ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות בתאגיד השידור הישראלי, הודיע היום (26.6) בהודעת דואר אלקטרוני לעובדים כי השעה שני עיתונאים, דב גיל-הר ויצחק נוי. גיל-הר הושעה משום שלעג לראש הממשלה בנימין נתניהו, נוי הושעה משום שהתבטא באופן גזעני וקבע, בין היתר, כי הבדואים הם "רוצחים ממדרגה ראשונה".

על ההשעיה של גיל-הר דווח כבר אתמול, וקדמו לה ביקורות, בין השאר של בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו. הידיעה על ההשעיה גררה תגובות משבחות, אך גם ביקורת על צעד שנתפס כחנופה לראש הממשלה. היום, כאמור, הודיע שי באופן רשמי על ההשעיה של גילהר – אך חשף כי השעה עיתונאי נוסף.

בתגובה לפניית "העין השביעית" מסרה דוברת התאגיד גילי שם-טוב כי זו הפעם הראשונה מאז תחילת שידורי התאגיד שעיתונאים מחטיבת החדשות מושעים משידור (בעבר, לפני תחילת השידורים, כבר הושעתה עובדת בחטיבת הדיגיטל של התאגיד – בשל ציוץ מחדש של ציוץ חיובי כלפי מחבל). שי סיכם את מכתבו בכך ש"בשני המקרים היתה חצייה של קו אדום, ולכן נקטנו בתגובה יוצאת דופן".

ההתבטאות של נוי על הבדואים היא "אמירה גזענית שאין לה מקום בשידורינו", כתב שי, והוסיף כי נוי, שדרן ברשת כאן ב', יושעה מכמה תוכניות. כאמור, במקביל הודיע שי כי גיל-הר, מגיש חדשות בכאן 11, יושעה ליומיים בשל קטע היתולי שבו ביקש להדגים יחד עם מרדכי גילת את מידת קמצנותו של נתניהו. לפי שי, גילת לא יושעה משום ש"בשיחה עמי הודה שהמעשה היה לא תקין והביע צער", ואילו "גיל-הר סבר אחרת".

נוי, שמגיש את התוכנית "שבת עולמית", ריאיין בתחילת החודש במסגרת תוכנית מיוחדת לחג השבועות את פרופ' יצחק (קלינטון) ביילי, מומחה לחברה הבדואית. כבר בסמוך לפתח הראיון קבע נוי כי "אנחנו הישראלים הנורמטיבים, לא כולנו חלילה אבל ברובנו, איך אני אגיד לך בעדינות... מסתכלים על הבדואים מלמעלה למטה. יש בינינו לא מעטים שלא מחבבים אותם, ויש בינינו גם לא מעטים שחושבים שהם מהווים סכנה לקיומה של מדינת ישראל, בהתרבות שלהם, בנהייה שלהם אחרי האסלאם הקיצוני וכן הלאה וכן הלאה".

בהמשך, אחרי שפרופ' ביילי סיפר לנוי על מסורת הכנסת האורחים בחברה הבדואית, אמר נוי את הדברים הבאים: "אבל עכשיו אני רוצה לשאול אותך שאלה קצת יותר קשה. חלק מהישראלים, וחלק לא קטן, אחוז פאניקה בדרגה זו או אחרת כשהוא שומע על בדואים. הבדואים ידועים גם, ואי-אפשר להסתיר את העובדות האלה, כרוצחים ממדרגה ראשונה. מה אתה יכול להגיד על זה?".

פרופ' ביילי שאל: "רוצחים?". ונוי המשיך: "רוצחים. למשל אותה קבוצה של נערים שיצאה לפטרה ונרצחה על-ידי בדואים, אותו שבט שממנו יצאו האנשים שהרגו בצנחנים בשנות ה-50 והצנחנים נקמו בהם. [...] אז יכול להיות שהדברים האלה הם פנטזיה או שיש להם גם רקע מציאותי?".

בעקבות המשדר, כך דיווח כתב "הארץ" אלמוג בן-זכרי, פנה פורום דו-קיום בנגב לשוויון אזרחי בתלונה לאורלי ממן, הממונה על קבילות הציבור בתאגיד השידור הישראלי. "במקום להתמקד במחקר וספריו", כתבה חיה נח, מנכ"לית הפורום, "בחר נוי לנצל את ההזדמנות להסית ולהתריס נגד אזרחי המדינה הבדואים [...] אין ספק שלהערות אשר מכריזות על אוכלוסייה שלמה של אזרחים ישראלים כ'רוצחים' ו'סכנה קיומית' אין מקום בחברה דמוקרטית, והן מסוכנות ומסיתות".