הקיצוץ הצפוי במהדורת הדפוס של "מעריב" וגל הפיטורים הנלווה לו האיץ את מאמצי ההתארגנות של עובדי העיתון. נכון להיום, המאמצים הללו מתבצעים בשני אפיקים – ונראה שהם מתקדמים לקראת פיצוץ. מבדיקת "העין השביעית" עולה כי שני ארגוני עובדים טוענים שהם הארגון היציג של העיתונאים – ההסתדרות הלאומית וארגון העיתונאים, שפועל תחת ההסתדרות הכללית. אם לא תיפתר המחלוקת בין הצדדים, הם יידרשו להביאה בפני שופט שיכריע בסוגיה.

העיתון "מעריב" אינו ישות משפטית עצמאית, אלא מותג שמופעל על-ידי קבוצת "ג'רוזלם פוסט" של איל התקשורת אלי עזור. לפיכך, בשני ארגוני העובדים טוענים כי הם מייצגים את עובדי "מעריב" וגם את עובדי היומון בשפה האנגלית, כמו גם את עובדי אתרי האינטרנט שלהם.

"כבודה של ההסתדרות הלאומית במקומה מונח, אבל אנו חושבים שראוי שהעיתונאים של 'מעריב' וה'ג'רוזלם פוסט' יתאגדו בארגון העיתונאים – ארגון שהצלחותיו בענף מוכחות, שבו מאוגדים העיתונאים של כל כלי התקשורת האחרים ושיכול לדאוג לנו גם בסוגיות של תנאי העסקה וגם בסוגיות של חופש העיתונות, אתיקה והשתלמויות מקצועיות", נכתב בהודעה ששלחו אתמול (6.5) חברי ועד הפעולה של ארגון העיתונאים – יאסר עוקבי, מור שמעוני, עפר לבנת, יובל בר ויובל פיס.

מו"ל "מעריב" ו"ג'רוזלם פוסט", אלי עזור (צילום: מרים אלסטר)

מו"ל "מעריב" ו"ג'רוזלם פוסט", אלי עזור (צילום: מרים אלסטר)

"אנו קוראים לכל העיתונאים להצטרף לארגון העיתונאים כדי שנגיע כמה שיותר מהר לשליש המיוחל ונודיע להנהלה שיש פה ועד שמייצג את העיתונאים – כדי שנוכל להגן על עצמנו אל מול הפיטורים המתוכננים וגם לדרוש מההנהלה לפתוח איתנו במשא-ומתן לשיפור התנאים ועיגונם בהסכם קיבוצי", נכתב בהודעה. לטענת גורם בהתארגנות – אף שמאז שליחת ההודעה עברה רק יממה, כבר גויסו מספיק עובדים כדי להכריז על קיומו של ועד יציג.

מנגד, בהסתדרות העובדים הלאומית מצהירים שנציגיהם כבר בישרו להנהלה כי הם מייצגים את עובדי הקבוצה. ראש אגף הארגון בהסתדרות הלאומית, איתמר שרוני, הודיע הבוקר למנכ"לית "ג'רוזלם פוסט", רונית חסין-הוכמן, כי ארגונו החתים את "רוב העובדים הדרושים בחוק" לשם הפיכת ההסתדרות הלאומית לארגון היציג של כלל העובדים. "החל מיום זה ואילך, ייצוג העובדים בכל הנוגע לתנאי עבודתם ולניהול משא-ומתן קיבוצי לקידום זכויותיהם ורווחתם ייעשה אך ורק על-ידי ההסתדרות הלאומית", נכתב בהכרזה שהועברה למנכ"לית.

חרף הרושם שנוצר בקרב שני ארגוני העובדים המתחרים, בשלב זה כלל לא ברור אם ההנהלה תכיר בהתארגנות כלשהי מבין השתיים. המנכ"לית חסין-הוכמן נשאלה על כך על-ידי "העין השביעית", אך בחרה שלא להתייחס לסוגיה או למסור תגובה כלשהי לדברים.