דיווח שפורסם באתר "ישראל היום" על תוצאות הבחירות בפולין כלל שתי טענות עובדתיות שקשה למצוא להן ביסוס. לפי הדיווח, רשימת השמאל שהתמודדה בבחירות תומכת ב-BDS ופעלה לשכנע ישראלים להצביע עבורה. מומחה פולני בעל שם עולמי העוקב אחר האנטישמיות והאנטי-ישראליות במדינה לא מצא כל עדות לשתי הטענות הללו, והגדיר אותן "מפוקפקות ביותר".

תחת הכותרת "מדגמים: ניצחון לימין בבחירות בפולין" דיווח השבוע אלדד בק, כתב "ישראל היום" באירופה, כי רשימה המאחדת שלוש מפלגות שמאל שזכתה לכ-12% מהקולות היא "תומכת ה-BDS, שפעלה לשכנע ישראלים בעלי אזרחות ישראלית להצביע עבורה". מעבר לטעות בניסוח (בק ככל הנראה התכוון לכתוב כי המפלגה פעלה לשכנוע ישראלים בעלי אזרחות פולנית להצביע עבורה), לא ברור מה מקור הטענות שלפיהן המפלגה תומכת ב-BDS וניסתה לחזר אחר מצביעים בעלי אזרחות ישראלית.

פרופ' רפאל פנקובסקי הוא חוקר המתמחה באנטישמיות ואנטי-ישראליות בחברה הפולנית ומשמש כיו"ר הארגון הפולני "לעולם לא עוד", שמטעמו הוא עוקב אחר תופעות אלה מזה כ-25 שנה. לדבריו, לאורך השנים התריע וביקר גם גילויי אנטישמיות בשמאל הפולני (בין היתר בתנועה נגד הגלובליזציה).

אלדד בק (צילום: יעקב נחומי)

אלדד בק (צילום: יעקב נחומי)

פנקובסקי מסר ל"העין השביעית" כי אף שעקב מקרוב אחר הבחירות האחרונות, ואף שהיו פוליטיקאים שהתבטאו באופן אנטישמי וכמה פוליטיקאים אנטישמים אף הצליחו להיבחר לפרלמנט החדש, הוא אינו מכיר כל תימוכין לטענות של בק.

"לא בלתי אפשרי שרעיונות של ה-BDS מצאו תמיכה כזו או אחרת בקרב חלק מהמתמודדים או הפעילים של קואליציית השמאל. יחד עם זאת, אני לא נחשפתי לכל מקרה כזה במהלך קמפיין הבחירות", מסר פנקובסקי. "כמו כן, לא ראיתי כל ניסיון מאורגן של רשימת השמאל לשכנע ישראלים בעלי אזרחות פולנית לבחור בה. לפיכך, הטענות הללו הן לדעתי מפוקפקות מאוד".

פנקובסקי ציין כי אין ספק שהאנטישמיות קיימת בפוליטיקה ובחברה הפולנית, אולם לדבריו נכון לעכשיו היא מגיעה מהימין הקיצוני, ולא מהשמאל.

בק סירב להציב בפני "העין השביעית" סימוכין לשתי הטענות שעליהן דיווח. "כשהאתר שלכם יתנצל על מידע לא נכון שהוא פרסם בענייני לפני כמה שנים, אשמח להפנות אותך למקורות", מסר בתשובה לפנייה אליו. כשנשאל מהו אותו מידע, סירב בק לפרט.

מ"ישראל היום" נמסר: "לא מגיבים".