העורך הבכיר לכלכלה וחברה של "הארץ", נחמיה שטרסלר, והיחצן רני רהב בכנס אילת לעיתונות. 30.11.2009 (צילום: "העין השביעית")

העורך הבכיר לכלכלה וחברה של "הארץ", נחמיה שטרסלר, והיחצן רני רהב בכנס אילת לעיתונות. 30.11.2009 (צילום: "העין השביעית")

יחסי הקרבה ההולכים ומתהדקים בין עיתונאות ליחסי-ציבור מזמנים בדרכו של הקורא התנגשויות מסקרנות בין העקרונות ההפוכים המנחים את שני התחומים.

ביום רביעי שעבר נשלח ממשרד בלזר יחסי-ציבור קומוניקט תחת הכותרת "ביוזמת שיכון ובינוי נדל"ן יעביר הפרשן הכלכלי נחמיה שטרסלר הרצאה וייעוץ לרוכשי דירות מתלבטים". על-פי המידע שבקומוניקט, העורך הבכיר לכלכלה וחברה בעיתון "הארץ" עתיד היה להעביר למחרת היום הרצאה במיזם הנדל"ן היוקרתי עיר-ימים שהחברה מקימה באזור נתניה, הרצאה שתישא את הכותרת "צרכנות נבונה בנדל"ן".

חברת שיכון ובינוי נדל"ן "מגייסת", כך הוכרז, "את הפרשן הכלכלי נחמיה שטרסלר לסייע בידי ציבור המתלבטים בסוגיה הפיננסית, האם כדאי לרכוש דירה ולהשקיע בתקופה זו דווקא ברכישת דירה?". ההרצאה נועדה, נמסר בקומוניקט, להתקיים בפני "קהל המתעניינים ברכישת דירה בפרויקט 'עיר ימים'", והובטח כי שטרסלר "ישיב על שאלות המשתתפים כדי לתמוך בהם לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורם". דורית סדן, סמנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן, מצוטטת בקומוניקט כמי שמתארת את השירות שמספק שטרסלר כ"ייעוץ בלתי תלוי", שנועד "להקל" על קהל המאזינים "את קבלת ההחלטה הנכונה תוך בחינת הרכישה הן כבית למגורים והן כהשקעה כלכלית ארוכת טווח".

כפי שכל בר-דעת יכול להבין, בחברת שיכון ובינוי ומשרד בלזר יחסי-ציבור מצפים שנאמין כי בפרץ של נדיבות החליטה החברה ליזום, דווקא בימים אלה של קיפאון כלכלי, דחיית רכישות ומשבר עולמי, הרצאה אובייקטיבית לחלוטין על אותה "סוגיה פיננסית" שרק במקרה קשורה ישירות לעסקיה. ירצו המאזינים לרכוש דירה במיזם בתום ההרצאה, ירכשו. יחליטו לאחר ששמעו את הערכותיו הכלכליות של מר שטרסלר, ולאחר שענה על שאלותיהם, כי השקעה בנדל"ן כיום, במיוחד באזור נתניה, ועל אחת כמה וכמה במיזם יוקרתי שכזה, היא מתכון לאסון, לא ירכשו דירה במיזם. הכל במסגרת ה"הדרכה" ו"שירות הלקוחות" שמציעה החברה למתלבטים.

זו צפרדע די גדולה לבליעה.

התמונה המצטיירת מהקומוניקט היא של "גיוס" עורך כלכלי בכיר על-ידי חברת נדל"ן כדי לעודד קהל לקוחות פוטנציאליים להשקיע את כספו במיזם פרטי. נראה כי במשרד יחסי-הציבור שמו לב לבעייתיות שבגיוס המלצה ממומחה, ולכן הקפידו על ניסוח המציג אותו כ"בלתי תלוי". אך מנוסח הקומוניקט עולה שבראשם של היחצנים כלל לא עלתה השאלה "עד כמה בלתי תלוי עיתונאי כלכלי בכיר המרצה בחסותה של חברה פרטית, ועד כמה הדבר ראוי?". ההפך הוא הנכון; הקומוניקט, לכל אורכו, חוגג את שיתוף הפעולה.

מובן ששאלת האתיקה המקצועית היא שאלה כבדת משקל, אך את התשובה יש לדחות למועד אחר, שכן במקרה זה כל הנוגעים בדבר נסוגו לחלוטין מהתיאור שניתן בקומוניקט. בשיחה טלפונית עם "העין השביעית" אישר שטרסלר שהעביר הרצאה, אך טען כי זו לא ניתנה תחת הכותרת "צרכנות נבונה בנדל"ן" וכלל לא נועדה לעודד רכישת דירות. "ההרצאה שלי", אומר שטרסלר, "עסקה בכלכלה, חברה ופוליטיקה, בעקבות הבחירות האחרונות. היא לא עסקה בשום נושא שקשור באיזושהי דרך לנדל"ן או מכירות". לדבריו, ההרצאה אורגנה על-ידי חברת מרצים, והוא אינו יודע אם בקהל אכן נכחו מתעניינים ברכישת דירה בפרויקט עיר-ימים או לא.

מחברת שיכון ובינוי נדל"ן ומשרד יחסי-הציבור בלזר נמסר, לאחר ארבעה ימים של ניסוח תגובה, כי "הפרשן הכלכלי נחמיה שטרסלר העביר הרצאה בנושא כלכלה, חברה ופוליטיקה במבט אקטואלי, ולא עסק בהרצאה בתחום הנדל"ן". החברה ענתה בשלילה לשאלה אם שילמה לשטרסלר על הרצאתו.

עתה, אם כן, אנו נדרשים לבלוע צפרדע גדולה אחרת, גדולה עוד יותר. לפי הגרסה הנוכחית, לא רק שמשרד יחסי-הציבור של המיזם עיר-ימים הוציא תחת ידיו קומוניקט שכולו טעות אחת גדולה, ארוכה ומפורטת, אלא שההרצאה שהעביר העורך הכלכלי הבכיר בפני רוכשי דירה פוטנציאליים, ביוזמת חברת הנדל"ן אך לא במימונה, ואשר נערכה בשטח מיזם הנדל"ן המציע את דירותיו למכירה, כלל לא עסקה בתחום הנדל"ן. למרות הקלישאה, אין מנוס מלהניף אצבע ולהזהיר: "אז... שלא יעבדו עליכם!".