"ישראל בצמרת דירוג הריכוזיות בעולם". מתוך "דה-מרקר" (לחצו להגדלה)

"ישראל בצמרת דירוג הריכוזיות בעולם". מתוך "דה-מרקר" (לחצו להגדלה)

ביום רביעי האחרון, לצד כתבה מרכזית נוספת שעסקה בריכוזיות הגבוהה במשק הישראלי, פירסם העיתון "דה-מרקר" תרשים שהציג את שווי הקבוצות העסקיות בישראל ביחס לכלל השוק העולמי. בתרשים, שהתבסס על נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת, הוצבה ישראל במקום הראשון, כשאחריה צרפת, נורבגיה, גרמניה, איטליה, ספרד, בריטניה ויפן. כותרת התרשים קראה: "ישראל בצמרת דירוג הריכוזיות בעולם".

אולם במחקר של מרכז המידע של הכנסת, שהתבסס על מחקר משנת 2008 שפירסם בנק ישראל, הוצגה טבלה שונה. לפי טבלה זו, יש מדינות שבהן דירוג הריכוזיות במשק גבוה יותר מאשר בישראל, לעתים בשיעור ניכר: הונג-קונג, פורטוגל, קוריאה, תאילנד, שבדיה, הפיליפינים ואינדונזיה. למדינות הללו לא היה זכר בתרשים של "דה-מרקר". אגב, מאז פורסם מחקר הכנסת הופיעה טבלה זו ב"דה-מרקר", פעם אחר פעם, עם אותם הנתונים ממש, ואותה הכותרת: "ישראל בצמרת דירוג הריכוזיות בעולם". שותפותיה של ישראל לצמרת דירוג הריכוזיות העולמית נעדרו.

באפריל האחרון, על בסיס נתוני דו"ח בנק ישראל, פורסם ב"דה-מרקר" תרשים על "שיעור השליטה במשק של 10 המשפחות העשירות". בתרשים הוצבה ישראל במקום הרביעי, לאחר אינדונזיה, שבדיה והונג-קונג. בדו"ח בנק ישראל הופיעו מדינות נוספות מעל ישראל, ובין היתר נמצא כי שיעור ההחזקה הממוצע במדינות המתפתחות גבוה במעט מהשיעור במדינת ישראל.

הטבלאות והנתונים מתוך דו"ח מרכז המידע של הכנסת (לחצו להגדלה)

הטבלאות והנתונים מתוך דו"ח מרכז המידע של הכנסת (לחצו להגדלה)

מ"דה-מרקר" נמסר בתגובה כי "הגרפים שבהם השתמשנו מתארים נאמנה מגמות מאוד ברורות העולות מהמחקר של הכנסת ומהדו"ח של בנק ישראל. מטבע הדברים, לא ניתן להכניס לכל גרף את כל המדינות המופיעות בו מפאת מגבלת מקום, ולכן אנחנו בוחרים מדגם של מדינות המשקף את המגמה המתוארת במחקר. במקרה דנן, המדגם שבחרנו הוא של המדינות המפותחות החברות בארגון ה-OECD.

"במחקר של הכנסת עולה בבירור שישראל, שבוחנת את עצמה ביחס לארגון ה-OECD שזה עתה הצטרפנו אליו, דומה במאפייני הריכוזיות של המשק שלה למדינות המתפתחות יותר מאשר למדינות המפותחות. בגרף של בנק ישראל, שבדיה היא המדינה היחידה החברה בארגון שבה הריכוזיות גדולה יותר מזו שבישראל שלא הוכנסה לגרף".

עדכון, 23.8: בידיעה שפורסמה הבוקר ב"דה מרקר" הופיע, תחת הכותרת "עסק משפחתי", תרשים שהציג את שיעור האחזקה של 10 המשפחות הגדולות במשק, במדינות שונות, על פי מחקר בנק ישראל. מדינת ישראל הופיעה במקום השמיני, לאחר אינדונזיה, הפיליפינים, שבדיה, תאילנד, קוריאה, פורטוגל והונג-קונג.