קבוצת התקשורת הגרמנית דומונט-שאוברג מכרה את אחזקותיה בקבוצת "הארץ". בהודעה שפורסמה היום (19.12) מטעם "הארץ" נמסר כי מניותיה של דומונט-שאוברג נרכשו על-ידי שתי הצלעות האחרות בשותפות, משפחת שוקן והאוליגרך ליאוניד נבזלין. לפי הודעת "הארץ", 75% ממניות הקבוצה מוחזקות כעת בידי בני משפחת שוקן – המו"ל עמוס שוקן, אחותו רחלי אידלמן ואחיו הלל שוקן. שאר 25% המניות מוחזקות בידי נבזלין. בהודעה צוין כי כל הארבעה מחזיקים במניות באמצעות חברות אחזקה.

קבוצת דומונט-שאוברג נכנסה כשותפה ב"הארץ" ב-2006, אז רכשה 25% ממניות העיתון תמורת 140 מיליון שקל – סכום ששיקף לקבוצת העיתונות הישראלית שווי של 560 מיליון שקל. ב-2011, אחרי מכירת 20% מקבוצת "הארץ" לנבזלין, הצטמצם חלקה של דומונט-שאוברג ל-20%. עמוס שוקן, המו"ל, נשאל היום על-ידי "העין השביעית" לפי איזה שווי נרכשו מניותיו של השותף הגרמני, אך העדיף שלא לנקוב במחיר.

לפני 13 שנה, עם כניסת דומונט-שאוברג ל"הארץ", נאלצו בעיתון להתמודד עם ביקורת חריפה בעקבות עברה הנאצי של הקבוצה הגרמנית: בתקופת שלטונו של היטלר, עיתוני דומונט-שאוברג תמכו במשטר ושני האחים ממשפחת דומונט שניהלו את הקבוצה היו חברים במפלגה הנאצית. אלפרד נבן דומונט, בנו של אחד משני האחים, עמד בראש החברה בעת ביצוע העסקה ודיבר באריכות על עברה הנאצי בראיון שהתפרסם ב"הארץ" סמוך למועד הרכישה. ב-2015 הלך לעולמו.

בדומונט-שאוברג ניסו בשנים האחרונות לצאת מהשותפות ב"הארץ", מהלך שבו סייע גם המו"ל שוקן. בידיעה שפורסמה ב-2015 ב"דה-מרקר", העיתון הכלכלי של הקבוצה, נטען כי הרקע לכך הוא המשבר המתמשך בענף העיתונות המודפסת, שהוביל את השותף הגרמני למקד את השקעותיו בעסקי הליבה שלו ובעיתונים הגדולים שבשליטתו, "ולמכור אחזקות אחרות – כולל 'הארץ' – כנראה על רקע הערכות כי שווי החברות רק יתכווץ וילך".

העסקה שעליה הוכרז היום מעידה על כישלון במציאת שותף חיצוני, וגם על נכונות של בני משפחת שוקן ושותפם נבזלין להעמיק את השקעתם בעסקי התקשורת חרף המשבר המתמשך בענף.