בית-המשפט גזר היום 18 חודשי מאסר בפועל על שלומי אברהם, שהורשע בהסתה לאלימות ופרסום הסתה לאלימות בעמוד הפייסבוק שהקים תחת השם "כנופיית אל-יהוד".

דף הפייסבוק של אברהם הוקם בקיץ 2014, על רקע חטיפת ורציחת הנערים גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח בידי טרוריסטים פלסטינים. גם לאחר שהנער מוחמד אבו-חדיר נחטף ונרצח בידי טרוריסטים יהודים המשיך אברהם בפרסומיו, וקרא לחטוף ולרצוח ערבים נוספים. אף שחברת פייסבוק סגרה את העמוד, אברהם פתח עמוד נוסף והמשיך בקריאות הסתה.

מתוך עשרות פרסומים מסיתים ניתן להזכיר כי אברהם פרסם בין היתר את הפרסומים הבאים:

"רוצחים לנו את האחים. אונסים לנו את האחיות. נמאס לשתוק. נגמר נוער הגבעות. נגמרו המתנחלים. נגמר תג מחיר. אנחנו השם הבא: כנופיית אל-יהוד"; "מדינת ישראל הפכה את האויב צמא הדם מעכברים לגיבורים. הגיע הזמן להפוך אותם בחזרה לעכברים"; ו"עם ישראל מחפש נקמה, זה כבר לא דתי או חילוני, זה 'עם אחד כוח אחד'".

לאחר רצח הנער אבו-חדיר פרסם אברהם את הדברים הבאים: "התחילו. אנחנו נמשיך ונסיים את המערכה. ובינתיים – 1:3. היום יהיה 9:3 לעם היהודי. כנופיית אל-יהוד בדרכים"; ובהמשך כתב "...אנחנו במלחמה. לוחמי אל-יהוד מכל הארץ, קבלו קוד אדום ותצאו היום לפעולות. אנחנו כוח בלתי ניתן לעצירה. מה שקרה בירושלים זה עוד כלום. הלילה הוא ידידנו"; וכן "תראו מה הערבים עושים בירושלים, יטבח אל-ערב".

בעקבות פרסומים אלה, ורבים אחרים, הורשע אברהם בתחילת השנה באחריות ל-13 פרסומים המסיתים לאלימות, וב-27 פרסומים המסיתים לגזענות.

בבואה לקבוע את גזר הדין ציינה השופטת שרה חביב מבית-משפט השלום בבאר-שבע כי "מדיניות הענישה הנוהגת מעלה כי הענישה במקרים של פרסומים של הסתה שנעשו באמצעות שימוש ברשת פייסבוק היא של מאסר לריצוי בפועל".

נאשמים אחרים, שהורשעו בעבירות דומות על פרסומים בתקופת קיץ 2014, על רקע חטיפת ורציחת שלושת הנערים היהודים ומנגד חטיפת ורציחת הנער הערבי, קיבלו מאסר בפועל. כך, מזכירה השופטת חביב, אליהו מועלם נידון לחצי שנת מאסר בפועל בגין פרסומים שפרסם בפייסבוק ואילו יצחק גבאי, שהורשע בהצתת בית-הספר הדו-לשוני בירושלים, הורשע גם בהסתה לאלימות ונידון ל-10 חודשי מאסר בפועל בגין הפרסומים המסיתים. מנגד, ליאור כהן שהורשע אף הוא בעבירות דומות אחרי שפתח את הקבוצה "ערבי גבר זה ערבי בקבר" נידון לשישה חודשי מאסר בפועל שירוצו על דרך של עבודות שירות.

במקרה של אברהם, ציינה השופטת חביב, הפרסומים הגיעו לאלפי עוקבים וחלקם לקרוב ל-10,000 צפיות. הם הופצו בתקופה מתוחה ונפיצה ועל כן עלולים היו באופן ממשי להוביל למעשה אלימות. בנוסף, כתבה השופטת, אברהם התעקש להמשיך ולפרסם את דברי ההסתה שלו גם לאחר שעמוד הפייסבוק שלו נסגר, וזאת בעמוד חדש שהקים לצורך כך. "נחישות זו להפצת הפרסומים האלימים והגזעניים עומדת לחובתו של הנאשם ומצביעה על רף פליליות גבוה שבמעשים ובכלל".

לאור זאת, ולנוכח שיקולים נוספים, גזרה השופטת חביב מאסר של 18 חודשים על אברהם, ללא קנס.

712-08-14

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 589KB)