אתר "בחדרי חרדים" יפרסם כתבה אוהדת על איש הנדל"ן המנוח אהרן טולנפלד, כך סוכם במסגרת הסכם גישור שנועד לסלק תביעה בגובה שלושה מיליון שקל. הכתבה, שצפויה להתפרסם בחתימת כתב "בחדרי חרדים" משה ויסברג, תישא את הכותרת "וידום אהרן: מפעלות הצדקה והחסד בסתר התגלו לאחר הפטירה הפתאומית".

על-פי הסכם הגישור, שקיבל תוקף של פסק דין על-ידי בית-המשפט, לא נראה שלכתבה יתלווה גילוי נאות כלשהו כדי להבהיר לקוראים שמדובר בכתבה שפורסמה במסגרת הסכם לסילוק תביעת מיליונים.

בנוסף, כך סוכם בגישור, יסיר האתר סדרה של 11 כתבות שפרסם בעבר על טולנפלד, שותפו חיים בוים ועו"ד משה גליק. כמו כן האתר יעביר מכתב התנצלות לעו"ד גליק בגין הפרסומים על אודותיו, וכן ירים תרומה בסך 20 אלף שקל על שם טולנפלד ז"ל.

לפני כשנתיים הגישו טולפנלד, בוים ועו"ד גליק תביעת מיליונים נגד חברת בחדרי חרדים בע"מ, כתב האתר אהרן רבינוביץ, העורך הראשי דאז מני גירא-שוורץ והבעלים מאיר גל, וזאת בעקבות מה שתואר בתביעה כ"סדרת כתבות משמיצות, פוגעניות ומגמתיות" שהיו "חלק ממסע הכפשה ארסי ומתוכנן".

סדרת הכתבות נפתחה בכתבה שנשאה את הכותרת "תחקיר 'בחדרי': 1,500 אברכים בסכנה – קבוצת רכישה בדרך לקריסה? חשד למכירות כפולות, כספים שנעלמו, ועדת היגוי מסתורית ושמונה שנים ארוכות בהן ממתינים כ-1,500 אברכים לדירות שהובטחו להם בקבוצת הרכישה הגדולה בישראל, 'ניהול ודיור', במודיעין עילית • תחקיר מקיף • צפו בתיעוד". בהמשך פורסמו עוד עשר כתבות על מה שכונה באתר "פרשת טולנפלד & גליק".

ציוץ של כתב "בחדרי חרדים" אהרן רבינוביץ המציג את התחקיר על קבוצת הרכישה

ציוץ של כתב "בחדרי חרדים" אהרן רבינוביץ, המציג את התחקיר על קבוצת הרכישה

במסגרת סדרת הכתבות שבגינה הוגשה התביעה נטען בין היתר כי הפרשה היא "אחת מפרשיות הנדל"ן הגדולות והחמורות בכל הזמנים", שכוללת מעשים שעולים "עשרות מונים על ההתנהלות הבעייתית של ענבל אור ואדמה"; פרשה ובה "חוזים הזויים ושערורייתיים" ו"כספים שנעלמו" בידי "שרלטנים, רמאים". באתר "בחדרי חרדים" אף התייחסו לעו"ד גליק כאל מי שהוא "גם העד, גם השופט וגם התליין, או בלשון התלמוד – הוא השטן, הוא יצר הרע, הוא מלאך המוות".

התובעים טענו, באמצעות עו"ד סיני אליאס, כי הטענות בכתבות משוללות כל יסוד, מוציאות את דיבתם רעה והסבו להם נזקים כבירים. על כן תבעו פיצוי בסך 3 מיליון שקל. לאחר הגשת התביעה נפטר טולנפלד מאירוע לבבי.

הנתבעים טענו להגנתם, באמצעות עורכי-הדין עמית לוין וחגי כהן, כי התביעה אינה אלא "תביעת השתקה נגד כלי תקשורת חלוץ ומקצועי ועיתונאים הפועלים במסירות ומקצועיות בקרב האוכלוסייה החרדית, ותכליתה מניעת ביקורת עיתונאית חיונית והכרחית".

לגופן של טענות התובעים טענו באתר כי עומדות להם הגנות 'אמת דיברתי', שכן הכתבות מתבססות על עובדות נכונות, וכן הגנת תום הלב, שכן פעלו כראוי במהלך הכנת הכתבות. "מדובר בכתבות עיתונאיות אובייקטיביות חפות מאינטרסים וכל האמור בהן נסמך על מידע שהתקבל על-ידי מקורות עיתונאיים מהימנים ולאחר שנערך תחקיר מעמיק", נטען בכתב ההגנה.

אשר לתיאור עו"ד גליק כשטן ומלאך המוות נאמר כי "זה הוא ביטוי תלמודי מטאפורי אשר לבטח אינו טענה עובדתית", והוא נועד להמחיש את שלל כובעיו בפרויקטים שהובילו לחשש לניגוד עניינים.

השופטת תמר אברהמי מבית-המשפט המחוזי בתל-אביב–יפו שלחה את הצדדים לגישור, שהתקיים בפני המגשרים שלמה כהן ואדוה פרי-פז, והוביל בסופו של דבר להסכם שמסיים את המחלוקות.

במסגרת ההסכם, שנחתם ב-16.4, הוחלט כי 11 הכתבות שבלב התביעה יוסרו על-ידי "בחדרי חרדים" בתוך 15 ימי עסקים (מאז אכן הוסרו הכתבות, ולא ניתן עוד לעיין בהן באתר). כמו כן סוכם כי בתוך שבועיים יימסר לעו"ד גליק מכתב בחתימת "בחדרי חרדים" אשר נוסחו צורף להסכם הגישור, ובו נכתב: "חברת 'בחדרי חרדים' מצרה על השימוש כלפיך בכינויים לא ראויים ובכלל כך השוואה לענבל אור ואדמה, שלא היה להם מקום במסגרת כתבות שפורסמו בקשר לנדון באתר 'בחדרי חרדים'".

עוד סוכם כי בתוך חודש תעביר חברת "בחדרי חרדים" 20 אלף שקל לעמותת ישיבת בית-מאיר, "כתרומה עבור הכנסת ספר תורה ו/או הקמת בית-כנסת על שם מר אהרן טולנפלד". כאמור, כחלק מההסכם סוכם כי בתוך חודשיים תפורסם באתר "כתבה חיובית ואוהדת אשר תתמקד בפועלו של מר אהרן טולנפלד ז"ל". נוסח הכתבה המלא צורף להסכם הגישור.

הכתבה החיובית תיחתם על-ידי משה ויסברג (אשר גם דיווח באתר על מותו של טולנפלד), וכל כולה תיאור של הקבלן המנוח כאיש חסד נדיר. בין היתר נכתב בכתבה כי "מכריו [של טולנפלד ז"ל] מתקשים להתאושש מההלם הגדול, ולמרות שעבר זמן, ולמרות שנקבע כי גזירה על המת שישתכח מן הלב, דמותו וסמל המופת שהיה מסרבים לשקוע".

גורם אלמוני המתואר כ"אחד מידידיו הקרובים" של טולנפלד ז"ל מצוטט בכתבה כמי שאומר כי היה "דמות זהב, כולו טהור, לא היה בו שמץ של רוע. המטרה העליונה שלו היתה לעזור לזולת. [...] כל חייו נודע כבעל חסד גדול ונהג תמיד לתת מתן בסתר בצנעה".

בגוף הכתבה נכתב כי "מעדויות רבות שנאספו עולה דמות מאירה, כזו שגילמה בתוכה גוונים רבים של חסד ואהבת הזולת. כולם העריכו את יושרו ואמינותו ורצונו לעזור לציבור. [...] מאז פטירתו מתפרסמים יותר ויותר מעשי החסד שעשה בשנות חייו, אחרי פטירתו נודעו מפעליו הרבים שהסתיר מהציבור".

הכתבה שמצורפת להסכם הגישור טרם פורסמה באתר "בחדרי חרדים", אך בנוסח שצורף להסכם לא נכללת כל הבהרה לקוראים שלפיה הכתבה מתפרסמת כחלק מהסכם לסילוק תביעה בת שלושה מיליון שקל. לא זו אף זו, בהסכם עצמו מתחייבים הצדדים לשמור על סודיותו.

66466-03-17

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 2.36MB)