הפרשן הפוליטי של חדשות 12 עמית סגל טוען כי כשכינה את מפלגת בל"ד "ארגון טרור" אמר אמת ואף עשה זאת כחלק בלתי נפרד מתפקידו כעיתונאי ופרשן פוליטי.

"בחינת מעשיהם והתבטאויותיהם של ראשי בל"ד, בכיריה ונציגיה לאורך שנות פעילותה מעלה למרבה הצער תמונה עגומה של מעורבות פעילה ושוטפת בפעילויות פליליות, בעבירות ביטחוניות ובהתבטאויות ופעולות התומכות בטרור, מעודדות אותו ונותנות לו לגיטימציה. פעולות אלה של אנשים בשר ודם, ראשי בל"ד, בכיריה ונציגיה, כמוהן כפעולותיה של בל"ד", כך טוען סגל בכתב הגנה שהגיש היום (15.9) לתביעת הדיבה של בל"ד נגדו.

"על סמך מעשיהם והתבטאויותיהם אלה של ראשי בל"ד, בכיריה ונציגיה, הנתבע - כעיתונאי הנוטל חלק בשיח הציבורי בישראל - היה רשאי לעשות את הפרסומים נושא התביעה, במסגרת חופש הביטוי העיתונאי הנתון לו", נכתב בכתב ההגנה.

זמן קצר לפני הבחירות הקודמות, בחודש פברואר 2019, כתב סגל ב"ידיעות אחרונות" טור שבמסגרתו הגדיר את בל"ד "ארגון תומך טרור עם מימון מפלגות". למחרת, בתוכנית "פגוש את העיתונות" בקשת 12, חזר סגל על האמירה וטען כי הרשימה-המשותפת כוללת את "ארגון הטרור עם מימון המפלגות בל"ד".

בעקבות שני הפרסומים הגישו המפלגה, המזכ"ל אמטאנס שחאדה והיו"ר ג'מאל זחאלקה, תביעת דיבה בסך 280 אלף שקל נגד סגל אישית (ולא נגד כלי התקשורת שבהם פורסמו הדברים). בל"ד וראשיה טענו, באמצעות עו"ד חאלד תיתי, כי סגל "חצה את הגבולות בפרסום על-ידי פרסום מטעה, זדוני ומסית, אשר מעמיד את התובעים בפני סכנה ממשית וגורם להם נזק ממשי ללא כל הצדקה". המפלגה, מזכיר כתב התביעה, אינה ארגון טרור אלא מפלגה פוליטית לגיטימית הפועלת במסגרת החוק.

בכתב ההגנה שלו, שהוגש באמצעות עורכי-הדין ד"ר ישגב נקדימון, ליאת ברגמן וטל ליבליך, מזכיר סגל כי בעבר נפסלה בל"ד מלהתמודד לכנסת על ידי ועדת הבחירות המרכזית, בין היתר בגין תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או ארגון טרור נגד מדינת ישראל. סגל מציין כי הפסילות הללו אמנם לא אושרו על ידי בית-המשפט העליון, אך טוען כי "עילות הפסילה מהתמודדות בבחירות, אשר קבועות בחוק, נבחנות בדווקנות ומתקבלות במקרים נדירים בלבד, אינן אבן הבוחן היחידה והבלעדית שבאמצעותה רשאי עיתונאי לבחון את שאלת זהותה ומהותה של מפלגה המעמידה את עצמה ואת חבריה לבחירת הציבור, ושמה עצמה לבחינתו ולשיפוטו". לדברי סגל, הוא "פרסם את דבריו נושא התביעה לנוכח שורה ארוכה של מעשים והתבטאויות של בל"ד באמצעות ראשיה, בכיריה ונציגיה".

סגל מזכיר בהקשר זה כי שופט העליון דוד מינץ קבע, בדעת מיעוט, כי יש לפסול את בל"ד מהתמודדות לכנסת משום שהמפלגה "תומכת בריש-גלי במאבק מזוין של ארגון טרור נגד מדינת ישראל". לדבריו, גם הוא, כעיתונאי, רשאי להחזיק בעמדה זו ולבטא אותה.

סגל מציין כי השופט מינץ הגיע למסקנתו לאור השתתפותה של ח"כ חנין זועבי במשט ה"מרמרה", החשדות נגד מייסד המפלגה עזמי בשארה בעבירות ביטחון חמורות שבעקבותיהן נאלץ להימלט מהמדינה, הרשעתו של ח"כ באסל גטאס מהמפלגה בהכנסת טלפונים ניידים לכלא שבו מוחזקים אסירים ביטחוניים, הרשעתו של ח"כ סעיד נפאע מהמפלגה במגע עם סוכן זר בעקבות פגישתו עם סגנו של מזכ"ל ארגון הטרור החזית העממית, וכן התמיכה העקבית של חברי המפלגה בפעילי טרור מורשעים והתייחסות אליהם כאל "אסירים פוליטיים".

בהמשך מספק סגל פירוט של החשדות נגד ח"כ לשעבר בשארה, כמו גם אמירות שלו בדבר הלגיטימיות של התנגדות אלימה לכיבוש. בחקירתו במשטרה, למשל, טען מייסד בל"ד כי "חיזבאללה היא תנועת התנגדות לגיטימית". "לא יכול להיות חולק על כך שמעורבותו של ח"כ לשעבר בשארה בעבירות ביטחון וטרור והתבטאויותיו התומכות בטרור משליכות באופן ישיר על בל"ד, המפלגה שהוא עצמו הקים, עמד בראשה ושימש כח"כ מטעמה במשך שנים", טוען סגל.

גם לגבי ח"כ לשעבר גטאס מפרט סגל, ומצטט בין היתר מהחלטת ועדת האתיקה של הכנסת שהחליטה בעבר להרחיקו מפעילות פרלמנטרית בגין "עידוד ותמיכה למעשי טרור". סגל מזכיר גם את עמדתו של השופט אליקים רובינשטיין שסבר, בדעת מיעוט, כי יש לאשר את ההחלטה למנוע מח"כ לשעבר זועבי להתמודד לכנסת בגין "תמיכה במאבק ארגון טרור נגד מדינת ישראל", וזאת בשל השתתפותה במשט ה"מרמרה". כמו כן מצטט סגל התבטאויות מפי ח"כ לשעבר זועבי, כגון הקביעה כי חוטפי ורוצחי שלושת הנערים גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח "הם לא טרוריסטים".

מלבד הרשעתו של ח"כ נפאע, מזכיר סגל כי ח"כ היבא יזבק, המייצגת בימים אלה את בל"ד בכנסת, התבטאה בזכותו של המחבל סמיר קונטאר, כינתה אותו "שאהיד" וציטטה את אמירתו "לא חזרתי מפלסטין אלא כדי לחזור לפלסטין".

"סיכומם של דברים", כותב סגל, "דומה כי אין עוד מפלגה המיוצגת בכנסת ישראל שראשיה, בכיריה ונציגיה היו מעורבים בפעילות פלילית ואסורה בתחום הביטחוני, ובתמיכה בטרור, כמו בל"ד".

בנוסף סגל מבקש לדחות את התביעה מטעם מזכ"ל בל"ד שחאדה והיו"ר זחאלקה כיוון שהם כלל אינם מוזכרים בפרסומים. מעבר לכך מציין סגל כי שחאדה צולם בעבר כשהוא מחובק עם המחבל סמיר סרסאווי ואילו זחאלקה נפגש עם משפחות של מחבלים ממזרח ירושלים ואף עמד דקת דומיה לזכר המחבלים והביע הזדהות עם מעשיהם ובעבר אף ריצה מאסר של שנתיים בגין חברות בארגון אש"ף.

"הפרסומים נושא התביעה כללו דברי אמת שהיה בפרסומם עניין ציבורי, תוך הבעת דעה לגיטימית על גוף שהעמיד עצמו לבחירת הציבור", טוען סגל ומבקש מבית-המשפט לדחות את התביעה ולחייב את התובעים בהוצאות.

9500-03-19

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 1.23MB)