עו"ד גיא אופיר, שמנהל קמפיין ציבורי נגד חברת פייסבוק, מאיים לנקוט נגדה בהליכים משפטיים אם לא תמחק חשבונות ודפים שמפרסמים מידע שקרי על קיומו של קשר בין חיסונים לאוטיזם. במכתב ששלח אופיר אתמול (5.6) להנהלת פייסבוק, עורך-הדין מאשים את הרשת החברתית בסיוע להפצת "פרסומים כוזבים מסכני חיים" והפרת חוקי מדינת ישראל. בחברת פייסבוק טרם הגיבו לפנייה.

"בשנים האחרונות צוברת לה תאוצה תופעה ישנה-חדשה של התנגדות לחיסונים על-ידי אנשי שוליים שלא ברור מה מניעיהם", כותב עו"ד אופיר במכתבו. "מתנגדי החיסונים מקדמים את דעתם באמצעות נימוקים פסאודו-מדעיים שקריים, הזורים פחד ובהלה בציבור הרחב. את ההשלכות המסוכנות של פועלם אנו רואים כבר היום בהתפרצות מחודשת של מחלת החצבת. מחלה שכמעט ונכחדה מן העולם הודות לחיסונים".

במכתב מוזכרת הצהרה של מוניקה ביקרט, סגנית נשיא בפייסבוק המופקדת על ניהול המדיניות הגלובלית של החברה. בהודעה שפורסמה בחודש מרץ השנה טענה ביקרט שפייסבוק פועלת לצמצום התפוצה של מידע מטעה בנוגע לחיסונים, ולצד זה משקיעה בהפצה יזומה של מידע אמין בנושא. עם זאת, הצעדים שמנתה סגנית הנשיא אינם כוללים הסרה מוחלטת של חשבונות ודפים של מתנגדי חיסונים.

עו"ד גיא אופיר: "נראה כי פייסבוק מעוניינת בוויכוחים ופולמוסים ברשת, גם אם מדובר בהפצת פייק ניוז הפוגע בבריאות הציבור, שכן פולמוסים אמוציונליים מעודדים גלישה ופעילות יתר בפייסבוק, מה שמביא להגדלת ההכנסה של פייסבוק"

"בפועל פייסבוק אינה נוקטת מעש של ממש למניעת פייק ניוז מסוכן זה", טוען עו"ד אופיר במכתבו. "מן הידועות כי עיקר פרנסתה של פייסבוק היא מתנועת גולשים. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בפרסומים המעוררים פולמוס רב ומניעים משתמשים מכל קצוות האוכלוסייה להגביר את השימוש בפייסבוק. כך, משיקולים כלכליים בוחרת פייסבוק לטמון את ראשה בחול. נראה כי פייסבוק מעוניינת בוויכוחים ופולמוסים ברשת, גם אם מדובר בהפצת פייק ניוז הפוגע בבריאות הציבור, שכן פולמוסים אמוציונליים מעודדים גלישה ופעילות יתר בפייסבוק, מה שמביא להגדלת ההכנסה של פייסבוק".

במכתב, שהוגש בשם עו"ד אופיר ובשם "טרון – העמותה למען זכויות משתמשים ברשת", שהוא אחד ממנהליה, מוצגות דוגמאות אחדות לפרסומים של מתנגדי חיסונים, ובכלל זה קבוצה פתוחה בשם "ח – סוף עידן התמימות". מפעילי הקבוצה טוענים שבעולם מתחוללת "מגיפה של אוטיזם" ודורשים מהמדינה "להכיר בנפגעי החיסונים, לקחת אחריות ולתקן את הכל".

אחד ממנהלי הקבוצה הוא ישראלי בשם הוד קרובי, שזכה לסיקור תקשורתי מסוים לפני כשנתיים, כשהתמודד על ראשות מפלגת העבודה וגרף שמונה קולות. קרובי ועמיתיו לקבוצה חוזרים על הטענות שלפיהן חיסונים גורמים לאוטיזם, ומאשימים את התקשורת בהשתקת אלפי מקרים של ישראלים שנפגעו מחיסונים. קרובי עצמו גם מקדם בדף מוצרים ותכשירים מפוקפקים למראה – למשל מכשיר לשטיפת רגליים שכביכול "הוציא לחלוטין ילד בגיל 7 מאוטיזם קשה לבריאות מלאה".

לדברי עו"ד אופיר, הפצה של מידע כוזב על חיסונים מנוגדת לחוק ואף עלולה לגרור עונש מאסר – למשל, בגין ביצוע עבירות "מעשה העלול להפיץ מחלה" ו"פרסום ידיעות כוזבות הגורמות פחד ובהלה". לטענתו, האחריות הפלילית מוטלת לא רק על יוצרי המידע, אלא גם על פייסבוק, שמספקת את הפלטפורמה שבאמצעותה הוא מופץ.

לפיכך דורש עו"ד אופיר מענקית הרשת להסיר לאלתר את כל העמודים שמפיצים מידע כוזב על חיסונים. אם הדבר לא יקרה בתוך שבועיים, הוא מתריע, בכוונתו לפנות לבית-המשפט. "דעו כי במקביל למכתבי זה", ציין במכתב, "בכוונתי לפנות הן אל משטרת ישראל והיועץ המשפטי לממשלה למען יפתחו בחקירה פלילית נגד פייסבוק ואנשיה".

מעיין שריג, דוברת פייסבוק ישראל, מסרה כי החברה אינה מתכוונת למסור תגובה לדברים. הוד קרובי בחר גם הוא שלא להגיב.