חברת אף.אקס.פי בע"מ, המפעילה את אתר הפורומים FXP, תשלם עשרות אלפי שקלים לצלם ישראל ברדוגו בשל הפרת זכויותיו, כך קבעה לאחרונה השופטת אשרית רוטקופף. בפסק הדין נקבע כי לחברה אחריות על פרסום של אחד ממנהלי הפורומים באתר, אף שאינו נמנה על עובדיה.

אתר fxp.co.il מציע לגולשים "קהילות פורומים מפולחות תוכן". לפי האתר עצמו, רשומים בו מעל חצי מיליון משתמשים הלוקחים חלק בכ-600 פורומים פעילים, המונהלים על-ידי למעלה מ-500 אנשי צוות. בכל יום, כך כתוב באתר עצמו, מתפרסמות בין 70 ל-110 אלף הודעות על-ידי המשתמשים. בנוסף, לאתר עמוד פייסבוק פופולרי עם למעלה מ-100 אלף עוקבים.

לפני כשנתיים וחצי גילה הצלם ברדוגו כי כמה וכמה תצלומים שצילם מופיעים בפורומים ובעמוד הפייסבוק של האתר, וזאת מבלי שהתבקש לתת רשותו לכך ומבלי שקיבל קרדיט על הצילומים. ברדוגו מיקד בסופו של דבר את טענותיו בשלושה תצלומים, הגיש תביעה נגד האתר ודרש, באמצעות עו"ד אריאל דובינסקי, פיצוי בסך 220 אלף שקל.

השופטת: "גם אם התובע הודה כי הוא מנהל לא מעט תיקים שעילתם דומה לזו שבפניי ונוטל ציבורית חלק במאבק לשמירת זכויות יוצרים, אין בכך ללמד על מניעים פסולים אלא דווקא על אמן שבוחר לעמוד ולמצות את זכויותיו בקשר עם יצירותיו"

באתר טענו להגנתם, באמצעות עו"ד מוטי קהירי, כי רוב מוחלט מהתוכן באתר מתפרסם על ידי המשתמשים וכי הנהלת האתר אחראית אך ורק לתחזוקה טכנית של הפורומים שמאפשרים לגולשים להתבטא. עוד טענו באתר כי התצלומים של ברדוגו התפרסמו על ידי מנהלי הפורומים, אשר אינם חלק מצוות הניהול שלו אלא משתמשי קצה כמו כל היתר, שמקדישים מזמנם לתפעול הפורומים. בנוסף טענו כי מיד עם קבלת פנייתו של ברדוגו הסירו את התצלומים מהאתר. ברדוגו הכחיש בתגובה את הטענה כי התצלומים הוסרו עם פנייתו.

ב-FXP טענו גם טענה עקרונית, לפיה כל הטלת אחריות על החברה בגין פרסום מפר זכויות - תהיה מנוגדת להלכות משפטיות בישראל ובעולם הקובעות כי אין אחריות לפלטפורמות על תוכן שמפרסמים המשתמשים, וזאת בכפוף לנוהל הודעה והסרה. הטלת אחריות על הפלטפורמה בגין תוכן שהועלה על ידי צד שלישי, הזהירו ב-FXP, עלולה להוביל לאפקט מצנן על חופש הביטוי. בלי קשר לכך טענו באתר כי ברדוגו הוא תובע סדרתי שמנסה להרוויח "ממון קל" מההליך המשפטי.

מאבק לשמירת זכויות יוצרים

כבר בפתח הכרעתה קובעת השופטת רוטקופף כי עדותו של ברדוגו "הותירה בנקודות העיקריות  שבמחלוקת רושם טוב ומהימן". לדבריה, "ניכר היה כי התובע נחוש וחדור אמונה להגן על תצלומיו עליהם עמל והוציאם לפועל תוך השקעת משאבים, וניכר היה כי גילוי ההפרות בתיק זה ובכלל גרמו לו צער והגבירו באופן לגיטימי את רצונו למצות את זכויותיו".

השופטת דחתה את טיעוני FXP באשר למניעים של התביעה. "גם אם התובע הודה כי הוא מנהל לא מעט תיקים שעילתם דומה לזו שבפניי ונוטל ציבורית חלק במאבק לשמירת זכויות יוצרים, אין בכך ללמד על מניעים פסולים אלא דווקא על אמן שבוחר לעמוד ולמצות את זכויותיו בקשר עם יצירותיו".

אשר לשלושת התצלומים, השופטת קבעה כי בשניים מהמקרים האתר אכן הפר את זכויותיו של ברדוגו.

אחד התצלומים שבגינו הוגשה התביעה הועלה על ידי משתמש שכונה LightStroke ואשר הוגדר כ"מנהל ראשי וראש צוות מארחים בדימוס" באתר. ב-FXP טענו כי אינם יודעים מיהו אותו LightStroke אך השופטת פסקה כי "גם אם אכן אותו מפרסם אינו נמנה רשמית כעובד מן המניין של הנתבעת, יש לראות בפרסום שלו (להבדיל מפרסום של משתמש מזדמן אחר) כפרסום שנעשה בשליחותה ובאישורה מכללא של הנתבעת".

לפי השופטת, לא מדובר במשתמש רגיל אלא ב"גורם שלשיטתה היא עצמה נושא במעמד בכיר ופועל לצורך קידום האינטרסים שלה בתפעול האתר. [...] למעשה הגורם אשר עמד מאחורי העלאת התצלום הינו בגדר שלוחה של הנתבעת".

במקרה של תצלום אחר, שהועלה על ידי משתמש מן המניין, קיבלה השופטת רוטקופף את טענת ההגנה של FXP ולא הטילה עליה אחריות למעשה, "וזאת בעיקר על רקע העדר האפשרות המעשית והעדר הכדאיות הכלכלית להעמדת
מערך ביקורת וסינון של הודעות מצד משתמשים (רגילים) באתר".

בסך הכל חייבה השופטת את אתר FXP לשלם לברדוגו פיצוי בסך 38 אלף שקל ועוד הוצאות משפט ושכר טרחת עורך-דין בסך 10,000 שקל נוספים.

15314-07-18

להורדת הקובץ (PDF, 642KB)