קבוצת התקשורת של אלי עזור, מו"ל "מעריב", תובעת מיליון שקל מקבוצת "הארץ" בשל ידיעה בודדת על קיצוצים במצבת כוח האדם של "מעריב" שפורסמה באתר "דה-מרקר". ב"מעריב" לא מכחישים את עצם קיומם של הפיטורים, אך טוענים כי הם מצומצמים יותר משנטען בידיעה ב"דה-מרקר". על הכוונה לבצע פיטורים ב"מעריב" דווח לראשונה באתר "העין השביעית", ואילו על התביעה דווח לראשונה באתר News1.

ב"מעריב" מלינים על כך שב"דה-מרקר" פנו למנכ"ל "מעריב" מוטי בר-זיו לשם קבלת תגובה (לפי הידיעה, המנכ"ל סירב להגיב), ולא למנכ"לית הקבוצה רונית חסין-הוכמן, שממונה עליו, או לעורך העיתון.

לטענת "מעריב", הידיעה של "דה-מרקר", שפורסמה תחת הכותרת "משבר ב'מעריב': דסק העיתון היומי ייסגר – עשרות יפוטרו", היא חלק מ"קמפיין חיסול" שנועד להביא לסגירת העיתון בשל "התחרות העסקית העזה בין 'מעריב' ל'הארץ'". "במסגרת אותו קמפיין חיסול החליטו קברניטי 'דה-מרקר', ככל הנראה כהחלטה אסטרטגית, כי קל יותר לחסל את העיתון המתחרה במחי ידיעה כוזבת מאשר להתחרות באופן לגיטימי ומקובל", נטען בכתב התביעה, שהוגש בשבוע שעבר לבית-משפט השלום בתל-אביב.

"ייאמר בקול ברור וצלול: למורת רוחם של הנתבעים, העיתון 'מעריב' לא עומד להיסגר", נטען בכתב התביעה. "איש לא מתכנן לסגור אותו. גם דסק החדשות של העיתון 'מעריב' לא נסגר, ואין ולא היתה מעולם כל כוונה לסגור אותו. 'מעריב' גם לא מתעתד לפטר 'עשרות עובדים'. העיתון 'מעריב' חי, קיים ובועט. הוא ימשיך להיות אחד מהעיתונים החשובים בישראל, עיתון מגוון ופופולרי הזוכה לתפוצה רחבה".

כותרת טורו של רון קופמן. "מעריב", 8.5.2019

כותרת טורו של רון קופמן. "מעריב", 8.5.2019

ב"מעריב" מודים כי העיתון אכן שרוי במהלך צמצומים, אך טוענים כי עד כה פוטרו רק ארבעה עובדים, וחמישה נוספים זומנו לשיחות שימוע. יצוין כי למהדורות הדפוס היומיות של "מעריב" ו"הארץ" שיעורי חשיפה דומים, העומדים לפי סקר TGI האחרון על כ-4% בלבד.

ב"מעריב" טוענים כי יחסי הכוחות בשוק העיתונות המודפסת יצרו שתי זירות מקבילות: בבכירה מבין השתיים מתמודדים זה מול זה העיתונים "ידיעות אחרונות" ו"ישראל היום" רחבי התפוצה. הזירה האחרת, כך לפי התביעה, כוללת את "מעריב" ו"הארץ", שמתחרים ביניהם ראש בראש על נתח מעוגת הפרסום. "חיסולו של העיתון 'מעריב' או פגיעה בו מהווה אינטרס ישיר של 'הארץ' ו'דה מרקר'", גורסים עורכי-הדין החתומים על התביעה, מורן מאירי, רז בן-דור וטל שמראל.

הידיעה של "דה-מרקר" פורסמה בחודש שעבר על-ידי כתב התקשורת של העיתון הכלכלי, נתי טוקר. ב"מעריב" הגיבו מיד בפרסום תוקפני במיוחד שכוון אישית נגד הכתב: שעות אחדות לאחר פרסום הידיעה של טוקר עלה באתר "מעריב" מאמר חריף מאת רון קופמן, שנשא את הכותרת "אין גבול: השקרים של טוקר מ'דה-מרקר'". בעל הטור תקף את טוקר אישית וכינה אותו "כתבלב שהוא סוג של רכילאי בכיר בתחום הטיפשורת" (כך במקור). "הנזק בפרסום הידיעה כבר נעשה, והוא בלתי הפיך", טען קופמן, והביע תקווה שבית-המשפט "יעמיד אותו במקום".

למחרת פורסם המאמר גם במהדורת יום העצמאות המורחבת של העיתון. כעבור שלושה ימים, במהדורת סוף השבוע, פורסם טור נוסף של קופמן שכוון באופן אישי נגד טוקר.

"זה קיצוצים – לא מעבר לזה"

במקביל לפרסום דבריו של קופמן קיבל טוקר פנייה אישית מדורון כהן, אחד משני עורכי העיתון, שהתלונן על תוכן הידיעה. ההתכתבות הפרטית הוגשה לבית-המשפט כנספח לכתב התביעה. "זה קיצוצים – לא מעבר לזה", טען העורך כהן בפני טוקר. "זה כאילו שיגרו בלון תבערה על אשקלון ואתה כותב שאשקלון הושמדה באטום. זה לא עיתונות, באמת. זה אפילו לא רב-סרן שמועתי. זה טוראי שמועתי".

כתב "דה-מרקר" נתי טוקר לעורך "מעריב" דורון כהן: "השימוש בקופמן להיאבק בי הוא שפל. אתה העורך שחתום על העיתון של היום? אם היתה בך טיפת הגינות אנושית היית מתפטר מזמן. [...] לא מתרגש בכלל משיטות החיסול האלה"

"יכול להיות שהידיעה נוסחה באופן נחרץ מדי, אתה יודע איך זה עובד. היה גם כנראה בדסק מישהו שהתלהב וניסח כותרת ופוש חריף. ותכלס באמת הייתי מטומטם שלא דיברתי איתך קודם", כתב טוקר לכהן.

טוקר האשים את דורון כהן בכך שהוא ו"מעריב" השתמשו בעיתון ככלי לפגוע באופן אישי בעיתונאי שסיקר אותם. "השימוש בקופמן להיאבק בי הוא שפל", טען טוקר. "אתה העורך שחתום על העיתון של היום? אם היתה בך טיפת הגינות אנושית היית מתפטר מזמן. תבקר אותי, תן לי על הראש, תחשוד בי שהמניעים לא כשרים, אין בעיה, ורוץ תעלה את הטור של קופמן להומפייג' לעוד שבוע. הכל סבבה, לא מתרגש בכלל משיטות החיסול האלה".

כשבוע לאחר הפרסום ב"דה-מרקר" והתגובה ב"מעריב" שיגרו עורכי-הדין של "מעריב" מכתב התראה ל"דה-מרקר", ובו דרשו מהעיתון הכלכלי למחוק את הידיעה מהאתר, לפרסם הודעת התנצלות והכחשה וגם לשלם בתוך שבעה ימים, וללא הליך משפטי, פיצויים בסך מיליון שקל. לטענת עורכי-הדין, זהו רק "אומדן זהיר" של הנזקים שנגרמו ל"מעריב" מהפרסום – שנאמדים ב"מיליוני שקלים". ב"דה-מרקר" לא נענו לדרישה, אך בידיעת המשך שפורסמה לאחר מכן ציינו כי ב"מעריב" מכחישים את הדיווח על גל הפיטורים.

לכתב התביעה צורפו תיאורים כלליים בלבד של הנזק שכביכול נגרם ל"מעריב" בשל הדיווח. לפי כתב התביעה, הפרסום פגע במוניטין ובשם הטוב של העיתון "בקרב לקוחות, מפרסמים, מנויים, קוראים, עובדים, עיתונאים ועוד ועוד" – עד כדי כך שהחברה נאלצה "לנקוט במאמצים כבירים כדי לשכנע את השוק כולו שאין לפרסום הכוזב שחר וכי הוא בדוי, מומצא ושקרי". טיבם של המאמצים אינו מפורט.

"התובעת נאלצה להתמודד עם עובדים מבולבלים ומבוהלים, עם חוסר ודאות בשוק התקשורת לגבי המשך פעילותה, עם חשש של מנויים שלא יקבלו את העיתון כמוסכם עמם – ובאופן כללי עם מעין 'הערת עסק חי' חסרת בסיס, יציר כפיו ופרי מוחו הקודח של מר טוקר, בגיבוי, בתמיכה ובהנחיה של מערכת 'דה-מרקר' והמו"ל שלה", נטען במסמך המשפטי. לפיכך נכללו בתביעה גם מו"ל קבוצת "הארץ" עמוס שוקן, עורך "דה-מרקר" אבי בר-אלי ועורך האתר גלעד לוי. טרם הוגש כתב הגנה.

זו אינה הפעם הראשונה שבה ב"מעריב" יוצאים נגד "הארץ" בטענה שהעיתון מנסה "לחסל" את "מעריב". לפני כעשור, בינואר 2009, איים מו"ל "מעריב" דאז עופר נמרודי בהגשת תביעה נגד "דה-מרקר" בשל דיווחים על משבר כלכלי שפקד את "מעריב". מכתב ההתראה האשים את "הארץ" ב"מזימה אסורה ופסולה למוטט את העיתון" וב"חיסול ממוקד". שנה אחר-כך העיתון אכן נמכר לבעלים חדשים, שכיסה לפחות חלק מחובותיו (מאז החליף העיתון בעלים עוד שלוש פעמים).

ב-2012, תחת המו"ל נוחי דנקנר, התגייסו בכירי הכותבים של "מעריב" לכתיבת מאמרים נגד "דה-מרקר" על רקע קריסת פירמידת החברות של דנקנר, שסוקרה בעיתון הכלכלי באופן ביקורתי ומובלט. בן כספית, בכיר כותבי העיתון אז והיום, האשים את "הארץ" בהרצת "קמפיין מתוזמר, מרושע, בריוני ושרלטני" שנועד "להמית" את "מעריב".

28384-06-19

* * *

לעיון בתביעה של "מעריב"

להורדת הקובץ (PDF, 452KB)