"שרת התרבות והספורט מירי רגב לא הביעה תמיכה בישראלית שהשחיתה את הקולוסיאום, [...] אבל צילומסך מפוברק של הודעת תמיכה כזאת התפרסם בדף הפייסבוק הסאטירי 'עמ;לק' ומשם הופץ ויראלית והפך לפייק ניוז – עד שמפעילי הדף הסירו אותו", סיכם אתמול עידו קינן ב"חדר 404" את הספיח הקוריוזי של סערת הרשת של שלהי הפסח.

"בעקבות פנייה שקיבלנו, הסרנו את הפוסט ההומוריסטי על מירי רגב, על אף שהוא פורסם בעמוד הומוריסטי שכל פרסומיו הם במוצהר פייק ניוז סאטירי ועל אף שנכתב בו במוצהר כי מדובר בציוץ הומוריסטי ולא אמיתי. בנוסף, הבענו את התנצלותנו הכנה בפני ראש עיריית רומא, השר לשיתוף פעולה אזורי באיחוד האירופי, פורד פרפקט, יוסאריאן וג'פרי לבובסקי. מעתה כל אדם שיפרסם בעמוד זה דבר ביקורת על אודות כל שר/ה מטעם הליכוד יימחק מהעמוד ורשיונו יישלל", היה הסיכום של העמ;לקים עצמם.

הפוסט המקורי התפרסם בדף "עמ;לק" בערב שישי האחרון, בתגובה לדיווח הוויראלי על הישראלית שביקשה להנציח את שם להקת המחול שלה באתר ההיסטורי ונעצרה על-ידי המשטרה האיטלקית. "מישהו שכנראה לא מחבב במיוחד את מירי רגב הפיץ את זה כאילו שמדובר בציוץ אמיתי", מוסר בהתכתבות ווטסאפ אחד ממנהלי הדף, שביקש לשמור על אנונימיות (תודה לעידו קינן על הקישור).

צילום של הציוץ המזויף, שהופץ כאילו מדובר בציוץ אמיתי של רגב

צילום של הציוץ המזויף, שהופץ כאילו מדובר בציוץ אמיתי של רגב

עמ;לק, ראשי תיבות מעוברתים של TLDR ("ארוך מדי, לא קראתי", ובאנגלית Too Long, Didn't Read. וכן, היה צריך להיות אמ;לק. זו סאטירה), הוא דף פייסבוק דחקאי המופעל בידי "קבוצה של קרוב לעשרה אנשים, מכל מיני גילים ורקעים, כל אחד מפרסם מה שבא לו, ומוחק דברים שהוא העלה אם בא לו", כהגדרת המפעיל האנונימי, "חבורה של חבר'ה חנונים שרק רוצים לפרסם לפעמים הומור נמוך ולפעמים סאטירה קצת יותר מתוחכמת על המציאות הישראלית. אין לנו אג'נדה לפגוע באנשים או משהו כזה".

"בשנייה שנודע לנו על זה פרסמנו עוד באותו הערב פוסט הבהרה שמדגיש שנית שהציוץ המדובר הוא לא אמיתי", הוא מוסיף. את הפוסט המקורי הותירו בכוונה בדף כדי שיעיד על כך שמדובר בסאטירה ולא בפרסום אותנטי של השרה. אבל אחרי שהדובר של רגב פרסם בתגובה בפוסט כי אם הוא לא יוסר תוגש תלונה במשטרה, נמחק הפוסט אחר כבוד ופורסמה הבהרה נוספת.

רגב עצמה פרסמה בהמשך בדף הפייסבוק שלה כי הורתה לקצין הביטחון של משרד התרבות להתלונן במשטרה, והתלוננה בעצמה כי "חוסר האחריות הזו עלולה להוביל לתקרית בינלאומית". רגב ביקשה מהמשתפים ש"יגלו אחריות" וימחקו את הציוץ המזויף. "על השיימינג שנעשה לי אתגבר, אך יש דברים חשובים יותר ועלינו למנוע מצב שבו נידרדר לתקרית דיפלומטית-דתית בשל חוסר אחריות וקלות דעת".

"לא היה שום ניסיון לגרום נזק למירי רגב ולהפיץ על אודותיה פייק ניוז", אומר המפעיל. לדבריו, "ההבהרה התווספה מספר דקות לאחר העלאת הפוסט, עוד לפני שהוא זכה לשיתופים, אחרי שהחלטנו שצריך לחדד את הבדיחה". הוא אינו יודע מי הגולש שאחראי להפצת הפוסט כאילו מדובר בציוץ אמיתי של רגב, "אבל זה ממש לא בסדר לתפיסתי, באמת. כי מי שזה לא יהיה לקח פוסט הומוריסטי של עמוד הומוריסטי וניסה לדאוג שלא יבינו שזו בדיחה".

יש לכם מדיניות של הסרת תכנים?

"במעט הפעמים עד היום שביקשו מאיתנו להסיר פוסטים – הסרנו, אבל נדיר שמבקשים מאיתנו למחוק".

כבר קרה לכם בעבר שחשבו שמשהו שפרסמתם הוא אמיתי?

"לא ידוע לי עד כה על אף מקרה שבו מישהו חשב שמשהו שכתבנו הוא אמיתי, כי אנחנו נוטים לכתוב דברים מופרכים".

אם כן, נמצאה הדמות שהמוני הגולשים סברו ברצינות שסאטירה מופרכת שנרקמה סביבה היא אותנטית לגמרי. הדמות הזו היא שרת התרבות של מדינת ישראל.