקטגוריית הריגול ומעקב. ב-RSF מציינים כי החברה מייצרת רוגלה שמנצלת פגם באפליקציית ווטסאפ כדי להתקין את עצמה במכשירי טלפון ייעודיים ולשלוח אליהם קבצים נגועים שייפתחו באופן אוטומטי.

NSO נכנסה לרשימת RSF בשל חלקה, כך לפי דו"ח האו"ם, בריגול אחר העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י חודשים אחדים לפני שנרצח בטורקיה (התוכנה התקינה את עצמה על טלפונים של שלושה ממכריו). ב-NSO מכחישים מעורבות.

בנוסף מציינים ב-RSF כי עיתונאים אחרים, כמו בן הבארד מה"ניו-יורק טיימס", היו לטענתם קורבנות ישירים של תוכנת פגסוס של NSO. גם מכשיר הטלפון של כתב RSF בהודו הוא אחד מ-1,400 מכשירים שתוכנת NSO הסתננה אליהם לאחרונה, כך מדווחים בארגון.

עמותת "העין השביעית" מסייעת ל-RSF במידע על חופש העיתונות בישראל

* * *

הודעת RSF על הכללת NSO ברשימת אויבי חופש העיתונות

הודעת RSF על הכללת NSO ברשימת אויבי חופש העיתונות