מרצים לתקשורת אפשר למצוא בשפע, אבל כמה מרצים לתקשורת ספורט יש בארץ? בינתיים אפשר לספור אותם בקלות: בסך-הכל שלושה. אחד מהם הוא ד"ר אילן תמיר, 36, המרצה באוניברסיטת בר-אילן ובמרכז האוניברסיטאי באריאל. נוסף אליו אפשר לציין גם את ד"ר עלינא ברנשטיין מהמכללה למינהל ואת ד"ר יאיר גלילי ממכון וינגייט. תמיר: "יש בינינו קשר טוב, אנחנו מתייעצים אחד עם השני ובכנסים שאנחנו מופיעים בהם אנחנו מרגישים כמו מפיצי הבשורה".

בעולם האקדמי עדיין רואים בהם עופות משונים, אם כי כבר פחות מבעבר. הביקוש ללימודי תקשורת ספורט עולה מדי שנה בצורה דרמטית. באוניברסיטאות בארה"ב תקשורת ספורט היא חלק אינטגרלי ממסלול הלימודים, בעוד שבארץ התחום עדיין בחיתוליו ומוצנע בתוך תוכנית הלימודים בחוגים לתקשורת.

איך הופכים למומחים אקדמיים לתקשורת ספורט? תמיר עסק בספורט מילדותו: כדורסל, טניס, ריצה ("הייתי ילד עם זיעה"). כשהחל ללמוד מדע המדינה בבר-אילן בחר בתקשורת כקורס משלים. בינתיים החל לעבוד בערוץ הספורט כרשם תקצירים של משחקי כדורסל ונהנה מהחיבור של התיאורטי למעשי. כשהיה צריך לבחור בנושא לעבודת דוקטורט, החליט להתמקד בתקשורת הספורט. תמיר: "התמקדתי בקשר שבין ספורט, מגדר ותקשורת. הבנתי שזה תחום מאוד רציני, אבל חששתי שבעולם האקדמי יסתכלו על זה באופן אחר. כיום זה אחד הקורסים הכי פופולריים שיש".

לימודי תקשורת ספורט יהפכו כאן למסלול אקדמי לגיטימי?

"בהחלט. מדורי הספורט בעיתונים מכילים 12 ו-16 עמודים, אתרי אינטרנט וערוצי טלוויזיה רבים מוקדשים לספורט, ובכל פעם שתפתח רדיו תיפול על תוכנית ספורט. שיאי צפייה בטלוויזיה תמיד נשברים בגלל אירועי ספורט, אם זה אולימפיאדה, מונדיאל או הסופרבול. שידורי ספורט מייצרים מנוף מרכזי לקידום טכנולוגיות כמו HD או תלת-מימד. דימויים מעולם הספורט מחלחלים לתחומים כמו פוליטיקה או ביטחון. כך שזהו תחום ראשון במעלה בעולם התקשורת.

"הנפח האדיר של שידורי הספורט והפופולריות יוצאת הדופן של התופעה יחייבו התייחסות עמוקה של כל הגורמים הרלבנטיים, ביניהם גם העולם האקדמי. יש היום עשרות כתבי-עת יוקרתיים שמוקדשים באופן ממוקד לתקשורת הספורט, וסביבם נבנות קהילות אקדמיות שצוברות ידע, ביטחון ומאסה. האקדמיה בישראל, שבסך-הכל מתחקה אחרי הלכי הרוח בארה"ב, לא תוכל להישאר אדישה לתופעה לאורך זמן. גם הביקוש של סטודנטים להעמיק בתחום יוסיף לחץ מלמטה ויתרום, מה עוד שהשיקול הכלכלי הופך להיות דרמטי עבור האוניברסיטאות, ולכן הן יהיו חייבות להיות קשובות לרצונות הסטודנטים".

ד"ר אילן תמיר

ד"ר אילן תמיר

עבודת הדוקטורט של תמיר בחנה, בין היתר, את יחסה של עיתונות הספורט לנשים בעולם הספורט: את הסטריאוטיפים העיתונאיים, החשיפה שספורטאיות זוכות לה והאופן שבו מתקבל הסיקור אצל הקהל. "המסקנות לא היו מפתיעות", אומר תמיר, "ספורט נשים מקבל ביטוי זניח, וגם מה שיש מתמקד בתמונות פרובוקטיביות, או בדברים תפלים כמו גניחות".

תמיר גם בדק את ההתקבלות של עיתונאיות ספורט בתקשורת הספורט ואת אופן פעולתן במסגרתה. לאחר שריאיין כמה עיתונאיות הגיע למסקנה שרובן מפנימות את התפיסה הגברית-שוביניסטית המזלזלת, ואף מקצינות אותה. ברם, הדוקטורט של תמיר הוגש לפני שנה, ובינתיים חל שיפור מסוים ביחס התקשורתי לספורט נשי.

הגידול המשמעותי בנפח תקשורת הספורט בארץ, אומר תמיר, "עשה לה טוב וגם הזיק לה. מצד אחד יש נגיעה ביותר ענפי ספורט, מצד שני יצר התחרות כל-כך עז, שהוא מזכיר את מלחמות המו"לים פוליצר והרסט. 'פרסום ראשון' הפך לחזות הכל, כשיותר חשוב מתי פירסמת מאשר מה פירסמת".

גם הוא חושב שהעיתונות המודפסת אינה יכולה להתחרות ביתרונות המיידיות והקיבולת האינסופית של אתרי האינטרנט, אבל "מחקר גילה כי רק 28% מהכתבות הארוכות באינטרנט נקראות, בגלל באנרים קופצים והפרעות דומות, כך שלקרוא עיתון עדיין נוח יותר. יש עיתונים שניצלו את היתרון היחסי שלהם ומביאים פרשנויות וזוויות מעניינות שלא רואים באינטרנט, ויש עיתונים שעדיין לא". לדבריו, מדורי הספורט בעיתונים המודפסים סובלים מהעדר תחלופה של כתבים ועורכים, "ולכן אין להם חזון חדש".

אני מציג לד"ר תמיר את שער ספורט "ידיעות אחרונות" מיום ראשון השבוע. בשער מככב מאור בוזגלו ממכבי תל-אביב. שער שכבש מול הפועל רמת-גן החלשה מהתחתית זיכה אותו בפוסטר תחת הכותרת "חזרתי". כותרת המשנה הבטיחה לשחקן זימון לנבחרת. הכל בזכות משחק אחד. תמיר מחייך בסלחנות: "תקשורת הספורט כאן מאוד אמוציונלית. ספורט זה דבר מרגש, זה הקסם שלו, ולכן ממליכים וקוברים לפי משחק אחד או דקה אחת".

החור השחור

פתאום, בלי להודיע, נעלמה התוכנית "ערב הכדורסל של ישראל" מערוץ 5 וזלגה, כאילו כלום, ל-5 פלוס לייב. על פניו, מדובר בהפרה של תנאי מפרט השידורים שקבעה מועצת הכבלים והלוויין. שידור משחק כדורסל ב-5 פלוס לייב מותנה בכך שבמקביל משחקים משודרים ב-5 וב-5 פלוס. זה לא מה שקרה השבוע. ביום שני שודר בערוץ 5 המשחק בין מכבי חיפה לגלבוע, אבל ערוץ 5 פלוס, שאמור לשדר משחק אחד מדי שבוע, דמם.

הכל קשור מן הסתם לעובדה שמהשבוע השתנתה מפת שידורי הכדורסל. המשחק המרכזי מדי מחזור משודר מעתה בערוץ הראשון. פיצול המשחקים על פני שלושה ימים והעובדה שמרבית השידורים זלגו לערוץ התשלום מזכירים את מה שקרה עם ליגת-העל בכדורגל, שבשנים האחרונות מתנתקת מהעם.

ערוץ הספורט הגדיל לעשות כשניכס לפני שנה אל 5 פלוס לייב את תוכנית סיכום המחזור במוצאי שבת. הגזילה הזו חוקית כרגע, אבל מחייבת התערבות של המועצה. לעומת זאת, היעלמותם של שידורי הכדורסל השבוע אל החור השחור של ערוצי התשלום דורשת התערבות מיידית של הרגולטור.

ועוד מלה על 5 פלוס לייב: הפרומואים הפכו השבוע את גביע הטוטו לחגיגת כדורגל לוהטת. בפועל, רק כמה מאות צופים טרחו ובאו למשחקים, וקבוצות שיחקו בהרכבים זניחים. תזכרו את זה בפעם הבאה שתראו בערוץ הספורט את הפרומואים החמים לגביע הטוטו. אל תזדרזו להתחבר.

8 קטנות

פסטיבל עכו. הערוץ הראשון בחר השבוע לשדר את בית"ר ירושלים נגד סכנין כמשחק המרכזי, אף שהשתיים שקועות בתחתית. ניר צדוק ב"הארץ" דייק כשכתב על הבחירה התמוהה: "הערוץ הראשון יודע שמה שיש לו לשווק במשחק הזה לצופיו הוא לא יותר מסכסוך ערבי-ישראלי, רק עם כדור. לא מעבר". ובאמת, אם בערוץ הראשון החליטו העורכים שהם רוצים לשדר לא רק משחקי צמרת, אלא להיות ערוץ של כולם, כולל פריפריה, בואו נראה אותם משדרים את עכו נגד קריית-שמונה.

ודייק. ב"מעריב" דיווחו בשער יום שני שסלים טועמה כבש בבעיטת עונשין מסובבת. למען הדיוק, מדובר בבעיטה חופשית. בעיטת עונשין זה פנדל.

עוד באירופה. כשעורכים ב"ידיעות אחרונות" קובעים בשער יום שני שמשהו לא עובד במכבי חיפה, שיבדקו קודם מה לא עובד במחלקת טבלאות אירופה שלהם. בימים ראשון-שני, אחרי מחזורי משחקים בליגות הבכירות, הם לא טרחו לפרסם אפילו טבלה אחת, גם לא את צמרת אנגליה או ספרד. "מעריב", לעומת זאת, הפתיע ביום שני עם טבלה מלאה של הליגה ההולנדית, אחרי ה-0:10 של איינדהובן על פיינורד.

אם בקבוצה יש שני פצועים, איך הסגל יכול להיות מלא, כלומר מושלם? לערוץ הספורט הפתרונים.

ב"ישראל היום" מככב ראש עיריית באר-שבע בשער מכבי פתח-תקווה (השם הנכון: רובי לבקוביץ').

יום שישי את יודעת, וב"ישראל היום" דואגים למגוון שידורי ספורט בלתי נגמר.

ב-ONE תומר חמד החליף את תומר חמד.

ONE

ONE

 

מועצת ההימורים

מועצת ההימורים

במועצת ההימורים עובדים עם תוצאות הלייב של ONE מהמשחקים. כשבאתר דיווחו השבוע שאחי נצרת ניצחה 0:2, באתר המועצה עידכנו בהתאם. אלא שהמשחק הסתיים ב-1:4 לאחי נצרת (ב"ידיעות" דיווחו על 2:4), ומי שהימר על תוצאה מדויקת, שמחתו התבררה כמוקדמת ולא באשמתו. 

לתגובות: yegerm9@walla.co.il